Lappland - Friluftsliv - Det vilda köket
Skriver om
Innehållskategorier
Arkiv
- September 2024
- Juni 2024
- Maj 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- November 2023
- Oktober 2023
- September 2023
- Juli 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Mars 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- December 2022
- November 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Augusti 2022
- Juli 2022
- Juni 2022
- Maj 2022
- April 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- November 2021
- September 2021
- Augusti 2021
- Juli 2021
- Juni 2021
- Maj 2021
- April 2021
- Mars 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- September 2020
- Augusti 2020
- Juli 2020
- Juni 2020
- Maj 2020
- April 2020
- Mars 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- November 2019
- Oktober 2019
- September 2019
- Augusti 2019
- Juli 2019
- Juni 2019
- Maj 2019
- April 2019
- Mars 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- Oktober 2018
- September 2018
- Augusti 2018
- Juli 2018
- Juni 2018
- Maj 2018
- Mars 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- Oktober 2017
- September 2017
- Maj 2017
- April 2017
- Mars 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- Oktober 2016
- September 2016
- Augusti 2016
- Juli 2016
- Juni 2016
- Maj 2016
- Februari 2016
- December 2015
- November 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juli 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- April 2015
- Mars 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- December 2014
- Oktober 2014
- September 2014
- Augusti 2014
- Juli 2014
- Juni 2014
- Maj 2014
- April 2014
- Mars 2014
- Februari 2014
- Januari 2014
- December 2013
- November 2013
- Oktober 2013
- September 2013
- Augusti 2013
- Juli 2013
- Juni 2013
- Maj 2013
- April 2013
- Mars 2013
- Februari 2013
- Januari 2013
- December 2012
- November 2012
- Oktober 2012
- September 2012
- Augusti 2012
- Juli 2012
- Juni 2012
- Maj 2012
- April 2012
- Mars 2012
- Juli 2011
Och kommandobryggan ja, det är något särskilt med formen på dem, har själv flera gånger tagit bilder på båtars kommandobryggor.
Atle, Frej och Ymer togs ju i drift 1974, 1975 och 1977, Oden däremot är ju ändå relativt ny, den togs i drift 1989.
De här fyra byggdes ju på den tiden militären bemannade isbrytarna åt SJöfartsverket, i krigstid skulle de göra tjänst som minfartyg, depåfartyg och sjukfartyg. De är med andra ord ursprungligen byggda för att ha en besättning på kanske 100 personer i krigstid och klara att klara att husera ett par hundra ytterligare vid behov. Plus alla förråd sådant krävde. I alla fall på Atle hade vi ju en rejält stor sal som skulle rymma minor, sjunkbomber och annat men som var gym när jag gjorde lumpen där ... Tänk på att de idag, när de körs civilt behöver en personal på kanske 10-15 personer :-) En viss fördel med hur de byggdes är ju att de också klarar att rymma en besättning + kanske 50-100 forskare när de används för sådana ändamål (som Ymer gjorde på 1980-talet och Oden gjort nästan hela sin karriär).
Men jag misstänker att de idag börjar bli dyra i drift - en modernt byggd isbrytare kan nog köras på mindre än 10 personer, dra mindre bränsle och ändå göra ett effektivare jobb som isbrytare. Plus att isbrytare skakar nåt enormt under körning i is, så till den milda grad att rör och annat skakar loss och går av. Nu efter snart 50 år av sådant börjar det nog bli för mycket reparationer för att över huvud taget få dem att gå varje år.
Just de traditionellt utformade Östersjö-isbrytarna (dvs alla de svenska utom Ale och Oden) är knappast lämpliga som kryssningsfartyg. Konstruktionen med två propellrar framåt och två bakåt är praktisk i den typ av is vi har i Östersjön (men däremot inte i arktisk/antarktisk havsis) och gör fartygen extremt manövrerbara i trånga isiga vatten. Men konstruktionen gör dem också jobbigt ineffektiva (bränsleslukande) i öppen sjö och rejält underhållskrävande. Det här är i grund och botten överdimensionerade bogserbåtar som är alldeles extra dyra i drift och underhåll :-)
Oden (som alltså inte har stora framåtriktade bogpropellrar) kan nog vara en annan femma, misstänker starkt att den efter pension som svensk isbrytare skulle kunna fortsätta som forskningsfartyg så länge fartyget är rimligt effektivt att köra. Ale (som jobbar i Vänern) är ju ett rätt litet fartyg, vet inte riktigt om det är användbart till något annat.