en dagbok med inriktning på småprat

att belysa något - ett ämne tex, perception

vad händer utanför kameran, frågar jag mig

och

vad blir fångat

i kameran

fotografi-apparaten hette den

på den analoga tiden

då belystes pappret genom linsen

före doppet

stoppet

bilden blir till 

nu

elektronik

perception

den ordnade logiken

i

ögats receptorer

som med hjälp av

den lilla hjärnan

med stöd av den stora

skapar en typ algoritm-liknande filter

som

utifrån begreppsapparatens erfarenhet

skapar en ordning, det du tror dig se

bilden

på detta kommer intellektuella färdigheter, livserfarenheter och psykologiska faktorer

detta är en mycket enkel förklaring av en grund till att ha förmåga att se en bild

vilket är en mycket komplicerad historia

jag orkar inte invaderas av bilder

bara Fotosidan för mig

att göra egna bilder

experimentera

varje bra bild

har en inneboende berättelse har jag sett

dom berättelserna försvinner vid invasion, tycker jag

fotografer borde vara sugna på att skapa en möjlighet för någons berättelse eller förmedla den egna

däri ligger kvaliteten

perceptionen skall vi utveckla

/inger

Inlagt 2024-03-03 19:38 | Läst 295 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag håller med. Kloka ord. Bara att den egna klokskapet och berättar hantverket finns.
Ha det gott
Jerry
Jag håller med dig om hur svårt det är att verkligen se en bild, i bruset av alla bilder som ständigt öser över oss. Men erfarenhet, kunskap och framför allt en egen uppfattning om vad som verkligen betyder något hjälper. Det är i alla fall min erfarenhet av att försöka plöja sig igenom det där bruset och ibland, dock väldigt sällan, bli knockad av den där bilden som verkligen griper tag i en. Om det mötet bara är en spegelbild av ens eget gillande, eller ett möte med verklig kvalité, det har jag ingen aning om. Kvalité är ett känsligt ord att ta i sin mun, och förmodligen också ett begrepp som kan anses vara relativt flytande.
Jag brukar i alla fall ofta titta på en fotografs helhet, så att säga, alltså inte bara individuella bilder utan på helheten. Finns det en helhet, finns det en idé, ett sätt att berätta, ett eget formspråk, en egen perception och ett eget uttryck som sträcker längre än till bara en lyckad bild?

Det är nämligen något med fotografer som jag alltid upplevt som aningen märkligt, den där jakten efter den perfekta bilden. Kanske borde vi i stället leta efter en helhet i det vi gör, en idé om varför, och i det letandet tillåta oss en och annan dålig bild, men en bild som ändå behövs för att lyfta och tydliggöra helheten, min idé som fotograf, mitt yttryck och mitt formspråk.