"Hjärtats tankar & funderingar"

Då var inte min bild intressant längre...

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle sälja en bild till ett företag för 100 kr. En bild som skulle ligga på företagets hemsida, som "toppbild", det vill säga högst upp på sidan tillsammans med företagets logotype.

När jag fick frågan om de fick lägga upp min bild utan att namnge fotografen tackade jag vänligt, men bestämt nej. (Mycket tack vare Era uppmuntrande kommentarer i mitt tidigare blogginlägg). Jag hade som "krav" att mitt namn åtminstone skulle synas tillsammans med mitt foto.

Då visade det det sig plötsligt att företaget inte var intresserade av min bild längre. Självklart tycker jag att det känns väldigt tråkigt och jag är uppriktigt ledsen över detta. Men jag tycker ändå att jag fattade rätt beslut. Eller vad tycker Du? Berätta gärna!

Kram Milla

Ps. Bilden kommer dock att ligga på företagets facebooksida tillsammans med mitt namn. Men det är ändå inte samma sak... Ds. 

Inlagt 2012-01-30 08:53 | Läst 5406 ggr. | Permalink

"Dessvärre tror jag att det en del gånger handlar om företag som inte inser värdet av att köpa en bild av någon, amatör som proffs, och förstå att det faktiskt finns ett värde i bilden. Det finns även så klart de som är snåla och tycker att bilder finns gratis på det där världsomspännande nätet också. :) Speciellt i dessa digitala tider då det ibland tyvärr fortfarande är så att en del verkar tycka att man bara trycker på en knapp så är det klart. Börja inte ge bort saker gratis eller sälj till för lågt pris, då kan du lätt hamna där i det facket. Fundera ut vad det är värt för dig. Om du mot förmodan ska göra det så är det bra om du redan har någon slags relation till personen/företaget ifråga och vet att det kan leda till fler saker."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Du fattade absolut rätt beslut! Trist att de inte kunde gå dig till mötes när de skulle få en sån fin bild för en spottstyver...
Kram!
Svar från Trullan 2012-01-30 10:12
Ja, det var väldigt tråkigt.
Kram Milla
Du gjorde verkligen helt rätt !
Svar från Trullan 2012-01-30 10:13
Vad bra att Du tycker det min vän! :o)
Kram Milla

Ps. Är Du hemma 5-6 juli? Tänkte komma och hälsa på Dig då :o) Ds.
Sträck på dig, så ska det se ut.
Jag tycker att du skriver till det där skitföretaget och ber dem ta bort din bild snarast på facebook. Om du inte får ha din bild på framsidan på hemsidan med namnet under så är du inte intresserad av att ha bilden på facebook heller.
mvh
Morgan Larm

Det här verkar vara ett skitföretag av rang....................
Svar från Trullan 2012-01-30 10:13
Jo, men det hade ju varit roligt att se sin bild på hemsidan...
Mvh Milla
Nja, hur ofta ser du fotografens namn på annonsbilder i tidningar eller produkt/reklambilder hos företag på nätet ?
Jag vill nog påstå att det aldrig förekommer. Du kan väl kolla lite på företagshemsidorna.
Så jag tycker nog att företaget gjorde rätt....
Svar från Trullan 2012-01-30 10:14
Det är sant Anders, men de fotograferna får kanske liiiite mer betalt?
Jag frågade företaget om vi inte kunde komma överens genom att höja priset lite.
Mvh Milla
Dessvärre tror jag att det en del gånger handlar om företag som inte inser värdet av att köpa en bild av någon, amatör som proffs, och förstå att det faktiskt finns ett värde i bilden. Det finns även så klart de som är snåla och tycker att bilder finns gratis på det där världsomspännande nätet också. :)
Speciellt i dessa digitala tider då det ibland tyvärr fortfarande är så att en del verkar tycka att man bara trycker på en knapp så är det klart.
Börja inte ge bort saker gratis eller sälj till för lågt pris, då kan du lätt hamna där i det facket. Fundera ut vad det är värt för dig.
Om du mot förmodan ska göra det så är det bra om du redan har någon slags relation till personen/företaget ifråga och vet att det kan leda till fler saker.
Svar från Trullan 2012-01-30 10:16
Så är det definitivt Patrik.
Tack för Ditt inlägg.
Mvh Milla
Du fattade helt rätt beslut! Jag håller också med både Morgan och Patrik till 100 %.

