"Hjärtats tankar & funderingar"

VAD GÖR MAN NÄR EN KUND INTE BETALAR?

Jag känner mig så ledsen och besviken.

Jag har en kund som vägrar betala mig för ett arbete jag utfört. Ett jobb som jag lagt ned många timmars arbete på och redan levererat.

Vad gör man när personen vägrar göra rätt för sig? Det är mer än tre månader sedan jag utförde jobbet och två månader sedan "sista betalningsdag" gick ut. Känner mig så maktlös då jag inte innehar F-skattsedel. Vad har jag för "rättigheter"? Jag har skrivit mail till Kronofogden och talat med min vän som är polis (han tyckte för övrigt att jag skall göra en polisanmälan). Men skall det verkligen behöva gå så långt och kommer det att leda till någonting?

Jag fattar inte hur man som medmänniska bara kan strunta i att betala en räkning/skuld. När personen dessutom vet att jag endast hade en årsinkomst på drygt 17.000 kr förra året (med de pengar inräknat som jag skulle ha fått av vederbörande).

Kanske tror personen att jag skall tröttna och sluta tjata, men hen kunde inte ha mer fel. Jag ger mig aldrig och tycker inte att jag borde göra det heller. Tycker det är så fräckt och nonchalant att hela tiden lova att betala och sedan komma på den ena ursäkten efter den andre för att slippa.

Har någon av Er ett bra tips till mig, så är det hjärtligt välkommet.

Kram Milla

Foto: Camilla Thieme

Inlagt 2015-01-08 23:02 | Läst 6237 ggr. | Permalink

"Kronofogden är jättebra att använda och som någon skrev får hen en betalningsanmärkning på sej som kan ligga till last. Bästa indrivningssättet! Konstig person som inte har tid att betala för att hen ska rasta hundar i skogen, låter lite knasig!"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Kolla på kronofogden.se

Med rätt underlag så kan de driva in pengarna åt dig. Men tyvärr brukar de som strular ordentligt med betalningen redan finnas där. Men det kan ändå löna sig - om du inte gör något blir chanserna ännu mindre.
Kolla på kronofogden.se

Med rätt underlag så kan de driva in pengarna åt dig. Men tyvärr brukar de som strular ordentligt med betalningen redan finnas där. Men det kan ändå löna sig - om du inte gör något blir chanserna ännu mindre.
Svar från Trullan 2015-01-08 23:48
Skrev mail till Kronofogden, detta var svaret jag fick:

Hej

Om du anser att ett företag eller en person har en skuld till dig så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökningsblanketten finns på vår hemsida, www.kronofogden.se. Blanketten heter ansökan betalningsföreläggande/vanlig handräckning, nr 9012. För att kunna ansöka om betalningsföreläggande ska skulden vara förfallen till betalning, skulden ska avse pengar.

Kronofogden tar inte ställning till om fordran är korrekt eller inte, utan det är upp till svaranden att göra det. Skulle svaranden motsätta sig kravet så får du sedan ta ställning till om du vill ta ärendet vidare till Tingsrätten. Det kostar 300 kr att ansöka om betalnings-föreläggande. Du betalar via en faktura som skickas till dig. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet mot.

Vill du ha mer information om betalningsföreläggande kan du läsa vidare på vår hemsida.
froderberg 2015-01-09 00:06
Du kan ju börja hota med att gå till kronofogden. Det kan räcka.

