Någon gång då och då pockar en bild på att få lite uppmärksamhet och har kanske en historia att berätta. Då hjälper jag den att synas.

Skottland 2023 - del 4: Isle of Raasay och Skye

Så var det dags för nästa lite längre förflyttning från Oban till Isle of Raasay på östra sidan om Isle of Skye.

Den resan började i Oban med buss 918 som tog oss till Fort William där sedan tåget, West Highland Line, mot Mallaig släppte av oss i Morar där vi hämtade en liten hyrbil som fick åka färja med oss mellan Mallaig och Armadale. Vi fortsatte sedan med bil till Sconser där vi tog färjan över till Isle of Raasay.

Efter att ha sovit en natt på Isle of Raasay tog vi färjan tillbaka till Skye där vi utflyktade lite och sedan hamnade i Portree och The Portree Hotel.

Med buss till Fort William

Det är torsdagen den 24:e augusti och efter en excellent full Scottish breakfast tillpiffad med färska jordgubbar och riktigt gott kaffe så var vi redo för dagens bussresa till Fort William.

Regnbågarna bågnade över Oban denna morgon och stundtals vräkte regnet ned. Buss 918 avgick i tid och pinnade på utmed kusten på väg A828. En färd på ca 7 mil som tog 1,5 timme. Under färden njöt vi av vidsträckta utsikter med regnbågar över hela himlen, täta buskage som skrapade mot bussen och en liten avstickare till Clencoe som är ett turistcentrum. Glen Coe är en spektakulär och vacker dal som bildades vid ett supervulkanutbrott för 420 miljoner år sedan, Clencoe är enda byn i dalen. Vi har åkt utefter väg A82 med bil förut och passerat de välkända bergstopparna Three Sisters här, men bussen tar en annan väg utmed kusten av Loch Linnhe.

Vi fikade på Morrisons stormarknad i Fort William för vi hittade först inte fiket som finns på stationen.

Regnbåge över Oban på morgonen innan bussfärden till Fort William.

Regn i Oban när vi promenerar till busshållplatsen.

På buss 918 på väg över Connell Bridge. Då minsann, skiner solen.

Regnbåge som följde oss en lång sträcka på bussfärden utmed Loch Linnhe.

Tekannor i romantisk position efter att vi fikat te och scones på Morrisons stormarknad i Fort William. Det fanns kafé på stationen också men vi hittade inte det förrän vi skull ombord på tåget.

An Gearasdan är Fort William på gaeliska. Det var många backpackers med på tåget.

Det blev rätt fullt, det är många som vill åka just den här sträckan mellan Fort William och Mallaig. Vi hade bokat platsbiljett och kunde ta det rätt lugnt med ombordgåendet.

Här är förklaringen till tågsträckans popularitet. Så här ser det ut från tåget strax innan vi passerar den enormt upphaussade och berömda Glenfinnan viaduct. Den finns med i flera TV-serier, fyra Harry Potter filmer och på den skotska £10 sedeln. Tåget saktade ned och utrop från föraren att den bästa vyn för bilder var på vänster sida. Det finns så många bilder på den så jag tyckte denna var roligare för så här ser det ut inifrån tåget.

När vi steg av tåget i Morar så vräkte regnet ned igen. 10 minuters promenad till biluthyraren gjorde oss rätt blöta men det gick väldigt fort med formaliteterna hos Morar Motors så vi hann med en tidigare färja i Mallaig och kom ombord som sista bil med minsta möjliga marginal. Jag var väldigt noga med handbromsen.

Efter ankomsten till Armadale var ursprungsplanen att besöka Armadale Castle Gardens men det är inte så kul i regnvädret så vi stannade vid Torabhaig distillery som är det andra legala destilleriet någonsin på Isle of Skye, de var i full produktion 2017. Det blev ingen guidad tur här utan vi nöjde oss med dagens andra te och scones på kaféet.

På färjan mellan Sconser och Isle of Raasay fick vi återigen en regnbåge att beundra.

Isle of Raasay med destilleriet till höger. Ön har en fast befolkning på ca 175 personer.

