Vardagsiakttagelser
Tekniken intressantare än bilden eller...
Vilka associationer och tankar får ni av bild(er)?
Vilka associationer får du av bilden här under?
För mig är det en trygg spång som tog mig, mina fotokompisar och många andra runt i Söderåsens nationalpark i Skåne.
Om jag försöker glömma det så kan jag få lite läskiga tankar om att det ska dyka upp något läskigt runt kröken - som i en Hitchcock thriller. Bilden kan kännas lite ödesmättade med dom gamla löven, det sparsamma ljuset som förebådar mörka dystrare tider.
Nästa fråga - Vad tycker ni om bildens komposition och uppbyggnad.
Skulle vara roligt att få era tankar om detta och om bilderna här på Aperture-11.
Nikon D800 ersatte inte min D3:a - tyvärr
För sådär sex månader sedan skaffade jag mig en Nikon D800. Tanken var att jag skulle sälja min D3:a för jag tyckte att det borde räcka med ett Nikonhus.
Men jag har ännu inte sålt D3:an och vad beror det på?
D800 en magisk morgon i Skåne.
Ja inte beror det på missnöje med bildkvaliten för D800:an levererar fantastiska bilder. Nej det har mer att göra med känslan - att använda den gamla D3:an är som att köra sportbil (kanske en dålig jämförelse), man sitter liksom ihop. Greppet på D3:an passar min hand mycket bättre än D800:ans grepp om jag upplever som trångt och kantigt. D3:ans är som det skålade sätet i sportbilen. Responsen i D3:an är direkt och omedelbar som styrning och gas i sportbilen. D800:an upplever jag som lite seg med dålig respons, lite som min Prius i eco-läge.
En annan sak, jag har börjat intressera mig för timelaps fotografering och då blir datamängden enorm med dom stora filerna på D800:an. Ja jag vet att det finns ett timelapsläge i 800:an men det minskar mina möjligheter i postproduction skedet.
En spång som tog oss genom Söderåsens nationalpark.
Vad blir då slutsatsen? Båda kamerorna är fantastiska men med olika egenskaper, helt klart är D3:an en riktig proffskamera medan D800:an är en semipro kamera (hur man nu definierar det).
Så jag får behålla båda husen för dom fyller olika behov - surt sa räven.
Du kan läsa andra inlägg och se andra bilder med en kort jämförelse mellan modellerna på Aperture-11
Auto bracketing i Alsace
En vecka drygt i Alsace för att följa vinets väg från druva till flaska. Har varit där ett antal gånger nu för att dokumentera våren, sommaren och hösten. Nu är det bara vintern kvar sedan kan det kanske bli en bok om året som vinodlare.
Inte bara vinet är intressant, känslan som finns i allt maten, drycken, människorna och miljön är helt underbar. Här lever man, njuter och delar med sig. Några bilder om detta hittar du på Aperture-11.
En bild från en av sagobyarna Kaysersberg tagen med min XPRO-1 som alltid är med när jag ska komma nära, den är diskret och levererar alltid bra bilder. Men i svåra situationer saknar jag mina Nikon kamerors autobracketing. Använder ofta denna funktion på fri hand i höghastighetsläget - tll och med när jag gör timelaps movies.