fördjupning av Sonias Hedstrands analys från atelje´samtalet
jag tog bort texten jag avfotograferat
kanske fel forum
naturligtvis omoget
och
ointellektuellt av mig
att lägga ut den på fotosidan
som avklädd kände jagmig
men
utbildningar inom fotografi ,konst, läkeri mm
har genom tiderna präglats av olika typer hierarkier, kvinnoförtryck,
kvinnor har utnyttjats som objekt i många sammanhang
än idag
kvinnor, dom utsatta märker det
vissa män ser det, tiger
någon ingriper
dokumentären på SVT om Lena Nyman visar så tydligt hur en ung naiv teaterhögskoleelev utnyttjas av en känd manlig filmare
ivrigt påhejad av många dåtidens män för sexet
bland fotografer och konstnärer har kvinnan som objekt, framför allt varit och är framträdande
självklart för vissa att ta sig rätten att exponera på olika sätt
filmen Deep throut bli en diskussionskälla efter anmälningar
självmords talet var högt bland bla kvinnliga läkare som stoppades av manliga kollegor, hånades, förstycktes, förlöjligades
mina personliga tankar, underbyggt av min ålders kunskaper vis media, litteratur och samtal med människor
naturligtvis inspirerad av Sonia Hedstrand
/inger
Jag lärde mig nog mest på den förberedande utbildning jag gick. Jag gillade alla handfasta råd, alla idéer och praktiska kunskaper som mina lärare på den skolan förmedlade. Man fick helt enkelt lära sig något om hantverket på ett ganska klassiskt och handfast vis. Jag gillade verkligen det även om det ibland var rätt omskakande, som jag minns det. Lärarna hade i alla fall en förmåga att se en och att lyfta en, och jag har inga minnen av vare sig kränkningar eller att man blev lämnad osedd, även om utbildningen kunde vara rätt krävande. Det var ett uppvaknande för mig i alla fall och en väldigt bra start. Jag fick verktygen och insikten om hur besvärligt det faktiskt är att ta sig fram längs med konstvärldens vingliga väg, där det i sanning både finns smala och nästan helt otillgängliga stigar (där jag och faktiskt de allra flesta vandrar), men även ett antal snabbspår för de som redan har alla kontakter som krävs för att faktiskt ta sig fram på ett effektivt och framgångsvist sätt. Konstvärlden är ju allt annat än en demokrati.
Mina år på Konstfack skulle jag säga var raka motsatsen till Sunderby Konstlinje. Här blev man placerad i en ateljé, och här blev man totalt utlämnad till sina egna idéer. På sätt och vis var det rätt skönt, i alla fall som jag minns det. Jag minns dock inte några ateljésamtal, även om jag vet att jag hade några få av dessa med någon av alla manliga professorer, som för övrigt nog mest satt på olika pubar inne i stan och ägnade sig åt sig själva (min egen killgissning). Men faktum kvarstår att man såg dem väldigt sällan.
Jo, en kvinnlig professor minns jag, Evy, men hon var nog den enda som faktiskt var aktiv och ”hands on” i sitt lärande under dessa fem år jag gick och utbildade mig och fick min masterexamen. Jag gillade verkligen henne. Hon hade förmågan att både se en och faktiskt lyssna aktivt. Dessutom hade hon den pedagogiska förmågan att faktiskt förmedla kunskap utan att sätta sig själv i centrum. Henne minns jag, gubbarna hade jag lika gärna kunnat vara utan helt och hållet.
/Samuel
även jag har varit med om lärarens makt utövande, bara en gång själv men sett det förekomma med öppen total nedsvärtning av någons konst i samband med genomgång
alla är inte pedagogiskt utbildade
har inte en vuxens mognad
det råder ofta ett elitistiskt tänkande i utbildningars toppskikt -
sökandet efter egen framgång gör spänningen i en del fall stor -
universiteten har också dom det problemet - många kvinnliga studenter kan berätta om det
det är och har varit ett stort problem för kvinnor under utbildning, såväl fotografi, konst, läkarutbildningen, grävmaskinist, snickare mm
/inger
På Konstfack, framför allt, så hade vi elever på målerilinjen. I alla fall, väldigt lite kontakt med varandra, eller så var det bara jag som blev rätt isolerad i min egen värld. Men som jag minns det hela så stod vi var och en i våra små bås och utvecklades var för sig utan riktigt kontakt med varandra. Inte den mest utvecklande och spännande miljö, faktiskt, men samtidigt så fick man chansen att verkligen under lång tid få tränga ner i djupen av sig själv. Jag gillade det, men är mer osäker på om det var det bästa för alla.
(för övrigt måste jag ändå få säga att Peter kommentar gjorde mig minst sagt irriterad, men det känns inte som om det är någon idé att gå närmare in på det. Jag tror du förstår vad som irriterade mig.)
Om du tycker att det är intressant, viktigt, och modigt - och vill torgföra idéinnehållet, skall du göra en egen bearbetning där du med egna ord presenterar och problematiserar ämnet för din publik.
Det är så man ur ett intellektuellt perspektiv kan bli tagen på allvar.
Det bästa är naturligtvis att visa och tala om fotografi.
dumt och impulsivt av mig, jag blev drabbad av en insikt jag ville förmedla
naturligtvis skall allt handla om foto och alla gluggar mm
min intellektuella förmåga brast
så nu blir jag nog aldrig tagen på alvar mer
tråkigt för mig
lite pubertalt kanske
tack för ditt kloka påpekande
>/inger
Resonemangen runt maktstrukturer i konstvärlden kan diskuteras, och har gjorts och fortsättning följer...
Ett liten invändning runt Sonia H:s texter är att hon i en text agerar utifrån ett konstnärsskap och i en annan som kritiker. Den dubbelrollen är aldrig bra, den leder lätt till ett tovärdighetsproblem.
Jag håller dessutom med mycket i det som Samuel P skriver i ett svar till dig här i tråden och jag har själv sett ett och annat som bekräftar.
Vi får fortsätta diskussionen, jag tror att FS mår bra av lite mer av den här sortens tankar.
Ha det gott
/Gunnar S
ja, jag skulle uppskatta att diskutera fler frågor och tankar kring bilden som publicerats
kring fotografens/konstnärens syfte eller tankar omkring sitt arbete
för mig är dom frågorna om hur bilden bottnar i mig, hur jag ser på människor, respekten - viktig att klargöra för mig själv
fotografi, avbildning utan samtycke - måste diskuteras
vem är jag som ser andra som ett objekt tillåtet att handskas med hur som helst -
/inger