Det är väl inget som hindrar att man tar bra bilder fast man är inriktad på att sälja dem?
Men vad är det då som säljer,vilka bilder dom kvallitetsmässigt perfekta eller de bilder som ger känslomässig upplevelse. Det är en omöjlighet att se vad som kan säljas från en bildbyrå. Man måste gå på sin egen förmåga att ta bilder och tycka om det man fotograferar, jag har många gånger undrat över varför såldes den bilden det fanns ju en som var mycket bättre. Jag anser att min förmåga räcker till de bilder jag levererar. Tyckandet får någon annan stå för.
Köpare av bilder har en aning om vad de skall använda bilden till, en del är mer säkra på hur bilden skall se ut.Tidningar ( sport) överlåter det ofta på fotografen. Naturbilder är nästan omöjligt att sälja,om man nu inte till exempel heter Hans Strand. Det är sällan jag lyckas. Av hundra bilder under förra året var det 80% sport. I å det är det 60 sport men nu plåtar jag ju inte mycket sport./bert
Och naturbilder - ja, marknaden är säkert mer begränsad, men om man riktar in sig på speciella avnämare, tror du inte att det kan gå lättare då?
//ewa
Nyttiga tankar och reflektioner! Jag tror inte det finns en motsättning i att ta bra bilder även om den främsta inriktningen är att sälja dem. Det säljs mycket bra bilder på iStock, även naturbilder. Jag har vänner som tjänar mycket pengar via iStock och en specialitet dom har är trädgård och natur. Vad jag känner är att det blir en balansgång mellan vad som är bra och vad som är nödvändigt för att bilden skall bli säljbar. Har man inte den rätta känslan för stockbilder (vilket är min erfarenhet av att sälja bilder) så finns risken att man sakta blir påverkad att tänka i stockbildsbanor vilket kan hämma kreativiteten och spontaniteten. Olika stockbyråer har olika krav och inrikting för att krångla till saken. Frågan är då hur långt man vill gå för att sälja sina bilder. Hur Du säljer Dina bilder skulle vara intressant att ta del av. Uppenbarligen är det via en annan typ av byrå än en stockbyrå?! Till slut så är det ju så att en bild är ju endast bra i betraktarens ögon, finns inte intresset hos betraktaren så kan ju jag tycka vad jag vill om mina bilder men ändå inte få sålt dem. Det är betraktaren/köparen som ser sitt behov och då kan sådana frågeställningar som varför dom köpte just den bilden när den andra var bättre poppa upp hos kreatören..... Vilket det gör hos mig hela tiden då mina bilder ju är såå mycket bättre än andras.. ;-)
//Peter\\
2 Är den tillräckligt stor för publicering. 3 tillhör den bilder mångfald som breddar mitt bildinnehav hos byrån. Är kvallitèn tillräckligt bra. Ungefär så är min prioritering.Jag har tittat på en del bilder du har här på FC Så bra bilder har jag inte. Men har du köpare till dem och vilka är dom den frågan måste du ställa.De flesta bilder jag säljer har har jag levererat till diverse tidningar. Samt en tidning där jag tar all deras sportfoto. Det blir lite klirr i kassan ...men uppriktigt sagt.. Leva på det nej.
Inte nu men ett hundra tal bilder med mycket låg ersättning går till www.mostphotos.com Den byrån har en bra marknadsföring Inga direkta kvalitetskrav än storlek Resten får du bedöma själv har 3-4000 bilder där