En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Ny Facebook-sida för alla blogginlägg

Vi vet att många använder Facebook och för att underlätta för dem så har vi skapat en sida där där alla blogginlägg publiceras automatiskt. Så hoppas vi att ännu fler läser era blogginlägg. Sidan heter Fotosidan - Fotobloggar. In och gilla :)

Inlagt 2016-09-08 12:08 | Läst 2388 ggr. | Permalink
FOO

"Är det så bra att sprida allt som spridas kan? Var är integriteten? Det kanske inte är så nu, men det kan BLI något av "Storbror ser dig". Det kan öppna för missbruk av personer och deras privatliv och sätta integriteten i gungning, leda till rejäla dragkamper och övertramp. Varför ska FS vara Facebooktillvänd över huvud taget? Bara för det är trendigt? Vem tjänar på att ha förmyndarskap?"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
  (Kommentarer granskas innan de visas för andra).
Betyder det att FS ger FB tillgång till alla mina bloggbilder ?
Hälsningar Lena
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 13:30
Nej. Det betyder att det finns en länk till ditt blogginlägg med preview-bild på Facebook. Klickar man så kommer man till ditt blogginlägg här på Fotosidan.
Säkert uppskattat av en del, men tycker väl ändå man skall ha friheten att välja?
😊
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 13:31
Det går tyvärr inte. Men syftet är enbart att skaffa fler läsare till era bloggar.
Jaha, å varför e inte min senaste blogg där nu då?? ;)
/B
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 13:31
Hehe. Det tar ca 15 - 30 min för det att uppdateras där borta.
Benganbus 2016-09-08 13:32
Tack! Nu e den där! :)
/B
Kanske vore bra att informera på själva framsidan så att alla vet om det.
Ja ni tar er de märkligaste friheter, blir mycket tveksam, jag är inte med i Facebook. o tänker inte gå med heller. Jag har inte valt att mina bilder ska vara synliga där, det är väl ändå en sak jag borde få bestämma själv, eller? LO
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 15:28
Nu gjorde vi det här för att skapa mer trafik till era bloggposter och bidra till mer läsare. Vilket jag tänker är en bra sak. Det man ser på facebook är en länk med bild till din bloggpost. Klickar man så hamnar man på din bloggpost här på Fotosidan.
Anders F. Eriksson 2016-09-14 21:49
Jag har länkat till din blogg (och andras) i mitt FB-flöde tidigare. Menar du att jag (eller andra) inte skulle få göra det utan att fråga först?
Dubbelolle 2016-09-14 22:15
Jag har vant mig mig tanken och accepterar det, tycker det var lite egenmäktigt att inte informera först, jag är inte med i Facebook, så det kändes lite märkligt, men som sagt, låt gå, mvh, LO
Anders F. Eriksson 2016-09-14 23:08
'Det spelar som ingen roll om man är med i FB eller annorstädes så länge man lägger ut material som går att länka till. Enda sättet att undvika det är att ha en sida som kräver inloggning.
Måste kolla hur det där fungerar.
Ska man gilla sidan eller lägga in någon länk?
Om något är gratis är man ofta själv produkten. Facebook hör definitivt dit. De har som grundprincip precos som google att kartlägga oss och sälja riktade annonser om oss eller uppgifter om oss till andra som vill kartlägga oss.
När jag varit inne på Facebook raderar jag alltid alla cookiefiler.
Så jag är tveksam till ert tilltag.
Har ännu inte sett hur ni löst det tekniskt så jag skall inte säga för mycket.
Fast jag är emot principen att någon skall sprätta upp min post, läsa innehållet och sedan lagra vad de lärt sig om mig.
Den typen av information som man idag kan misstänka används i Turkiet för att komma år alla dessa 10 000 tusentals personer de påstår stött upproret.
Det finns idag goda skäl att hålla sig under den digitala radarn och lämna så få digitala fotspår som möjligt.
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 21:32
Det är alltså en delning av bloggens länk som sker. Inget mer än så.
Christer Lindh 2016-09-08 22:33
Notera att det är samma mekanism som om någon av ens läsare hade tryckt "Dela" på ens inlägg och då lagt ut det i sitt flöde, i en grupp eller sida. Att Facebook-knappen finns på allas blogginlägg har vi inte hört några synpunkter på - och detta är alltså inte annorlunda.
Vad är vinsten med att få fler läsare till våra bloggar?
Undrar oxo varför vi inte fått reda på detta innan ni genomfört det?
Tror att ni tänkte väl men är inte detta ett stort steg som ni kanske borde informerat oss medlemmar om innan genomförandet?

