Bonusmaterial Paris autumn 2008
Förra inlägget från Paris hösten 2008 var inspirerat av André Kertész bok "Paris autumn 1963". Det får bli ett inlägg till på samma tema med lite bilder som inte "platsade" i förra inlägget. De är tagna vid samma tillfälle, i september 2008.
André Kertész var född 1894 i Ungern. Han flyttade till Paris 1925 och vidare till USA 1936 för att undgå judeförföljelserna i Europa, då han själv var jude. Tyvärr känns det lite för aktuellt i dessa dagar. Han besökte Europa och bland annat Paris 1963, då bilderna till ovan nämnda bok togs. Kertész avled 1985 i New York. Mer information finns på Wikipedias engelskspråkiga sida, för den som är sugen på det.
#3
Jag tar väldigt sällan selfies. Jag publicerar ännu mer sällan selfies. Det är till och med första gången.
#9
En av många tecknare längs Seine.
#10
Les Halles. Det här kändes lite surrealistiskt.
Hälsningar, Bjarne
Ha det gott!
Bjarne
Jag gillar bilden med mannen på bron... Ha en fin morgondag! //Peter
Ha det bra!
Bjarne
Jag läser din blogg regelbundet men är inte lika flitig att kommentera. Dina Paris bilder väcker minnen av ett besök jag hade. Denna gång är det mitt intresse för veteranbilar som gör mig se två gånger. Amphicaren på den andra bilden. Och sedan med huven (kaleche på dansk) på - det har jag aldrig sett i verkligheten.
Bilen däremot visades på Roskilde Ring någon gång i början av sextiotalet.
Den ar tysk tillverkad med en Triumph Herald 1200 motor. Från 1961 till 1965 i cirka 4000 exemplar.
Hälsningar från Erik / DK
PS: Gillar bild nummer 9 med den unge mannen med IPod som ett stöd för inspirationen.
Hälsningar, Bjarne
Ha det gott!
Ha det bra!
Bjarne
Bild 2 innehåller många intressanta element, där den mest bisarra är bilden på taket. Vad gör den där? Verkar inte helt enkelt att få ner den på kajen, är den då bara en prydnad? Märkligt i vilket fall som helst. (Såg nu i en annan kommentar att det kanske är en amfibiebil och det förklarar en hel del.)
Din selfie i bild 3 är fotomässigt vida överlägsen de flesta andra bilder i den genren...
Den fjärde bilden är ett kraftfullt exempel på temat "titta över axeln". Intressant.
Det hoptryckta perspektivet i bild 5 passar motivet bra. Härlig gråskala. Gillas.
Fin komposition och perfekt skärpedjup i bild 6. Här kommer kornet i bilden till sin fulla rätt. Kanske skulle lite mindre av himmeln gjort bilden ännu starkare?
Bild sju och nio slår inte omedelbart an på mig, men visst är det typisk stadsbilder. Får inte kontakt med personerna i bilderna. Tror att lite mer av omgivningen runt dem hade lyft bilderna.
I bilden på duvorna har du lite provocerande lagt skärpan på duvan som har ryggen mot mig som betraktaren medan duvan som tittar åt mitt håll är oskarp. Är inte riktigt bekväm med detta, men jag kanske är för traditionell i mitt synsätt!? :-)
Helt klart är den avslutande bilden surrealistisk, och inte så lite heller! Främst skapat av den upphängda "affischen", men även alla personera och hunden (och dennes spegelbild) bidrar till detta.
Ja, så var det dags för favoritbild. Det blir faktiskt två, dels kan jag inte låta bli att titta på bild fem, dels är bild sex riktigt "skön"!
Ha en bra arbetsvecka! /Ulf
Jag håller med om att sjuan och nian inte de starkaste bilderna. För lite rätt på och vi delar nog åsikten om att bilder med mer en intressepunkt är mer dynamiska, verkar det som. Fast det är två personer i sjuan, men de är ändå en enhet.
När det gäller duvorna hade jag en med större skärpedjup med båda duvorna ganska skarpa, men ingen med den bortre skarp! Kanske hade det varit en bättre bild.
Jag tänkte att du skulle "anmärka" på den halva hunden, men icke! Det var förresten så att om jag skulle tagit med hela hunden hade det kommit med en halv grupp människor också i högerkanten, och det kändes fel. Halv hund blev det!
Återigen en som gillar bild två bäst. Personligen håller jag nog bild fem och sex högre rent fotografiskt, men tvåan innehåller mycket spännande att titta på. Okej, kompositionen blev kanske rätt okej ändå....
Ha en bra vecka du med! Utan magsjuka hoppas jag...
Bjarne