En vandring runt Battery Wood

Vi passade på medan det inte spöregnade att ta en vandring runt Battery Wood med utsikt mot Isle of Skye. Började med stranden vid färjeläget. Där var strandskatorna och letade mat i lågvattnet. En bit bort stötte vi på en gråhäger och uppe på själva kullen skuttade kaniner ut och in i sina hålor. Kaninerna var väldigt snabba och gick inte att få med på bild.

Själva kullen var täckt av rhododendronsnår och när vi kommit upp mot hotellet igen så växte stora blommande fuchsiahäckar.

En härlig promenad, lite duggregn ibland men rätt lugnt annars.

Vy från Raasay mot Skye när vi går ut på en liten vandringstur.

Det är uppenbarligen lågvatten i hamnviken på Raasay.

Ebben avslöjar en härlig färggrann blandning av olika sorters tång och kelp.

Strandskatan spanar efter något ätbart. Passar på när lågvattnet blottlägger mer och mer av bottnen.

Mot nya jaktmarker.

Tångruskor på blottlagd ebbstrand.

Gråhägern stod bland de stora stenarna i en liten göl som kanske innehöll något ätbart som inte hann med ut igen när ebben kom.

När vi rundat själva Battery Hill så hittade vi denna välplacerade bänk med utsikt över Skye och sundet mellan öarna. Synd att det inte var en lite soligare dag. Här brukar det kunna dyka upp delfiner, späckhuggare och en och annan val sägs det.

Raasay House Hotel

Hotellet var trevligt och hade många gäster fast det ligger så pass avlägset. Det som lockar är kanske alla de aktiviteter som de bjuder på här: Kajaking, båtutflykter, klättring, segling, cykeluthyrning, bågskytte, vildmarksguidning med spaning på rovfåglar, valar, sälar, delfiner. Bröllopsarrangemang, konferenser och mycket mer. Dessutom ett välbesökt whiskydestilleri.

Vi åt middag på hotellet, en av två restauranger på ön med den andra på Raasay Distillery.

Pilgrimsmusslor med 2 olika såser och rostade nötter.
Torsk med säsongens grönsaker (=grönkål) resp hjort med säsongens grönsaker (=grönkål), men också sönderbrända rödbetor som förstörde smaken på rätten.

Utsikt från Raasay House Hotel mot färjeläget och berget Glamaig på Skye.

Vi gillar ju pilgrimsmusslor och de här på Raasay House Hotel var riktigt mumsiga.

Rundtur på Raasay

Klart och lite sol, en utmärkt dag för rundtur och en vandring till Inver Bay (Bágh an Inbhire). Storslagna vyer mot Skye när vi långsamt körde på den väldigt smala och hålfyllda enkelspåriga vägen norrut. Precis när vi kom fram till platsen vi skulle gå från ned till Inver Bay så började det regna rätt rejält. Efter att ha noterat den allt mörkare himlen så bestämde vi oss för att hålla oss i bilen och rundtura lite mer på ön.

Vi tog nu den övre vägen tillbaka, med lika fina vyer mot Skye, genom Raasay Forest och genom Inverarish ända ut till Eyre på sydöstkusten. Där tar vägen slut så vi åkte tillbaka och gick på guidad tur på Raasay Distillery.

Biltur på ödsliga vägar på Isle of Raasay.

Ljungen blommar för fullt här på Raasay.

En "vanlig" Highland Coo, kalvvarianten.

Isle of Raasay Distillery

Destilleriet började sin verksamhet i september 2017 och har sedan 2020 en standardwhisky Isle of Raasay Single Malt Scotch Whisky. De producerar ca 200.000 liter alkohol per år.

Trots det något svåråtkomliga läget med flera färjeöverfarter för att komma hit är det ett av de mest populära destillerierna att besöka. Deras guidade turer är fullbokade långt i förväg. De har också 6 hotellrum, praktiskt för färjan går ju inte dygnet runt.

