Sport och Naturbilder

Gruvan! Transporter från Krisineberg till Boliden.

Dygnet runt transporteras med bil, grusmassan från Kristineberg till Boliden. Ungefär 90 transporter per dygn 60 ton tunga. Har någon överhuvudtaget tänkt på miljön. Finns det någon statistik på hur mycket  bilarna spyr ut under den 10 mil långa vägen. Tidigare transporterades malmen på en linbana (miljövänligare) men den blev för långsam, och Lastbilar fick överta transporten. 90 transporter 360 dagar om året. Gruvdrift är inte bara en tillgång.

Inlagt 2016-10-11 08:20 | Läst 1388 ggr. | Permalink

"Hej, Bra att du ifrågasätter. Miljögranskning är viktigt nu och i framtiden. Tåg borde vara en bättre lösning. Det här är ju en gammal gruvdrift och borde haft tid att hitta en bra lösning. Men kortfristiga pengar styr allt idag. Ha det bra Bob"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej,
Bra att du ifrågasätter. Miljögranskning är viktigt nu och i framtiden. Tåg borde vara en bättre lösning.
Det här är ju en gammal gruvdrift och borde haft tid att hitta en bra lösning. Men kortfristiga pengar styr allt idag.
Ha det bra
Bob
Svar från optimal 2016-10-11 11:40
Det är en självklarhet, man bor i ett skogsområde, ett naturområde, man förutsätter när man flyttar från tätorten med bilavgaser och flyg gaser att det skall bli frisk luft med doft av träd och växter. Ja det må kallas naivt men man tror fortfarande på det alternativet för oss människor. Sedan upptäcker man att skogen försvinner inpå knutarna, det körs tungt lastade fordon i skytteltrafik i närheten. Man undra kommer miljön att reparera sig själv. Boliden lade ner linbanan den var olönsam, kan jag förstå. Men vem tar bort de rostiga fundamenten. Det har väl ingen funktion längre MILJÖ.
När min dotter tog körkort tjatades det hela tiden om ECO-Driving. Man skulle köra miljövänligt. Det har nog dom här chaufförerna fått lära sig också eller... Nej när det gäller pengar finns inget miljötänkande.

Visst måste vi ha gruvnäring men jag tycker ansvarsfrågan ska fastställas innan man börjar brytning. Vem betalar vid en olycka, jo vi skattebetalare. Kan inte ägarna få fram pengar tycker jag att det är fängelse som gäller. Hur många har inte lurats att bygga nya villor i Pajala med stora skulder och sedan bli av med jobben.

Skickar med ett Youtub inslag som mycket bra beskriver läget. Det är lite långt men värt att lyssna på. Möjligt att du redan sett inslaget.

https://www.youtube.com/watch?v=AH3WlT-gvNw

Sten
Svar från optimal 2016-10-11 11:49
Ja Sten jag har sett det och mycket intressant. Vår miljö i skog och mark har tydligen ett visst intresse, särskilt för de som inte har möjlighet att tjäna mycket pengar på verksamheten. Stora bolag kan utan att blinka köra över både ansvar och skattebetalare.
Även om Boliden AB anses vara ett någorlunda rejält företag hamnar förstås notan för miljön hos samhället. Ta bara alla förorenade vattendrag som exempel. Här har ju inte minst Kristineberg drabbats. Och nästgårds, i Storuman, saneras just nu området kring den konkursade Svärtträskgruvan. 70 miljoner kostar kalaset och det är vi som betalar.
Svar från optimal 2016-10-11 11:45
Jag kan hålla med om att Boliden betraktas som ett bra och ansvarskännande bolag här i trakten. Och naturligtvis har de ett miljötänkande. Men kanske borde det innebära förändringar i själva hanteringen. Nu är väl inte Kristinebergsgruvan så viktig, och kan när som helst läggas ner. Viket kanske räddar närmiljön ,men det finns andra och utländska Men Pajala i gott kom ihåg. Gruvor är inte lönsamma för alla endast ett fåtal kan gräva efter guld. Och det är inte skattebetalarna.
Svedje 2016-10-11 12:50
Hornträsket, nära Kristineberg, är väl ett dött vattendrag, som Boliden först inte ville känna ansvar för. Nu kalkas väl sjön, men kommer den någonsin att kunna bli frisk igen?
2016-10-11 10:21   Niklas Frank, områdeschef Bolidenområdet
Hej, Boliden Mineral AB transporterar malm från bland annat Kristinebergsgruvan till anrikningsverket i Boliden. Årligen rör det sig om cirka 670 000 ton malm från Kristineberg. På returen transporterar samma bilar upp sand från anrikningsverket för återfyll i gruvan. Den linbana som Boliden byggde och drev under många år var avsedd för slig (dvs upparbetad malm i formen av sand) och kunde därmed inte hantera stora mängder råmalm. För mer information om våra transporter kan ni kontakta Bolidens informationsavdelning, 0910-774000.
Svar från optimal 2016-10-11 11:33
Tack för ditt svar och det kan vara bra med en sakkunnig, för eventuella felaktigheter som kan uppkomma. Frågan kan vara om man har tänkt något på miljön. Jag kan bara se de 90 transporterna från min bostadsort i Rökå. Det förefaller som om varken den relativt nylagda vägen eller miljön mår särskilt bra.