Rajala krävde min sambos namn, annars inget handla.

I dag gick jag in vid lunchtid på Rajala fotoaffär för att köpa ett objektiv.

 Objektivet fanns i lager och säljaren hämtade det. Jag frågade om specialpriset gällde, och fick svaret -Jovisst inga problem från den blonda försäljaren i trettioårs åldern och jag tog upp kontanter  och la på disken. - Efter att ha stirrat i datorn , frågade fösäljaren har du handlat här förut? -Jag tror det sa jag, jag tror att jag köpt några filter.- Hur var namnet ? Jag nämde mitt namn. Och försäljaren sa -Jag kan inte hitta ditt namn. - Kanske var det så, sa jag att min sambo var här och köpte något åt mig , jag minns inte så noga. Försäljaren såg brydd ut, och kollade i datorn. Då får vi ta din sambos namn, sa han. . Nej sa jag , jag vill inte lämna ut hennes namn när jag är här och handlar.- Ja tyvärr ,sa försäljaren vi måste ha ett namn.- Jasså sa jag, då får jag väl gå till någon annan fotoaffär.- Ja, sa han. vi är tvungna enligt lag... Resten lyssnade jag inte på Jag tog mina kontanter och gick. Inte första gången man hör händelser från den butiken. En bekant till mig drabbades av att hans minneskort hoppade ut, i sin på Rajala nyköpta kamera. Kameran uppmanade, sätt i minneskortet och ville inte fungera. När han gick tillbaks med kameran fick han besked om att kameran två  dagar gammal måste lämnas på reparation, tiden var oviss när han skulle få tillbaka kameran . Men efter två veckor fick han äntligen till baka kameran. DET VAR EN ENKEl INSTÄLLNING SOM Rajala INTE KUNDE HJÄLPA HONOM MED UTAN SKICKADE KAMERAN EN NIKON  5100.PÅ REPARATION I FJORTON DAGAR. OCH JAG NEKADES ATT  KÖPA ETT OBJEKTIV OM DE INTE FICK NAMNET PÅ MIN SAMBO.

Tro det eller inte. Jag  talar  sanning.

/ Bengt

 

 

Inlagt 2011-12-20 18:47 | Läst 4333 ggr. | Permalink

"Jag vet inte, men jag tror att det har att göra med kassahantering och kontantköp, där lagen har blivit väldigt strikt. Somliga löser det genom att ställa ut så kallade kontantfakturor, för att förenkla hanteringen. Därför behöver de ett namn att ställa ut kontantfakturan. Kunde de inte ta ditt namn och lägga upp dig som ny kund?"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag vet inte, men jag tror att det har att göra med kassahantering och kontantköp, där lagen har blivit väldigt strikt. Somliga löser det genom att ställa ut så kallade kontantfakturor, för att förenkla hanteringen. Därför behöver de ett namn att ställa ut kontantfakturan.

Kunde de inte ta ditt namn och lägga upp dig som ny kund?
Svar från bassa 2011-12-20 19:09
Ja visst är väl det märkligt, att han inte gjorde det. Och i stället nekade mig att handla på Rajala. När jag sa, att då får jag väl gå till någon annan butik..., svarade han ja tyvärr. Märkligt
Bengt
flossy666 2011-12-20 20:30
Har väl aldrig hört talas om att man måste identifiera sig för att få handla kontant. Jag gör anonyma kontantinköp dagligen, gärna med keps och luva när det är aluminium och falu rödfärgspulver jag handlar, och har aldrig stött på någon idioti lik den Bengt beskriver. Är det något bransch-specifikt då eller?
Verkar mycket osmidigt skött .... varför ska inte ditt namn duga när du betalar kontant?! Fy för Rajala ..
Trevlig Jul på Dig!
Monica
Svar från bassa 2011-12-20 19:16
Kanske är det nog så att det är ett snabbköp, utan kunskap snyggt och proffsigt förpackad. Tänker också lite på min bekants händelse med minneskortet, som jag berättade om.
/ Bengt
Det låter helt otroligt. Har dom så många kunder att dom kan hantera folk ur som helst? Fattar han i kassan vem som betalar hans lön? Tack för tipset. Där sätter jag inte min fot innan annat motbevisas.

//Tommy
Svar från bassa 2011-12-20 22:26
Hej Tommy .Det gick faktiskt till som jag berättar. Jag kom helt av mig.
Och trodde det var dolda kameran. Men så gjorde jag mig påmind om min bekants nyinköpta kamera som Rajala skickade på reparation för att den var fel inställd, och inte accepterade minneskortet. Lite av cykelhandlaren som skickar cykeln till fabriken om den inte är pumpad.
/ Bengt
.
Det var det värsta jag har hört!
Har aldrig handlat på Rajala, och kommer hädanefter aldrig heller i framtiden att göra det. "Kunden har alltid rätt" finns det ju ett uttryck som heter...
Objektiv finns det ju i andra trevligare affärer som sagt.

//Hans
Svar från bassa 2011-12-20 22:32
Hej Hans. som jag sagt tidigare fattar jag ingenting. Jag kan heller inte
fatta att ett företag som Rajala, i dag med stenhård konkurens beter sig så.
När jag sa, då får jag väl gå till en annan butik , svarade butiksbiträdet, Ja tyvärr du får göra det, utan någon som helst ansträngning att behålla mig som kund.
Sanning
/ Bengt
.