** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Sport och Naturbilder

Genom Europa med båt på 44 dagar

Det var länge sedan jag skrev i denna blogg,orsaken är den att jag har varit utanför detta media i 8 veckor. jag har tillbringat den tiden med att transportera en segelbåt från Preveza i Grekland till Oslo i Norge. Uppdraget var både spännande och jobbigt. Men det ger en del erfarenheter och många av dom förutfattade meningar man samlat på sig,kommer på skam,framförallt när det gäller att på ett litet utrymme som det trots allt är. ( som en normalgarderob i en villa för damskor) Nåja det är väl mänskligt att bli irriterad och en smula förbannad ibland. Men eftersom man inte kommer iland och kan stänga någon dörr får man försöka reda ut problemen. Det andra var att tiden var knapp hösten var nära och segling på Kattegatt och Skagerack blev tidsödande när det var dåligt väder. 1200 sjömil avverkades på 44 dagar och får nog anses som bra. Upplevelserna var många, havet för kanalerna blev mer en semestersegling Iinnan vi gick in på kanalerna jag har gått kanalerna 3 gånger tidigare från Port Sait Louise i södra Frankrike Närheten av Marseille till Travemynde i Tyskland  Det finns många kanaler att välja på men vi valde Rhone,  kanal Rhone och Rhin för att senare komma ut på Rhen och följa med strömmen ner. Det blev en god fart med medström, i vissa stunder  4-6 knop med mötande trafik óch lågt vattenstånd. 145 slussar avverkade vi med ömsom handdrivna och ömsom automatiska, men de flesta sköttes automatiskt d.v.s. man trycker på en knapp i en apparat man lånat vid den första slussen. Man åker in i slussen, porten stängs, vatten fylls på resp släpps ut, porten öppnas och man befinner sig i frihet igen Ja jag avstår ifrån att trötta ut er mer utan bifogar lite bilder/bert 

Slussning tillsammans

Morgondimma

Vi följer med

Stromboli en pustande ö

Linjer i dimman

På väg i 10 m/sek fin segling

Varbergs badhus

Lyneburg Hebeverk 38 meter ner

Vi slussar tillsammans

 

 

Inlagt 2009-10-19 16:10 | Läst 3005 ggr. | Permalink

"Det var ingen dålig resa! Jag kan tänka mig att det inte var helt strapatsfritt. Du verkar i alla fall ha varit välklädd för resan."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Vilken upplevelse. Skulle gärna gjort resan åt andra hållet just nu :) Hoppas att du fick många minen både innanför skallbenet och genom kameran
Svar från optimal 2009-10-19 17:26
Tack Micke det är klart att det är naturligt att åka åt andra hållet det har jag gjort några gånger men nu var det någon som ville ha sin båt till Norge Men det var kallt på slutet Det fanns ingen värme ombord så det blev kallt på morgonen kl 600 att lämna sovsäcken
Det var ingen dålig resa! Jag kan tänka mig att det inte var helt strapatsfritt. Du verkar i alla fall ha varit välklädd för resan.
Svar från optimal 2009-10-19 20:55
Tack Torbjörn ja det var lite kyligt när vi kom upp till kattegatt
Skönt at du är vid en dator igen så att man kan ta del av dina funderingar. Vi hörs
Rikard
Svar från optimal 2009-10-20 11:46
Och du är hemma i Spanien igen ?
2014-03-10 21:10   Joakim Haglund
Hej,
Var finner vi info om maxdjup, maxbredd och maxhöjd för båtar som skall från medelhavet till sverige?

Tack på förhand!
Svar från optimal 2014-03-11 12:46
Det finns kanalkartor att köpa för de olika länder man skall gå. Om du börjar vid rhone vilket är naturligt om man går från Port St Louise Guide Vanon den räcker till Lyon och där tar Saone vid och det går att köpa på turisinfo iFrankrike.
Dessa kanalkartor ger både Höjd och djup. I Tyskland använde vi bland annat en Karte der Wasserstraben West och mitteldeutshland. Våra kartor är troligen för gamla nu Men gå in på Turisbyråer eller Om du kommer från Sverige Vid kanalstarten finns det kartor I Stockholm kan du köpa dessa från Nautiska magasinet Kolla på nätet det finns nyare seglare som kan sälja sina kartor billigt
Medelhavsklubben eller Ocianseglarklubben.Hoppas du blev lite klokareLycka till /bert