Att se vardagen är svårt både i stort och smått men jag ska göra ett försök. Det blir nog också en hel del teknik och bildsnack. Kanske kan jag få idéer och inspiration från dom kommentarer jag förhoppningsvis får. Men jag intresserar mig för vad som händer och sker i vardagen och kommer att dela med mig av mina iaktagelser. Förhoppningsvis kan det intressera andra - väcka tankar och så en och annan fotoidé.

Bröllopsfoto med Becker - its all about marketing

Igår - nej i förrgår för nu har jag suttit här över midnatt, var jag på en spännande workshop med den amerikanske  bröllopsfotografen Chris Becker. Intressant och inspirerande kille som verkar tjäna en rejäl slant på att plåta bröllop (i USA).

Konsten är inte att ta dom bästa bilderna utan att bygga ett varumärke och en image och att få kunderna att vilja ha dig. Sedan gäller det att vara effektiv och hela tiden ge kunderna vad kunderna vill ha.

Tror att många som var med fick sig en tankeställare kring vad som är viktigt för att lyckas som fotograf - jag fick det i alla fall.

Läs mer på Beckers blogg

  

Inlagt 2009-05-15 00:29 | Läst 4693 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag var på samma seminarium förra veckan i Stockholm. Tyckte det var kul och inspirerande, mycket energi i den mannen. Det fanns en hel del viktiga och i vissa sammanhang kontroversiella budskap i det han sa och man väljer ju själv vad man vill ta med sig.

Har lite bilder på min blogg också från det...
http://www.sorkin.se/photography/blog/
Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera.
Instämmer helt med din kommentar
//Leif
Men snälla Björn och Leif. Detta har ni väl vetat länge: Det finns inget samband mellan sakkompetens och framgång vare sig i yrkeslivet, som artist eller fotograf. Det är inte den duktigaste fotografen, sångaren eller studenten som lyckas bäst. Image, nätverk, marknadsföring och förmågan att sälja och verka förtroendeingivande är vad det handlar om. Gary Fong är ju ett talande exempel på en fotograf som skapat en affärsverksamhet och kan ta vilka belopp som helst för att fotografera ett bröllop utan att vara en duktig fotograf.

http://store.garyfonginc.com/liiido.html
Svar från Leif Eliasson 2009-05-15 13:45
Jo-då jag jobbar med affärsutveckling och marknadsföring - så jag vet hur det funkar men kan ändå inte låta bli att reflektera
//Leif