Det var lagom många på turen så det blev rätt trevligt och hon som var guide var väldigt kunnig och påläst. Som avslutning blev det provsmakning av 2 whisky och 1 gin, de producerar också gin här som på så många andra destillerier nuförtiden. Jag, som körde bil, fick 3 små flaskor att fylla innehållet från glasen i för att kunna prova lite senare vid lämpligt tillfälle, "drivers dram", de är ännu oöppnade.

Fikade på destilleriet. Kaffe med lemon, lime and orange cake.

Det fortsatte att regna och prognosen lovade fortsatt regn så vi ställde oss i färjekön i god tid.

Raasay Distillery, still house.

Broadford och Torrin Pools

När vi kom tillbaka till Skye så åkte vi till Broadford. På väg dit stannade vi till vid ett av många vattenfall men detta, Eas a' Bhradain, ligger precis intill huvudvägen så här är ett riktigt turiststopp. Många bilar trots ösregnet.

Broadford Market var sen målet, det lät ju som lämplig sysselsättning i regnvädret. Riktig turistfälla, några små skjul med lite stenar och annat krafs som en sämre loppmarknad. Väldigt turistovänligt dessutom för de hade byggt nya fina offentliga toaletter men de gick bara att använda om man hade rätt sorts kort, inga kontanter, inget Visa eller Mastercard.

Nu var det ändå dags för lite utflykt så vi siktade på Torrin pools och de sydvästra delarna. Rätt okej single track road på vägen dit. Framme i Torrin så tillbringade vi en lång stund där med att vandra längs med vattendraget Allt Airsridh och med Red Cuillin Hills bakom. Vackert och sevärt trots omväxlande regn. Det var en dam där före oss och hon kom just upp nybadad i en av poolerna som bildas när Allt Airsridh slingrar nedför sluttningen.

Vi nöjde oss med denna utflykt och slingrade tillbaka till huvudvägen A87 där vi körde till Portree och checkade in på The Portree Hotel mitt i stan vid Portree Square.

Glamaig på Skye som vi såg det från färjan tillbaka till Sconser på Skye.

Eas a' Bhradain. Ett vattenfall som är en "måste" turistattraktion. Det var ruggigt många människor här som skulle passera över huvudvägen som hade rätt kraftig trafik. Det regnade rejält också.

Eas a' Bhradain.

Torrin Pools

Allt Airsridh är namnet på vattendraget som kommer uppifrån bergen Red Cuillin Hills med Creagan Dubh (535m) Beinn Deargh Mohr (709m) och Beinn na Crò (572m).

Här forsar det bra och när vi kom hit så var det en dam som badade här.

Det forsar rätt bra.

Ståtlig bagge undrar vad vi är för ena.

Portree

Vi hade hoppats på att äta på någon av de utmärkta fiskrestaurangerna som finns i hamnen i Portree. Tyvärr fanns det inga bord lediga när vi gick runt så vi bokade bord på hotellets restaurang i stället.

Delade på förrätten som var pilgrimsmusslor på blodpuddning med äppelstrimlor, mycket gott. Långbakat lamm till huvudrätt. Eftersom Ann är allergisk mot vitlök valde hon att utesluta salsa verden men Sten behöll den vilket var ett misstag för såsen var otroligt vitlöksstark och lammet nästan badade i den. Fick skrapa av det mesta. Men annars gott. Sten fick ingen godnattpuss.

Medan vi väntade på maten så såg vi några i kilt och med säckpipor gå förbi och det visade sig vara det lokala Skye Pipe Band som gav en extrakonsert på torget utanför. Att det regnade brydde de sig inte om utan spelade på. Riktigt trevligt. Mer om det under bilden nedan.

Portree på Isle of Skye. Här låg det flera fiskrestauranger men det var fullt när vi skulle dit och äta på kvällen.

Efter träning brukar Isle of Skye Pipe Band gå en tur genom Portree varje sommartisdag för turisternas skull. Idag var det fredag men eftersom de hade celebert besök av en kvinnlig trumslagare från Australien, vars make spelade på Edinburgh Tattoo, så gjorde de en extrakonsert. Trots ihållande regn var det rätt mycket publik längs gatan

Vi torkar upp kläder och oss själva på hotellrummet och gör oss redo för mer utforskning av Skye nästa dag. Fortsättning följer...