Man lever bara en gång...

Manuell invinkning F29R

Ibland när ni flugit har planet stannat innan bryggan och Ni fick gå de korta stegen till brygghuset och kanske undrat varför? Här kommer en liten story.

Brygga ( gången man går från planet till huset i) är trasig på F29. Ramptornet minimerar antalet plan på den gaten, men vissa tider måste alla användas. Och på PIR F fungerar inte INDEX (intaxningshjälpmedel) när bryggan är trasig, utan en MARSHAL måste tillkallas och vinka manuellt. Häromkvällen var Wictor ATOS, den avdelning på Arlanda som sköter sånt.

Bryggan som krånglar , i bakgrunden en SAS 737:a på F31.

ATOS anländer i god tid, för att bland annat kolla att hela plattan är ren från främmande föremål, som annars kan sugas in i motorerna på flygplanet. 

Därefter måste han dubbelkolla vilket stoppstreck som gäller för B737-800. Även om han vet måste man kolla i listan, man kan ju minnas fel.

Jorå, det var B-strecket.



 Servicefordonen börjar anlända, först kommer bagagebandsbilen...

Sedan färskvattenbilen (ej bild) och här SKIT-bilen...




 

 Strax framme nu...

Bagagevagnar på väg fram...Samtidgt kopplar en kille in markström, en annan lägger klossar vid hjulen...

Trappan körs fram...

Och du och dom andra kan kliva av, utan fördröjning.

VÄLKOMMEN TILL ARLANDA!
 

 

Inlagt 2013-03-05 20:53 | Läst 2068 ggr. | Permalink
2013-03-05 21:01   Jenny
Är det så det funkar? NU fattar jag! ;)
Nej, men riktigt fina bilder ju! Läckert att göra en story istället för att ha random bilder.. Mycket fint!
Svar från Otten 2013-03-05 21:05
THX Jen. Det blev helt OK. Nästa gång blir stativet med.
Intressant att få se vardagen bakom.
Svar från Otten 2013-03-05 21:14
Ja detta är sånt som inte alla ser. Det är faktiskt riktigt häftigt att se hur man vänder en Boeing 737-800 (189 passagerare), dvs tömmer på folk, lastar av allt bagage, tömmer toan, fyller på dricksvatten, läsk, mat sprit mm. Och sedan städar, och lastar på 189 charterturister. Och detta på 20 minuter!!!
Spännande arbetsplats du har. Jag ska flyga på fredag. Var snäll och se till att allt funkar i luften då! :)
Svar från Otten 2013-03-05 21:11
Vad skall du flyga? SAS? THAI?
stsbsefk 2013-03-05 22:50
BRITISH AIRWAYS - BA 775 till London. ;)
Svar från Otten 2013-03-06 21:55
Då lär det bli från PIR F. :-)
Trevligt att läsa och lära..... Flyg, är ju spännande.... :) Har själv varit med om där bryggan krånglat. Samt en gång då bryggan funkade men man fick inte upp dörren... Så allt kan hända... Men oftast går det ju utomordentligt... :) Kul läsning! //Peter

PS ja och bra bilder såklart... ;) DS.
Intressant story med bra illustrationer om hur det ser ut från "marknivå".
Hälsningar Lena
Intressant guidning du ger oss om markarbetet på Arlanda. Fina bilder med en bra beskrivning.
Häftig arbetsplats
//Bert-Ola
Svar från Otten 2013-03-06 21:54
Du får komma fler gånger :-)
På grund av alla reflexer på jackor mm är det helt omöjligt använda blixt på en flygplats. Men jag tycker faktiskt 50d klarar höga ISO bra. Dessa är tagna på mellan 1600 och 2000,
En riktigt rolig berättelse om ditt jobb just den gången, man ska kanske ta några bilder på jobbet?!
Trevlig läsning och bra bilder.
Svar från Otten 2013-03-06 21:54
Tycker jag är en bra idé, det är ju sånda bilder som folk tog på jobbet 1960 som vi tycker är så kul att kolla in idag, hur man var klädd osv.
Trevligt och intressant inlägg för oss som är helt oinsatta!
Ha det gott!
ewa
Är havas kvar trodde dom konkat eller lagt ner?
Svar från Otten 2013-03-06 21:46
Ja dom är på väg ner, sista rycket nu bara ..