"Hjärtats tankar & funderingar"

Min första(?) missnöjda kund...

I förrgår fick jag (på omvägar) veta att en av mina kunder som jag fotograferat inte blev nöjd med bilderna jag tagit. Trots att jag själv är väldigt självkritisk och har extremt höga krav på mig själv och allt jag gör kändes det ändå lite konstigt att få så negativ kritik. Jag är absolut inte alltid nöjd med mina originalbilder, men jag skulle aldrig lämna ifrån mig något som jag inte själv godkänt (därav stundtals så många timmars efterarbete i datorn).

Jag blir dock lite fundersam på hur pass insatt den här personen är när det gäller foto och att gå till en "fotograf". Vederbörande undrade nämligen varför han inte fick med några negativ(!).

Jag hade dessutom informerat kunden att jag inte är någon "yrkesfotograf" och att jag har en väldigt liten hemma studio med begränsat utrymme och begränsad utrustning.

Det allra tråkigaste var att personen inte ville/vågade säga detta till mig personligen, utan beklagade sig hos sina släktingar. 

Självklart ville jag (efter detta "avslöjande") ta kontakt med kunden, men hade lovat släktingen att inte säga något. Så nu kan jag tyvärr aldrig gottgöra personen.

Är det så att kunden alltid har rätt?

 

Kram Milla

Inlagt 2013-04-02 11:49 | Läst 3819 ggr. | Permalink

"Den fotograf som aldrig haft en missnöjd kund har aldrig levererat några bilder. Det finns kunder som har totalt orealistiska förväntningar på resultat och att få dom nöjda är oftast helt omöjligt.Och att tro att man ska få negativen visar ju att man lever i en annannn tid. Jag har under ett långt och produktivt fotografliv levererat bilder som kunden "inte tänkt sig". Oftast berott på bristande info vad han/hon vill ha ifråga om typ, information i bilden, och typ av kopior. Vissa kunder är omöjliga att tillfredställa. Lägg det bakom dig och gå vidare med din personliga stil. Den lönar sig i längden. Tycker inte du ska kontakt efter som kunden inte framfört klagomål direkt till dig."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
de va nog säkert inget fel på dom där bilderna,jag tror de där din kund som du fottade är en mycket gnällig typ som klagar på alt o som tror han-hon vet bäst tyvärr de finns gott om den där sortens mäniskor ock de at du har en liten hemmastudio tror jag kan va till sin fördel de blir mera personligt stå på dig du är bäst för de vet jag kramiz från en trönder i sörmland
Svar från Trullan 2013-04-02 13:19
Du är snäll Du Harald, tack :o)
Kramiz Milla
Det låter som det klassiska problemet med att översätta en kunds förväntan till ett verkligt resultat. Här kan mycket gå fel. Man tror man är överens fast man har råkat prata förbi varandra. Kunden har orimliga krav och vill inte lyssna på det örat då du försöker berätta om vilka begränsningar som finns.

Jag tycker ändå inte att du ska känna något dåligt samvete. Du skriver att du gärna skulle vilja rätta till det som blev "fel", så att kunden blir nöjd, även om det skulle bli många timmars arbete. Vad mer kan man göra?

Jag tror att i det här fallet blir svårt att göra kunden nöjd. Även om du tar kontakt med kunden och säger att du hört att kunden inte var nöjd med bilderna, så är inte det säkert att du får något svar. Kunden kanske bara svarar att det inte stämmer.

Det enda jag kan komma på är att du kontaktar kunden och säger att du bara har en liten uppföljning av resultatet. Du nämner inget om att du har hört att kunden var missnöjd med resultatet utan att du brukar göra så här när en tid har gått och man kanske ser bilderna med andra ögon. Att du inte tar illa upp om kunden skulle ha några negativa synpunkter. Kanske får du svar, men det är inte säkert. Det finns många som hellre säger att det är bra fast det inte är det. Ett klassiskt exempel är att gnälla lite över maten på en restaurang och sedan när bordet får frågan om det smakade bra, så svarar alla ja.

/Gunnar
Svar från Trullan 2013-04-02 13:21
Du har så rätt så Gunnar!
Tack för Ditt inlägg med fina tips och råd :o)
Mvh Milla
Jag hade ringt upp kunden och frågat om vederbörande var nöjd med bilderna. Du behöver inte säga att Du har fått veta något, utan att Du gör en rutinkoll och vill verkligen veta. Fast Du har gjort Ditt bästa, så är det lärorikt för Dig att veta varför kunden är missnöjd. Ta kritiken inte personligt. En nöjd kund visar bilderna för familj och vänner och gör reklam för Dig. En missnöjd kund är inte bra för affärerna. Förklara vänligt reglerna och var beredd att ta om något foto så att kunden blir nöjd. Bra kundtjänst uppskattas alltid.
Mvh Wolfgang
Svar från Trullan 2013-04-02 13:18
Jag tror jag skriver ett mail ;o)
Mvh Milla
2013-04-02 13:07   Ralph Jonsson
Kan du inte ringa upp din kund i alla fall, utan att säga något om den här släktingen som du lovat tystnad.

Ring upp och fråga om allt är OK med bilderna, så här i efterhand. Om de vill ha förstoringar (utskrifter) eller något annat.

Lycka till!
Svar från Trullan 2013-04-02 13:17
Så kan man ju göra förstås :o)
Utskrift har han redan fått.
Tack Ralf!
Mvh Milla
Tror inte heller att det var något "fel" på dina bilder, en kund som går till en fotograf & vill ha negativen har ju ingen koll & är därför förmodligen omöjlig att få 100% nöjd...
Så om du var nöjd med resultatet så skulle jag släppa det här & gå vidare, tror det bara blir konstigt att kontakta någon som inte har klagat på bilderna direkt till dig.

Du tar ju superfina bilder & lägger ner massor av tid på bildbehandling & jag är rätt säker på att du tar alldeles för lite betalt för detta jämfört med mer etablerade fotografer & kunder som inte vill betala "fullpris" på saker & tjänster är oftast omöjliga att få nöjda...
Mvh/Ubbe
Svar från Trullan 2013-04-02 13:48
Tack Urban, tror jag behövde höra just detta! :o)
Mvh Milla
Den fotograf som aldrig haft en missnöjd kund har aldrig levererat några bilder.
Det finns kunder som har totalt orealistiska förväntningar på resultat och att få dom nöjda är oftast helt omöjligt.Och att tro att man ska få negativen visar ju att man lever i en annannn tid. Jag har under ett långt och produktivt fotografliv levererat bilder som kunden "inte tänkt sig". Oftast berott på bristande info vad han/hon vill ha ifråga om typ, information i bilden, och typ av kopior.
Vissa kunder är omöjliga att tillfredställa. Lägg det bakom dig och gå vidare med din personliga stil. Den lönar sig i längden. Tycker inte du ska kontakt efter som kunden inte framfört klagomål direkt till dig.
Svar från Trullan 2013-04-04 12:30
Tack för Dina kloka ord Arne!
Mvh Milla
2013-04-02 16:03   Helene K
Ta det inte så hårt, det kan bli massa missförstånd när man får höra saker i andra hand. Ser att du redan fått massa bra tips på hur du kan kontakta kunden utan att blanda in släktingen.
/Helene
Svar från Trullan 2013-04-04 12:28
Tack Helene för Din vänliga kommentar.
/Milla