Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Inte får man väl ta min bild och lägga på Facebook............

En fotokompis hörde sent i går kväll av sig om en sida på Facebook. När jag gick in och tittade hade en person (se nedan) tagit en bild som är min. Bilden har jag gjort till Kulturhusets höstprogram för 2012. Den hade legat på Facebook i fyra timmar när jag skrev till vederbörande

att så fick han inte göra lägga in min bild. Jag bad honom ta bort den.

Här är bilderna. Det är den översta som E A syftar på.

Utdrag från Facebook:

E A Har du tagit båda bilderna? Även den övre? Har du CR på den? Det står "Foto: Gun-Inger Arvidsson". Om inte så kan jag kolla vem som har plåtat gamla järnvägshotellet, och om det då inte är DU, då kan du hamna i klistret för brott mot upphovsrätten.

N H   för 11 timmar sedan Gun-Inger jag tror inte du kan KRÄVA att bilden tas bort, iallafall inte med stöd av lagen. Erik är ingen omöjlig människa, så om du bett honom snällt så hade han nog tagit bort bilden från början. Men efter denna uppståndelse om bilden så kanske han oxåer annorlunda!

F A Så länge ingen trycker den och säljer den är det okay, detta är ingen kommersiell sida så det är lugnt, sen kan man kanske ha i åtanke att fråga innan man lägger upp andras foto. FAST på en sådan här sida kan jag tycka att det viktigaste är att samla in så mycket är finns för mig veterligen finns det ingen sida som faktiskt gjort det innan. Och det är ju ingen som  får näsblod för att fotot ligger här, det är ingen religiös, politisk eller rasistisk sida.

_______________________________

Jag svarade att jag inte vill ha bilderna på denna Facebooksida. Samtidigt förklarade jag varför. Jag har fått frågan ett par gånger om

att få ta bilder ur min bok om Hässleholm. Då har jag svarat nej. Jag vill inte att mina bilder som är av ett Hässleholm som försvunnit skall kopieras av någon.

_____________________________

Nu är bilden borta. Inte är det väl lagligt göra på detta sättet. Jag kan inte ha missuppfattat upphovsrätten fel. Det är väl ändå Eric A som gjorde brott mot upphovsrätten.

Hoppas på svar.

Gun-Inger

Jag kände mig kränkt och blev så arg. För att lugna ner mig  var jag i trädgården och har nu satt alla dessa i jorden med hopp de kommer upp till våren.

Inlagt 2012-10-22 22:08 | Läst 2887 ggr. | Permalink

"Nej, det är inte lagligt att publicera andras bilder utan tillstånd. Pladdret de kommer med saknar relevans."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag förstår att du är arg. Tror han att du skrivit dit ditt namn på bilden på skoj?
So gott nu och grubbla inte för mycket på det där
Marianne
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-10-22 22:51
Nej det är världsligt. Där var en massa andra inlägg också. Vilka typer det finns i Guds hage.
Sov gott
Gun-Inger
Nej, det är inte lagligt att publicera andras bilder utan tillstånd. Pladdret de kommer med saknar relevans.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-10-22 22:53
Det var ett bra ord "Pladdret" där var mycket mer av den sorten men jag orkade inte kopiera allt.
Ha det gott
Gun-Inger
Jag förstår att du blir irriterad. Det är självklart den som utan samtycke använt andras bilder som ska be om ursäkt. Att man inte nyttjat bilden i kommersiellt syfte upphäver inte upphovsrätten. Förvånade att man kan hävda något annat.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-10-22 22:57
Hej Urban och tack för din kommentar. Jag kan på intet sätt förstå dels hur han fick för sig att skanna av den bilden från kulturens program och sedan lägga in den på Facebook.

Tydligen blev han ändå betänksam när jag svarade honom. Förstår överhuvudtaget inte varför han ifrågasatte min bild. Hur skulle han kunnat kontrollera var den kom ifrån.

Hoppas allt väl med er
Kramisar till er alla från oss
Gun-Inger
Det är okej att skanna din bild. Det är okej att sedan skriva ut den och sätta upp den på väggen hemma. Det är okej att dela ut bilden till upp till nio personen. Med andra ord är privat användning tillåten.

Att lägga ut en bild på Facebook är att sprida en bild till mer än nio personer och därför inte "privat bruk" utan offentlig spridning/publicering. Således krävs ditt tillstånd för att använda bilden.

Det är lätt att tro att det är tillåtet eftersom folk lägger ut andras bilder till höger och vänster. Man ska alltid fråga.

Till nätetiketten hör också att inte inte publicera andras namn i onödan i negativa sammanhang. Jag ser ingen anledning till att du lägger ut namnen på dem som skrivit ovanstående kommentarer på Facebook. De kan ju tycka att det är besvärande att dyka upp här i det här sammanhanget.

Jag antar att det är "besvärad" du menar när du skriver "kränkt". Det är ju ett ord om ofta används fel, liksom chockad (när man menar förvånad).
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-10-23 13:35
Tack Magnus för ditt svar. Jag kan redigera om du anser det och ta bort namnen.

Nej jag kände mig kränkt för det är enbart några som yttrat sig om min bild som jag har tagit upp här. Jo faktiskt också chockad av så många kunde anse att det var rätt att ha min bild där på Facebook. Jag kan inte förstå att det kunde bli sådan storm i ett vattenglas av att jag önskade få bort min bild. Eftersom jag gjorde det efter fyra timmar när ingen hade hunnit se den hade allt varit utraderat.

Menar du att jag kan ta din bild och ha den här i hemmet. Det skulle jag aldrig kunna tänka ut själv att vilja göra det utan att fråga dig som ägare till bilden.. Var kan jag läsa om detta att det är just nio personer som får ha din bild i så fall.

Jag minns du yttrat dig tidigare då kan jag inte minnas att du gav sådan information som nu. Tack för det.

Är det inte viktigt att vi alla skall ge upplysning så mycket som möjligt om detta att en bild får ingen ta lika lite som
en film på ett varuhus. Som fotograf skall vi vara rädda om de bilder vi tagit även om varandras.

Jag har kanske helt fel igen. Jag vill däremot lära mig så mycket som möjligt om detta med upphovsrätten.

Ha fin dag
Gun-Inger som för tillfället trivs bra på Fotosidan efter så många års uppehåll.
froderberg 2012-10-23 16:37
Ja, du kan ta vems bild du vill och skriva ut och sätta upp hemma. Det är inte konstigare än att du river ut en sida ur tidningen och sätter upp.

I nummer 6 av Fotosidan Magasin som utkommer den 13 november har vi sex sidor om "vardagsjuridik för hobbyfotografer". Där står bland annat detta och mycket med.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-10-24 23:18
Tack för det Magnus får väl läsa på där. Gäller att lära nytt hela livet. Visst är det underligt mer jag läser mindre förstår jag att jag kan. Kanske så för många..
Ha det bra
Gun-Inger