morgon eller kväll
ett par år i Göteborg, en förvirrad tid, men en typ rehabilitering
då jag skaffade mig en ny liten hund, Malte
och
öppnade fotogalleri
sen kom pandemin och mina tusenlappar fick vingar
men, roligt var det
själva staden Göteborg är, till vissa delar fin, vissa helt förskräckliga
jag bodde i Masthugget, nära älven, Järntorget, Linne'gatan mm
mitt i smeten av krogar och gallerier - Slottsskogen
hittade några bilder som känns bra
psyket läktes lite efter trettio år med en psykopat
-
det tar tid att återerövra livet - att läka såren
-
leaking wounds som Gregory Crewdson talar om i filmen
som Affe hade med i sin blogg häromdagen
det som är utgångspunkten i hans bildvärld, trauman från hans uppväxt bearbetas genom iscensättandet av bilden
tyvärr ville inte intervjuaren gå vidare med det, han kringgick smidigt för att tala om scenarior, hur många hur stort mm
-
så lite bilder från mitt ännu pågående läkande,
mina bilduttryck från galleriet
att åter-erövra tilliten tar tid
jag har under sju år nu, plus dom trettio, jobbat med att hitta det som kommer att bli mitt personliga uttryck i text och bild
-
färjorna på Göta Älv gick hela tiden
för små och stora
solen går ned i en kran över Hisingen från Stenpiren sett
en skicklig såpbubbelkonstnär i Slottsskogen
byggare av Way out West's ena VIPbar
bilderna från solnedgången över Hisingen är tagna från bordet på min favoritsushi längst ute på Stenpiren
färjor och andra båtar passerar hela tiden
-
vi människor försöker lösa våra trauman på olika vis
jag använder mig av skapandet
i mitt arbete med bilder och texter ser jag ofta ett sammanhang som ger mig en insikt, en förståelse av något förlorat
eller traumatiserat
jag har fått mycken hjälp genom professionell psykodynamisk psykoterapi under flera år
jag är ärlig mot mig själv och vågar se mina brister
-
jag ser och hör många fotograder, författare, konstnärer mm som berättar öppet om hur dom använder egna livshändelser som utgångspunkt i sitt skapande
Gregory Nevdsom uttrycker det klart i filmen
såklart
såklart att alla som - inte härmar andra gör det
hittar sitt uttryck i egna personliga erfarenheter, kamerans återgivning med dina egna inställningar
uttrycket blir ett slags fingeravtryck
-
nu pratar jag om alla de fotografer som lägger sin själ i sitt uttryck
oavsett fotoobjekt/subjekt
-
så gör jag
och många med mig
vi använder det fotografiska uttrycket som en slags egenterapi, vare sg vi är medvetna om det eller inte
som en utvecklings möjlighet, ibland livsnödvändig
-
flummigt säger den utan känslor och fantasi
woke säger dom over there
/inger
en skugga på väggen - du blir en annan
ett barn
du blir utsatt för fara
that is life
some times
/inger
Kvinnor med funktionshinder - fotoutställning i kärlek och lust
bilderna har jag själv avfotat från urvaskad, egen, förlaga med dåligt tryck
stå ut
fotografier av Elisabeth Ohlsson
ide' Annette Lundborg
Vernissage på Söderhallarna ca 1999
hängdes av mig i Stockholm
och på Tromsø Universitetsmuseum
inför Världskvinnokonferensen
kvinnor med funktionshinder
har även vi
förmåga till kärlek och lust
många av oss får även barn
och
kan leva i kärleksrelation med familj
även utan bröst
eller med en fysisk skavank
kan vi älska och älskas
jag läste Malinkas blogg tidigare idag
och
kom i tanke om den här bildserien som Elisabeth gjorde
jag är själv med på bild
men väljer bort den fina bilden
-
svaghet, vårt skröppel, räknas det som, för den föraktfulle
vi strök ju med i 2dra Världskriget vi med
glöm inte det
medicinska experiment bla
-
jag har alltid undrat vad som får en människa att tro
att
vi inte har rätt till kärlek och respekt
'
som Malinka beskriver situationer med människor utan gränser
så djävla tragiskt pinsamma
-
jag är lyckligt ovetande om mycket av föraktet, har helt enkelt valt att inte se det
men
ibland tränger det sig på
även för mig
-
det är nog i det utrymmet
det gömda, valet att inte se eller förstå
som
den abstrakta expressionismens källa finns
visst kan det vara så
/inger
bildspråk, bildkomposition, uttryck ............................... jag anar och ser
här hamnade jag när jag bytte min lägenhet
-
i ett område jag sett rivas för en 15 år sedan
