I romanen om mitt liv och mina resor
Persongalleriet #273: Fem svartvita från Copacabana
Noterar att min flag counter ramlat över två drömgränser. 20 000 svenska flaggor och 500 star spangled banners! Jag skrev ett särskilt inlägg när jag nådde 10 000 svenska och nu är det alltså dubbelt upp. Det tog 5 och en halv månad till de första tio tusen och fyra månader för de andra. En viss acceleration! Nä, nu är det nog med statistik - dags för bilder!
Copacabana Boot Poodle.
Armar och ben.
Skejtbrejk.
Lapdog.
Glassförsäljning.
So long!
/Niklas
Inlagt 2014-11-28 06:50 |
Läst 4114 ggr. |
Permalink
Nä, jag är nog mer bildinriktad också.
Sommaren kommer snart. Vill du ha den genast så är det bara att åka till södra halvklotet... ;-)
/Niklas
Vad ska man sedan säga om resten av din kommentar? Konstruktiv kritik tycker jag är kul och utvecklande. Men tonen i din kommentar känns mest ämnad att trycka ner. Men du diskuterar iaf foto och det handlar inte om några personangrepp... :-)
Kollade på din fotosidanprofil få att få någon ledtråd om vem du är. F.D. yrkesfotograf bland annat. Men inga bilder, ingen blogg, ingen länk till någon hemsida eller liknande. Så jag vet inte om du testat på gatufoto någon gång?
Jag är inte direkt nybörjare i genren, men inte heller någon rutinerad räv. Har hållt på sedan 2010. Kämpar fortfarande med hastigheten i det hela, speciellt i den stil jag numera gillar mest och eftersträvar - dvs fotat nära, gärna med vidvinkel, som kan skapa en känsla av att man som betraktare befinner sig mitt i bilden med människorna runt omkring sig. Just komposition och bildinnehåll tycker jag är de faktorer som jag mest tänker på - eller snarare fångar i flykten, på magkänsla.
Kamerainställningarna har jag dock förinställda på någon sorts genomsnittssituation. Och situationerna uppstår ofta väldigt snabbt och det går inte alltid riktigt att förutspå vilken sorts bild som ska uppenbara sig framför en.
Tycker att jag har någorlunda koll på kamerans och optikens grundläggande lagar. Fotar jag något mer stillastående så brukar jag oftast justera tid och bländare om det behövs.
När det gäller bild 4 så är jag själv inte riktigt nöjd med den. Har 5 rutor på detta motiv, där jag gått successivt närmre och närmre under några sekunder, vilket gör att jag hyfsat kan följa min egen process, så här i efterhand. Jag började med att ta en snabb bild på lite håll med 70 mm. Sedan en till. Folk går förbi i bakgrunden. Jag går framåt och zoomar till 34 mm. Efter den tredje rutan upptäcker jag pappa/son i bakgrunden. Hade önskat att personerna till höger inte funnits där eller kanske någon meter längre bort. Hade de inte stått där hade jag kunnat ta några steg åt höger och fått en bättre bakgrund för mannens huvud och lite separation mellan hunden och pappa/son. Jag gick i stället lite åt vänster för att få med pappa/son bättre. Hade kanske inte varit så dumt om jag bländat upp...
Innehållet/motivet i bilden gillar jag mycket. Den gamle mannen med hunden, som tittar rakt på mig tilltalar mig. Pricken över i är för mig pappan, med sitt leende och barnet i den nära bakgrunden. Jag tycker jag fick till det hyfsat efter förutsättningarna, men det hade kunnat bli en kanonbild. Om jag hade väntat ut att kvinnorna till höger flyttat på sig kanske pappan och barnet också gjort det eller så hade någon av de inblandade upptäckt mig. Kanske hade jag kunnat gå runt hela gruppen och fota från andra hållet så att mannen med hunden hamnat i bakgrunden. En helt annan bild. Jag valde dock att gå vidare efter nya motiv.
Trots din ton så var det ändå kul att gå igenom just den här bilden och dess tillkomst lite mer noggrannt. Hade kunnat skriva ännu mer, men det finns annat att göra i livet...
mvh
Niklas
Visst är det så att vid gatufoto gör man inställningar i förväg så att man har en snabb reaktionshastighet när motivet dyker upp. Det kan ändå vara klokt att ha alternativa förinställningar - alltså ett alternativ med stor bländaröppning, så att man när man behöver frilägga motivet mot en rörig bakgrund snabbt kan ställa över på den inställningen. Speciellt i svartvitt är detta väldigt viktigt då man inte kan luta sig mot färgernas separerande förmåga. Ett vanligt problem här är att folk fotograferar färg, tänker färg, och konverterar sedan till svartvitt. För bra svartvit fotografi skall man fotografera och tänka svartvitt redan från början. Det är anledningen till att man ser så mycket äldre svartvita bilder som håller hög klass. Med svartvit film i kameran, visste man från början vad man hade att hålla sig till.
