Ottens Fotoblogg
MIDNATTSOLSRALLYT norr om Uppsala idag. Mycket bilfakta, varning!!!! Långt inlägg!!!
Förra året var MIDNATTSSOLSRALLYT i Uppsalatrakten. Tiden gjorde att jag ej kunde se Rallyt live, på specialsträckorna, men tog mig till Gränby Centrum Uppsala för serviceuppehållet.
(Bilder 2011 här:
Del 1 http://www.fotosidan.se/blogs/ottenfotoblogg/midnattssolsrallyt-del-1-stor-saab-blogg.htm
Del 2 http://www.fotosidan.se/blogs/ottenfotoblogg/midnattsolsrallyt-del-2-vassa-italienare-och.htm
Del 3 - http://www.fotosidan.se/blogs/ottenfotoblogg/midnattsolrallyt-del-3-waldegard-waldegard-blomqvist.htm )
Men i år tänkte jag se och fota en riktig sträcka. Eftersom en var i Skyttorp strax norr om där jag bor, var målet givet. Körde till Skyttorp och hittar officiella parkeringen. 50 kronor, inga problem, om man bara kommit ihåg plånboken! Fick bli en illegal parkering på busshållplats istället.
Killen i BMW satt kvar, men jag lämnade grabbens SAAB lite olagligt så där, och gick upp till starten på SS9.
Redan medans jag stod vid bilen rasslade rallybilar från förr förbi. Startnummer 35 är en Porsche 930 TURBO från 1977 med 340 hästar som standard. Denna har nog fler ponnys.
Opel Ascona 1971 med rejäla skärmbreddare. 163 hästar!
Och så linslusen från 2011 och 2012, en Porsche Limosine 911L från 1968, 170 hk. Vi kan nog antaga att BB4200 var det regnummer bilen hade som ny 1968.
En finsk Ford Escort MK1.
En Opel Ascona 400 från 1979 med 292 hästar. Detta är en verklig specialare, Ascona 400 byggdes från 1979 i en liten serie på just 400 bilar för att kunna räknas som serietillverkad, och därigenom få tävla som standardbil!
Ja...
En Ford Falcon Futura Sprint 1964, med 194 hästar.
Samma Falcon på väg till starten SS9.
En VW GOLF MK 1, från 1979. 150 hk.
Porsche 911 1971. 245 hk.
En 911 till, skulle gissa på runt 1977.
En Escort RS 1600 MK1 med 204 hk från 1971 kör om en Toyota Celica runt 1978?
Även i år Björn Waldegård, så klart. Är man gammal idol så är man.
En 911 till, en 911T från 1972, 238 hk.
SAAB V4, tidigt 70-tal.
Tyvärr lite skadad i stridens hetta, Escort MK1. Tidigt 70-tal. (MK 2 kom 1975, den blev Waldegård Världsmästare i )
Där uppe är starten...
En SAAB 99 TURBO.
Ford Cortina LOTUS, detta var en värsting 1965! Favoritbil för mig då pappa hade en sådan 1965a fram till 1974.
Om det nu är en äkta LOTUS, många vanliga Cortinor har byggts om till LOTUS. En äkta 1965/66 Lotus i bra skick hittar du inte idag under 130 000 kronor. En lite koll i registren visar att detta är en falsk LOTUS, vilket jag såg på dom felaktiga hörnen på kofångarna i fram. Detta är en Ford Cortina GT 1966 på cirka 90 hästar i en 700 kg tung bil, vilket är bra nog, speciellt 1966. GT:n hade kromade ränder på sidan i Skandinavien, men inte i England. I övriga europa var det bara kmbin som hade kromränderna GT:n fick i Skandinavien. Så troligen är detta en importerad GT som blivit omgjord till Lotus.
En finsk Mitchubichi Colt får avsluta. Rent generellt måste jag säga att jag gillar stämningen bland rallyfolket. Jag gick omkring strax innan starten och körde upp mitt 70-200 i ansiktet på folk, men alla bara hejade och var hur glada som helst.
Nästa är blir det Specialsträckor med :-)
DB 202/366 Porsche i MIDNATTSOLSRALLYT
Mer bilder och reportage kommer under dagen :-)
Ett litet broinlägg för att pigga upp Claes? OBS många kronor kastade i sjön här...
Ja Classe, vilken bro är detta?
Rätt svar är givetvis lätt för vissa. Annars är här lite data:
(59-58,4N 018-48,8E) Sjökort 536
Klaffbro
Segelfri höjd vid stängd bro: 3,0 m
(Fri höjd vid MV utan säkerhetsmarginal = 4,2 m)
Segelfri bredd: 11,0 m
Några hyfsade båtar rullade förbi (snacka om att kasta pengarna i sjön :-)
Obs en nästan identisk båt som första bilden.
Sen blev det lite bad vid norr om bron ovan. Förresten alla får gissa på bron, inte bara Claes.