Ottens Fotoblogg
BLOGGINLÄGG NUMMER 100!!!
Trodde jag nog inte ens själv, när jag inspirerad av Cykelkungen, fd schlagerkungen Louis och Lysa, som jag i första blogginlägget desstuom kallade Lisa :-) Men nu på 1,5 år har det blivit 100 inlägg.
Detta borde ju bli verkligen spektakulärt och tankeväckande, men det får räcka så här, lägger in EN bild bara, en riktigt gammal familjebild, när man fortfarande fotograferade film, och jag var den enda med systemkamera, och därmed familjens hovfotograf :-)
Det är jag, hovfotografen själv längst uppe till höger. (fjärrutlösare redan då!!!)
Min fru som jag har handen på, min son sitter längst ner till höger i soffan (utan glasögon) i blå skjorta han med, och min dotter i rosa till vänster i soffan.
Tre hela rullar 36 bilders blev det, i alla konstellationer. Detta taget i augusti 2002, svärmor skulle fylla 70. Hennes barn är de tre killarna längst uppe till vänster och min fru.
MC LIVE BARKARBY DEL 1
Fin väder har gjort att jag inte hunnit blogga nått alls på länge. Något som jag och några kompisar gjorde första söndagen i maj var att åka på MC LIVE. Vad är det? Eftersom det inte blev någon MC-mässa i Sverige i år gick branschen ihop och ordnade något som i mitt tycke slår alla MC mässor jag varit på. Alla tillverkare på en och samma plats, med ALLA hojar för provkörning på bana. Låter nästan för bra va? Men det var verkligen så. Och jag var lite inställd på superlånga köer för att provköra, blev positivt överraskad. Visst fick man köa, men ioch med att banan var realtivt kort, och det fanns så mycket hojar så var det OK. BMW supervärsting hade längsta köerna, då hade de ändå två ex av den :-) Så den skippade jag denna gång, vilket jag nu ångrar.
Här är vi precis framme vid Barkarby flygfält. Detta är bara en del av besöksparkeringen. :-) Min son var med.
Den första hojen jag provsatt var givetvis en värsting, Aprilia RSV4. Grym.
Här är BMW superhoj, värre än alla japaner. 170 kg - 189 hästar
En rejs-Kawa i rejs-Kawa-grönt är ju alltid fint.
Min kompis Sven hade med sig sin son Simon. Min son och han är gamla barndomskamrater och hade mycket trevligt ihop. Båda dessa grabbar har växt upp på motorolja, bla knattecross i många år.
Min kompis Micke "Fingal" är glad för ? Ja det vete tusan, kanske för sin nya Traja. Tröjan behöver tvättas/kastas, det svarta har ju släppt på flera ställen :-) Ser ut som bokstäver, även om det är obegripliga ord?
Sjuk MC, BOSS HOSS har en Chevrolet V8 på 5,0 Liter.
DEL 2 snart,,,
Säsongen har kommit för att stanna...
men den här dagen när jag stjussade dottern till bussen regnade och var kalllllt....
Sveriges Grand Prix i Formula 1 1978. Jag var där...
Hans Ivarssons bilder av F-1 bilar från 70-talet har väckt mitt slumrande F-1 intresse från den tiden. Hans ville se mina bilder, men de är inte av sådan kvalitet att jag kan lägga dem på sidan, men i bloggen duger de.
Farsan visst hur galet F-1 intresserad jag var, och våren-sommaren 1978 eskalerade det. Jag var då 14, fyllde 15 senare det året. Hursom helst så på onsdagen samma vecka som loppet gick sa farsan:
- Får du tag i biljetter till Anderstorp så åker vi dit. Helt stum började jag jaga biljetter. Inte helt lätt 1978, före internet och sådant. Alla läktarbiljetter var slut, men bantillträde fanns. OCh med de priser det kostade att gå på F-1 redan då så räckte det nog till.
Söndag morgon klockan 05:00 åkte vi från Uppsala och var framme i Anderstorp 10:00. Farsan som var trött efter körningen lade sig att sova i bilen, medans jag bara gick runt och njöt av att vara på ett F-1 lopp. Morgonträningen hann jag se, även hur mekanikerna åt lunch på bord utanför sina stora lastbilar.
Loppet startade och vi, som många andra vandrade runt banans insida. På den tiden tog man inte hur mycket bilder som helst, utan det ransonerades, åtminstone för en tonåring utan inkomst. Sedan hade vi ju inte nån värstingutrustning heller, Praktika MTL 5 med 135 mm 2:8.
Här är loppets trea 6 Ronnie Peterson strax bakom 36 Riccardo Patrese.
Loppets segerherre Niki Lauda. Fläktbilen lät fantastiskt.
27 Alan Jones i Williams ligger före en Shadowbil, kommer inte håg vem...
11 Carlos Reuterman före stallkamraten Gilles Villeneuve, båda Ferrari före John Watson i den andra fläktbilen.
Så bröt loppets ledare och blivande Världsmästaren 1978, Mario Andretti precis framför oss.
Tänk så jag njöt då Andretti bröt. Varför? Han var stallkompis med Ronnie, men hade sånt kontrakt så Ronnie fick inte tävla på lika villkor, sedan var ju min andra idol Lauda nu i ledningen...
Att få se F-1 i Sverige är fortfarande en häftig grej, jag aldrig kommer glömma...
Yngsta sonen fyllde 16... El Cinco de Mayo
Och redan samma dag blev det lite övningskörning..
Här med syrran...