Jag håller mig medvetet rätt osökbar på nätet. Istället har jag ett utskick till en större krets personer under namnet "Peters essäer". Där händer det att jag berör även lite personliga förhållanden. Då känns det bra att det inte går att leta fram med hjälp av namn eller enkla sökord.
Din ton uppfattade jag som att du inte har en uppriktig önskan om att hjälpa mig och ev andra läsare att utvecklas. Rätta mig om jag har fel.
Positiv feedback är trevligt, men konstruktiv kritik ännu trevligare. Den delen av din kommentar tar jag ju också till mig, även om jag inte lamt håller med om allt du säger. Jag tog mig ganska ordentligt med tid att analysera bildens tillkomst, vilket kanske kan ge något för någon. Det gav iaf mig något.
Någons ton kan vara svår att uppfatta i en skriven text på internet, där man inte har kroppsspråk och ansiktsuttryck att komplettera orden med. Just därför kan man behöva vara extra försiktig i hur man framför kritik på nätet.
Funderar över det konkreta tipset i din andra kommentar. Alternativa inställningar. Typ en snabbknapp för att få fram en annan förinställning? Det skulle kanske vara bra.
Jag fotar mycket när jag väl fotar, gillar att jobba rätt intensivt, särskilt i mitt gatufotande. Men jag har också långa perioder då jag jobbar väldigt hårt och inte hinner med att fota alls. Därför har jag inte alla kamerans reglage så i ryggmärgen som skulle behövas för att vara tillräckligt snabb i alla lägen.
/Niklas
Det skall inte tyckas alls om mina bilder, annat än i den trängre krets där dom visas. Detta forum beskriver jag ovan - och det är alltså svaret på din fråga om var dom är.
Sedan är ordet fritt i ett fritt land. Det har inte ett smack att göra med min bildproduktion. Min bakgrund inom fotografin är sådan att jag känner mig fullt komfortabel med att ge bildkritik utan att det alls ställs i någon relation till andra bilder än dom som för tillfället avhandlas.
Med förlov sagt Lars Olof, din kommentar var något sandlådemässig.
Trevlig helg!
Bjarne
Nr 3 sticker ut lite i den här serien. Killen kom och satte sig just där jag stod och vilade mig i skuggan. Han satt alldeles still på ett ställe där inga andra valt att hålla till. Därför kunde jag komma så nära och få en mer renodlad bild utan rörig bakgrund. Kommer snart med en annan bild på honom med mer bakgrund, dock en intressant sådan!
Ha en fin helg!
/Niklas
1,2 o 4 är bra allihop, speciellt 4:an.
Om man inte fattar vad som är bra foto så bör man hålla sig ifrån att kommentera eller gå en kurs.
Hälsar Tommy
Nja, jag tycker väl att alla ska få kommentera. Men man kanske kan försöka hålla en trevlig ton.
Ha det bra där borta i Kina!
/Niklas
Ha en fin helg!
/Niklas
jag kollar in dina inlägg rätt frekvent men är lite dålig på att kommentera. Här vill jag ändå göra det...eftersom du fick rätt frän kritik och i mitt tycke uttryckt i lite besserwisserton...
Jag fotar inte så mycket street, men kollar in ganska mycket streetbilder..."Boston Picture"," B&W Street com" "In Public"...m.fl....för jag gillar verkligen street.
Och jag gillar dina bilder, just för att du går så nära med kameran så att man får känslan att ha hamnat mitt i... jag tycker att du dessutom är rätt bra att fånga in vardagssituationer som är lite spännande och du gör det rätt på. Härligt tycker jag, och en konst jag skulle vilja behärska mer.
Trevlig helg!
/ Lena
Trevligt också att du gillar mina bilder!
Bra tips, http://blackandwhitestreet.com/ verkar ju vara en mycket intressant sajt! Även http://www.in-public.com/. Hittar inte "Boston Picture" vid en första sökning, har du en länk?
Ha en fin söndag, Lena!
/Niklas
http://www.bostonglobe.com/news/bigpicture
/ Lena