morgon eller kväll
att belysa något - ett ämne tex, perception
vad händer utanför kameran, frågar jag mig
och
vad blir fångat
i kameran
fotografi-apparaten hette den
på den analoga tiden
då belystes pappret genom linsen
före doppet
stoppet
bilden blir till
nu
elektronik
perception
den ordnade logiken
i
ögats receptorer
som med hjälp av
den lilla hjärnan
med stöd av den stora
skapar en typ algoritm-liknande filter
som
utifrån begreppsapparatens erfarenhet
skapar en ordning, det du tror dig se
bilden
på detta kommer intellektuella färdigheter, livserfarenheter och psykologiska faktorer
detta är en mycket enkel förklaring av en grund till att ha förmåga att se en bild
vilket är en mycket komplicerad historia
jag orkar inte invaderas av bilder
bara Fotosidan för mig
att göra egna bilder
experimentera
varje bra bild
har en inneboende berättelse har jag sett
dom berättelserna försvinner vid invasion, tycker jag
fotografer borde vara sugna på att skapa en möjlighet för någons berättelse eller förmedla den egna
däri ligger kvaliteten
perceptionen skall vi utveckla
/inger
Färgfabriken utställning - medans - en viktig person som dödats - begravdes 1 mars
kan det påverka min framtid
kan denna utsikt bli min, tänkte jag
först märkte jag att det här motivet drog mig till sig
tog en bild, skapade dens uttryck hemma
efter en underbar tid i Färgfabriken
Joakim Sandqvist heter årets Beckers-stipendiat
en undersökande man
som undersöker hur omvärlden och dess objekt formas i vår uppfattning
både från konkret manipulation till kulturell kontext
objekten undersöks under lång tid
tex så är nygjorda jeans inte det dom slutar som genom konkret manipulation för att vara det som efterfrågas
Joakim har filmat hela processen
mycket intressant, helt nytt för mig som aldrig köpt annat än otvättade 501'an
tegelstenar som flutit iland på stränder i Malmö, formade av sin kvalitet och slitage - blir vackra skulpturer
ett analogt fotografi av ett standard gråkort, inramat - min kamera vill inte återge det pga av ljusförhållanden och andra rent tekniska brister
för det mänskliga ögat upplevs 18% grå ligga mellan svart och vitt
naturen reflekterar sannolikt 18% av det infallande ljuset
det mänskliga seendet är genom evolutionen kalibrerat efter detta reflektionsvärde, säger han
och visar ett fotografi av detta gråkort som visar uppförstorade silverkorn i filmen
algoritmer, pixlar
ett kornigt filter som appliceras på digitala foton för att ögat skall kunna uppfatta bilden som naturlig
tassavtryck på övergångsställe
tassavtryck på nymålat övergångsställe
tassavtrycket är inte konstruerat
visar på protospråk- urspråk för all mänsklig kommunikation
vår perception och uppfattning om vad vi ser, hur vi ser, är en komplicerad historia
för det första kan vi inte uppfatta något vi inte känner till, det måste intellektuellt finnas ett begrepp för att du kan se något urskilja sig från något annat
minns filmen där piloten kastade ut en cocacola flaska i öknen
en man hittade den
hade aldrig sett glas eller flaska förut
flaskan kunde vara farlig sa man i stammen
mycket utvecklade sig i människors beteende, svartsjuka, rädsla mm (min mening - som det reklamen skapar i oss)
den slutade, som jag minns att flaskan blev en kornkrossare vid matlagning
perceptionen, processen när materia förvandlas från ett till ett annat
ger den här utställningen perspektiv på
en bild är inte bara en bild
ett material är inte bara ett material
den väcker känslor, vrede, glädje, ifrågasättanden, skönhetsupplevelser
minnen, fantasier osv
tyvärr är reklamens bilder manipulativa, konkret, befäster inarbetade sociala mönster och olyckliga människor
falska drömmar
men, se utställningen
/inger