Ha det gott :)
Svar från David Elmfeldt 2016-09-08 21:30
Vinsten är att ju fler som läsare desto fler kommenterar och det blir mer utvecklande och livfullt.

Det är inget stort steg utan tvärtom väldigt simpelt. Det som sker är att länken till varje inlägg klistrar in på den sidan, tex

http://www.fotosidan.se/blogs/agnetaviklund/antligen-hemma-i-sverige-igen.htm

Facebook skapar en preview-bild av första bilden och lägger ut rubrik och kort summering. Inget mer sker. Den som följer sidan på Facebook kan då se alla inlägg (precis som inläggen till vänster här http://www.fotosidan.se/blogs/index.htm) och är något inlägg intressant så kan man klicka på bilden/texten och man trillar direkt till

http://www.fotosidan.se/blogs/agnetaviklund/antligen-hemma-i-sverige-igen.htm

Man delar ingen privat information eller så. Det är som vilken länkning som helst.
Agneta Viklund 2016-09-09 14:41
Tack för info :)
Tycker att detta är en bra idé. Kul att få ytterligare spridning på bloggen. Ett av skälen att ha en blogg är väl att folk ska läsa/titta på bilderna? Som tidigare nämnts så blir det ju ingen skillnad mot om någon väljer att dela inlägget. Facebook-knappen finns ju redan där sedan tidigare.

Vänliga hälsningar
Bertil
Som vanligt börjar en del leta efter något negativt med nya funktioner. Om man väljer att blogga på FS har man redan valt att göra bloggen tillgänglig för precis alla i hela världen (förutom de som eventuellt har spärrat möjligheten att komma åt fotosidan.se). Vem som helst kan dela de blogginlägg vi gör till vem som helst - det är liksom lite av poängen med en blogg.

Det Fotosidan gör här är att dela med sig av en länk till våra blogginlägg. Jag har svårt att se vad som skulle kunna vara problemet med det - det är precis samma sak som när någon annan länkar till en blogg.
Flash Gordon 2016-09-14 22:00
Nu när ni förklarat hur ni gör det har jag åtmnstone inga invändningar. Jag gillar inte Facebook eller Google för den del på grund av deras sätt att kartlägga oss och sälja uppgifter vidare.
Fast här har de inte mycket chans till det.
Så för min del. Kör på.
Anders F. Eriksson 2016-09-14 23:11
Tja, om du inte lägger in några metadata alls i dina bilder går du nte att spåra, men då kan du å andra sidan heller inte få betalt om någon vill ha fatt på dig :)
Är det så bra att sprida allt som spridas kan?
Var är integriteten? Det kanske inte är så nu, men det kan BLI
något av "Storbror ser dig".
Det kan öppna för missbruk av personer och deras privatliv
och sätta integriteten i gungning,
leda till rejäla dragkamper och övertramp.
Varför ska FS vara Facebooktillvänd över huvud taget?
Bara för det är trendigt?
Vem tjänar på att ha förmyndarskap?
Agneta Viklund 2016-09-15 11:57
Ja detta är viktigt att tänka på. Håller helt med dig. så det blir nog mindre bilder i bloggen för min del, jag som tänkte lägga in fler....Tycker att Fotosidan och Facebook är helt vitt skilda saker.
JeannaQ 2016-09-15 14:38
Precis, de är vitt skilda saker! Istället för att försöka vara trendiga, kunde ju FS stärka sin egen identitet.
Facebook är en kontaktsajt, FS en fotosida.
froderberg 2017-10-12 20:19
Det du lägger ut på Fotosidans blogg är tillgängligt för alla på nätet. Inget förändras för att det publiceras en länk till din blogg på Facebook. Det kanske redan någon annan gjort tidigare.