Hade jag varit som du hade jag omdelbart sagt upp alla kontakter med det företaget! De var ju bara ute efter att utnyttja dig!
/Benny
Svar från Trullan 2012-01-30 10:34
Men det var ju faktiskt JAG som tog kontakt med DEM,
så jag får skylla mig själv lite ;o)
Mvh Milla
vaktmästaren 2012-01-30 11:06
Förvisso, men nu har de ju visat sin "rätta inställning"! Typ!
/Benny
Jag hade nog resonerat precis som företaget. Den visuella profilen skall inte störas av onödig grafik eller referenser till extern personal.

Dessutom, precis som redan sagts i tråden: Hur många bilder på produkter och liknande i press/reklam ser du fotografens namn på? (Mer än möjligen på någon obskyr unandgömd infosida på företagets hemsida)
Svar från Trullan 2012-01-30 10:35
Visserligen, men då vill jag ha mer än 100 kr för bilden...
Annars får jag ju inte ut någonting av "affären".
Mvh Milla
j2^ 2012-01-30 10:41
Det är en helt annan sak. Men då är det ju egentligen inte så att din bild inte längre var intressant, utan att din bild inte längre var värd det du begärde för den om man dessutom tar hänsyn till alternativkostnaderna.
Svar från Trullan 2012-01-30 14:16
Ja, det har Du rätt i.
Men jag hade önskat på att de skulle erbjudit
mig några hundralappar till :o)
Mvh Milla
Du agerade helt rätt!! I och med ditt beslut, så åkte brallorna ned till en pinsamt låg nivå på aktuellt företag!

Att fotografens namn alltid ska framgå, på ett eller annat sätt, är ett minimum. Icke förhandlingsbart! Därtill bör någon form av ersättning utgå, vilket kan vara allt från pengar till ett eller flera exemplar av aktuell publikation. Här får omständigheterna styra.

Alltså, sträck på dig! Du har visat ditt värde! Det kommer fler tillfällen! Ge inte upp!

Fridens
Oscar

P.S
Föreslår att du framöver har lite koll på deras hemsida....... Man vet aldrig....
D.S
Hansanders 2012-01-30 15:21
Nja, på bilder i annonser, reklamändamål etc. så ska nog, och är nog, aldrig fotografens namn nämnt. Tyvärr, men så är det. Eller...
begust 2012-01-30 15:55
OM namnet inte ska vara med så bör ersättningen vara därefter.
100:- för bilden är löjligt lite tycker jag.
Även om du tog kontakt så bör det sköta det hela seriöst.
Jag har en kund som jag offererade bilder till, de tyckte jag skulle ha mer än jag begärde
Vi hade inte svårt att komma överens :)
Osquar 2012-01-30 18:57
Den aktuella bilden var tydligen avseed för web-bruk/hemsida. Följaktligen går det alltid att någonstans på Sidan ange fotografens/ernas namn. Behöver alltså nödvändigtvis inte vara skrivet i själva bilden.

Jämför diverse publikationer såsom böcker. Vanligt att man summerar fotografernas namn i slutet av publikationen, dvs inte vid respektive bild.

/Oscar
Svar från Trullan 2012-02-03 09:18
Å Bengt, det företaget skulle jag vilja fotografera åt...
Mvh Milla
Svar från Trullan 2012-02-03 09:20
Tack för Dina kloka ord Oscar :o)
Mvh Milla
Klart du gjorde rätt! =)
Mvh Heléne
Svar från Trullan 2012-02-03 09:15
OK :o)
Mvh Milla