jag var på Tantosidan på hundpromenad
några byggen började växa fram
-
jag började vid flytten
strax kolla vad som kvar av det gamla, jag är torsk på gamla industrier
tycker det är så vackert
här vid Liljeholmsbrons fäste finns en lastkaj, fler gamla husbåtar ligger där
det finns
spår, stationsbyggnad och perrong
dom gamla tågspåren mot lastkajen vid cementfabriken
Maltes och min promenadväg mot Gröndal, Vinterviken
där borta, bakom bron bor vi
här finns kvar den gamla perrongen som nu är invuxen i renfana
Lövholmen dit spåren går har både en liten herrgård och gamla bostadshus, industrier
nyare kontor mm
cementfabriken förstås
här gick människor för länge sedan, varor kom med skepp via slussen Hammarby eller Södertälje
tågen transportetade det ilandtagna och lastade skeppen med gods härifrån
Systembolaget hade sin kaj där min badbrygga ligger, lagret fanns insprängt i berget
nu grönsaksodling och skyddsrum
-
min svaghet för industrier kommer från min barndom
det fanns ett gjuteri och metallfabrik i min familj
vid Saltsjö- Kvarn
som barn var jag där mycket, lärde mig gjuta och annat
pappa byggde en enkel smältdegel till mig med gasdrift, hemma alltså
man måste kunna hantverket från grunden, sa pappa
modellsnickaren lärde mig om omvända former och material
-
sen blev det kamera i tioårspresent - mycket roligare
en av dom gamla industrierna
granne med Färgfabriken som sedan länge är renoverad och har konstutställningar
ett fantastiskt ställe
jag var där på invigningen för säkert tjugo år sedan, det skulle då vara fast utställning med Erik Höglunds glas
den här typen av uttryck fångar alltid mitt intresse
på denna nedbrunna, söndersprängda industritomt
har någon frågat
I want to know what share is
mitt i denna öken
jag blir starkt påverkad
och fotograferar naturligtvis,
minns plötsligt en bild som för mig har liknande tema
to share
här delas röster, röster i etern hette det förr
samtal som kontakt, berörande, raka budskap, oro, skitprat, gräl mm mm
allt det som hörs delas här, förs från den ena till den andra
på denna förfallna byggnads tak - sker det
livsfara står det, säkert händer det
så här känns det för mig med bildspråk, uttryck,
bildkomposition har jag aldrig funderat över, det som finns finns ju där när jag slår till
mitt bildspråk har vuxit ur min livshistoria, livserfarenhet mm
mitt uttryck, tror jag, är beroende av vad jag har för förhållande till fotografin
vem jag är, vad jag kan eller vill släppa ifrån mig
mina två getter är alltid med
dom är
både ute och inne
/inger
Gunvor Nelson, min ena egentliga inspiratör inför film och foto, avantgarde
en av dom viktigaste experimentfilmarna i världen
hon, Gunvor Nelson
ger mig med sin konst
credit för allt jag sysslat med sedan 10 årsåldern, hennes tankar och bilder ger mig stöd
för den frihet jag sökte
från kontakten med min första kamera
till mörkrum och experiment
med filmframkallning mm
'
ingen tog mig på allvar
jag fattade ingenting sa dom som ville ha trevliga bilder på familj och vänner
'
jag kastade alla negativ
så fint instoppade i sina fack
alla papperbilder gick samma väg
-
jag slutade med konst
och fotografi
hittade inte min plats
pluggade i stället
men det konstnärliga uttrycket trängde sig på
-
fotade sporadiskt tills digitalkameran kom
så härligt, i takt med min försämrade fysiska förmåga
öppnade sig ett nytt mörkrum
-
kameran blev mitt verktyg
men ensam
försökte jag
men jag är för udda
-
Helene Frankenthaler, akvarellmålare
talade om
och målade
friheten från det etablerade
abstrakt expressionism
-
Gunvor Nelson talade om
och filmade
friheten från det etablerade
avantgarde
-
en ny värld växte fram hos mig, att våga söka mig mer ut
men det var inte lätt
-
jag arbetar utifrån de förutsättningar jag har
utifrån ett uttryck som är i ständig förändring
att aldrig haft några egentliga förebilder ger mig frihet
än några vuxna, kloka, som jag träffat under min uppväxt
filosofi och litteratur
-
men nu, efter många år på FS
ser jag att det börjar växa fram bilder
sammanhang, berättelser
många fria
kollektioner, bilder, berättelser
-
FS som en vagga för nytt skapande
fåglarna börjar prata
skogen viskar
bläckfisken är smartare än vi tror
/inger