Manuell invinkning F29R
Ibland när ni flugit har planet stannat innan bryggan och Ni fick gå de korta stegen till brygghuset och kanske undrat varför? Här kommer en liten story.
Brygga ( gången man går från planet till huset i) är trasig på F29. Ramptornet minimerar antalet plan på den gaten, men vissa tider måste alla användas. Och på PIR F fungerar inte INDEX (intaxningshjälpmedel) när bryggan är trasig, utan en MARSHAL måste tillkallas och vinka manuellt. Häromkvällen var Wictor ATOS, den avdelning på Arlanda som sköter sånt.
Bryggan som krånglar , i bakgrunden en SAS 737:a på F31.
ATOS anländer i god tid, för att bland annat kolla att hela plattan är ren från främmande föremål, som annars kan sugas in i motorerna på flygplanet.
Därefter måste han dubbelkolla vilket stoppstreck som gäller för B737-800. Även om han vet måste man kolla i listan, man kan ju minnas fel.
Jorå, det var B-strecket.
Servicefordonen börjar anlända, först kommer bagagebandsbilen...
Sedan färskvattenbilen (ej bild) och här SKIT-bilen...
Bagagevagnar på väg fram...Samtidgt kopplar en kille in markström, en annan lägger klossar vid hjulen...
Trappan körs fram...
Och du och dom andra kan kliva av, utan fördröjning.
VÄLKOMMEN TILL ARLANDA!
Nej, men riktigt fina bilder ju! Läckert att göra en story istället för att ha random bilder.. Mycket fint!
PS ja och bra bilder såklart... ;) DS.
Hälsningar Lena
Häftig arbetsplats
//Bert-Ola
Trevlig läsning och bra bilder.
Ha det gott!
ewa