Om du sedan går hela vägen beror ju kanske vilken relation du har till personen.
Svar från Trullan 2015-01-09 00:15
Jag har redan sagt att jag tagit kontakt med Kronofogden och att jag tänker polisanmäla saken om jag inte får mina pengar, men det hjälper tyvärr inte.
2015-01-09 00:08   larema
Jag skulle utan tvekan gå till kronofogden för att driva in mina pengar!
Betalar inte han/hon det den är skyldig dig så blir det svårt för personen att få lån framöver.
Dessutom så tycker jag att det är "svinigt" att inte betala. Jag har själv varit företagare och haft samma problem med en del kunder.
Numera är jag pensionär och bryr mig inte så mycket om ekonomi.
Svar från Trullan 2015-01-09 00:20
Ja, jag var (är) tydligen alldeles för godtrogen. Men man vill ju alltid tro det bästa om folk. Men man lär så länge man lever. Kanske får ändra mitt system och inte ge kunden högupplösta bilder förrän de betalat, men jag vill inte ha det så. Det blir bara mer jobb och kostar mer pengar för mig (något jag inte har). Alla andra har dock betalt sina fakturor som de ska, så det finns många ärliga och plikttrogna människor också tack och lov. :o)
Har du en dialog med personen, är han/hon missnöjd på något sätt med jobbet, det bästa sättet brukar vara att försöka prata med kunden, så kanske det löser sig, hen kan ju ha tillfälligt tomt i kassan, men då kan man ju komma överrens om delbetalningar. Försök vara smidig, det hjälper oftast, mvh, LO
Svar från Trullan 2015-01-09 00:26
Vi har haft kontakt via Facebook, där hen har lovat att betala. Sedan händer ingenting. Nu har hen dessutom sluta svara när jag skriver. Hen var nöjd med jobbet, men verkar inte vara så "plikttrogen". När jag bad hen betala svarade hen att hen inte hade tid, för hen skulle ut i skogen med hundarna... Hen ville inte stressa (!!!) sa hen, men då var hen redan tre månader försenad med betalningen!
Dubbelolle 2015-01-09 00:29
Ja i detta fall ska du givetvis gå vidare! En del människor är inte ärliga, trist - stå på dig! LO
Svar från Trullan 2015-01-09 00:37
Jag tänker INTE ge upp! :o)
Om du hotat med Kronofogden och kunden inte bett om någon avbetalningsplan tycker jag att det enda raka är att gå till Kronofogden. Då får hen en tid innan det blir utmätning. Om kunden börjar delbetala då kan du ju stoppa Kronofogden. Och om kunden ändå inte betalar är det enda rätta att gå vidare till utmätning.
Svar från Trullan 2015-01-09 00:35
OK, får göra så.
Kronofogden är jättebra att använda och som någon skrev får hen en betalningsanmärkning på sej som kan ligga till last. Bästa indrivningssättet!
Konstig person som inte har tid att betala för att hen ska rasta hundar i skogen, låter lite knasig!
Svar från Trullan 2015-01-09 23:20
Har skrivit ett inkassobrev som jag skall skicka på måndag.
Jag undrar om det verkligen står rätt till hos hen, så här gör man inte!

Med vänlig hälsning Milla
2015-01-12 23:03   Kristina Nordstrom
Hej, detta har inget med ditt senaste blogg inlägg att göra men jag funderar på cellreset och ser att du bloggat om detta. skulle vilja ställa några frågor till dig. Skulle det vara OK?
Du får gärna maila mig på [email protected]
Tack på förhand.
Mvh
Kristina
Riktigt tråkigt att läsa, men på FB i olika fotogrupper så är det ganska vanligt att en del får jaga med ljus och lyckta efter sina pengar... Vet inte hur man tänker när man struntar i det... Det är en sak att glömma bort,
Har också råkat ut för kunder som inte betalat eller betalat sent, en fick jag vänta på i säkert 8 månader, och två som inte velat betala pga missnöje med bilder...
2015-02-21 23:30   Jennie
Hej.
Jag har inte alls läst alla dina inlägg men hoppat bland några och jag hamnade här för att jag sökte på omskolningsbidrag, ja jag vet inte hur det gick till. Men jag läste iaf ett inlägg från 2010 där du skrev att du inte hade en enda krona i inkomst och inte hade träffat någon som hade det likadant. Det har inte min kille heller gjort, men han har det så! Massor av värk, klarar inte jobba, klarar inte plugga, djupt deprimerad, antagligen har han ett funktionshinder ... Och han har än inte fått någon hjälp någonstans och inte en enda krona på mycket länge.

Men ett litet hopp kröp fram i mig när jag ser att du gör något du gillar nu, och åtminstone får några kronor för det. Jag vet ju själv att 0 kr mot 17 000 per år egentligen inte gör så stor skillnad, för man kan ju inte leva på något av det, men det visar ändå att man är värd någonting ...

Förlåt, jag kanske bara skriver detta för min egen skull, jag vet inte, ville bara säga att jag fick lite hopp. Har jag tolkat dina inlägg rätt då? Eller mår du lika hemskt än? I så fall är jag mycket ledsen för din skull.