En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Galleri FS på baksidan

Eftersom Galleri FS är ett åtråvärt galleri så skapas lite myter om hur det fungerar på baksidan, så jag tänkte lyfta lite på skynket:

Medlemmerna är juryn, men värdarna har sista ordet. De som fått med en bild får tillgång till slussen och kan rösta. Den röstningen är viktig för att ge input om vad många tycker. Dock så är det värdarna som tar det slutliga beslutet, och röstningen är vägledande. Att kompisrösta är teoretiskt möjligt men eftersom värden tar sista beslutet så är det inte säkert att det funkar.

Värdarna ser inte vems bilderna är. Värdarna ser exakt samma som juryn förutom ett ny rad där man ser röstningsstatus och Ja eller Nej knapp.

Hur går slussingen till? Alla värdar kan göra en grovsållningen, dvs de bilder som känns givna ja eller nej. Vid svåra beslut kan värdarna konsultera de andra värdarna. En annan konsulation är att låta bilden ligga kvar längre för att få fler röster. Ett annat sätt är att vid flera tillfällen komma tillbaka till bilden för att försöka ta ett beslut.

Ja ni är väldigt hårda. Skulle slussen vara automatiskt och bara gå på juryns röstning så hade långt färre bilder kommit med. Det är ytterst få bilder som har övervägande positiva röster. En bra bild har ofta ganska lika i positiva - negativa röster. Ni är alltså väldigt mycket hårdare än vad ni tror.

Ofta ligger 300-400 bilder i slussen, och ibland tar det tid att beta av. Vi försöker ett par gånger i veckan slussa, men under högre arbetsbelastning kan det dra ut på tiden. Vi jobbar på att slussningen skall gå snabbare.

Inlagt 2011-02-23 16:56 | Läst 6501 ggr. | Permalink
FOO

"Jag får väl lägga mig i debatten då jag själv dragit igång en debatt i min blogg. Håller med Annika, plocka bort det, som det är idag känns det inte särskilt seriöst. När jag började häcka på FS 08 så var det Galleriet som var den stooora bekräftelsen på att man var duktig, för detta galleri verkade vara det som gällde som bevis på att man var bra! Själv fick jag med två bilder, vilka jag plockat bort. Men när jag fick in dessa så var jag överlycklig, men varför det? Nä, den bekräftelsen behöver jag inte längre. Men debatten har ständigt varit på gång. Vi är många, även jag, som säkert har känt nedslaget för nejet, vad är det för fel med min bild etc etc. "Medlemmarna är juryn, men värdarna har sista ordet, det är ytterst få bilder som har övervägande positiva röster" skriver du, ska man skratta eller gråta. Att kompisrösta är teoretiskt möjligt, men visst är det så, jag har själv gjort det, jag och många andra. Lägg ner skiten. Jag har kommit till den slutsatsen att jag är mer glad och nöjd åt andra medlemmars kommentarer, när någon tar min bild som favorit, det känns väldigt upplyftande. Ryggdunkningar är nog vad man själv gör det till. Vill man inte ha vänlistan så går det ta bort den också, men jag gillar mina "vänner" och få följa deras fotografiska resa. Vissa har man mindre kontakt med, men jag har också fått vänner som jag har bra kontakt med. Lite positivet nu också, FS har varit ett fantastiskt verktyg för mig i min resa som fotograf, jag har lärt mig så mycket genom andras bilder och texter. Jag gillar att kika i poolerna för att få inspiration och nya idéer. Och jag saknar INTE Galleriet alls, jag vet vart jag står i mitt fotograferande. Jag behöver ingen som säger ja, men jag behöver kommentarer, både som ryggdunk och även konstruktiv kritik. Vi vill nog alla ha någon form av bekräftelse på våra bilder. Gillar man inte det man ser så är det bara att låta bli att kommentera, hur enkelt som helst. Tack för ordet/Bente"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
  (Kommentarer granskas innan de visas för andra).
Hej
Det må så vara att det står i reglerna och visst skulle det öka arbetsbelastningen men någon form av motivation för avslag hade varit värdefullt för ingivaren.
Svar från David Elmfeldt 2011-02-23 17:21
Det blir nog inte möjligt. Ett förslag är ju att en pool skapas dit bilder som inte kommit med kan laddas upp för att få kritik och hjälp. Vet inte riktigt om det är rätt väg. Jag tror nästan det är bättre att ladda upp i bildkritik och be om hjälp där.
Nu är det säkert en svår om inte omöjlig uppgift att få till detta så att alla blir nöjda. Jag tycker generellt att de publicerade bilderna håller hög klass, problemet som jag ser det är att det tenderar att bli ganska mycket av "samma" typ. Jag tror också att det iom att det är de redan publicerade som får rösta späder på detta "mer av samma". Dessutom undrar jag om det inte är ett relativt fåtal som är väldigt aktiva med röstningen? Jag har tidigare försökt med några av mina nattbilder, men de "höjde sig inte över mängden" så jag gav upp. Verkar också vara lite av ett lotteri om man blir antagen eller ej.

Jag undrar om det inte skulle vara bättre med en genreindelad "jury", liknande hur det funkar på photopoints, där man valde bland alla nya bilder i olika genrer. Hur som helst är inte detta en stor fråga för mig, men jag förstår om det kan uppfattas som en "gräddfil för redan initierade" ibland.
Svar från David Elmfeldt 2011-02-25 08:35
Kanske man kan vagt jämföra med lotteri. Det är ju till syvende och sist subjektiva värderingar och det kan ju uppfattas som lotteri. Dock tror jag att värdarna har en hyfsat stringent och jämn nivå för vad som skall komma med.

Tja, kanske en sån jury. Det är ju trots allt lättare att bedöma bilder som man har mer erfarenhet av.
En refuserat-pool tror jag skulle vara en hit ! En ren gimmick naturligtvis men allt som är roligt är väl bra.
Dock skulle nog även den bli nersölad efter ett tag, om den blir alltför populär. Vi fotografer vill ju synas med våra bilder och hittar ständigt nya vägar att nå målet.
Svar från David Elmfeldt 2011-02-25 08:36
Jag blir bara lite osäker på hur det skall fungera!? Som vilken pool som helst där alla kan ge kritik?
Om jag ska vara riktigt ärlig angående Galleri FS:
Så tycker jag att det ska bort från FS.
Vad är det som säger att just den bilden som kommit med är en riktigt bra bild?
Jag tror att många hänger upp sig på detta och vill bli bekräftade med att få med en bild i galleriet. Vet själv att jag kände så.....sen när jag fick med en bild så tror man ju att jag e ju tillräckligt bra att jag platsar där....men sen upptäcker man att det var rena turen att man fick med bilden den gången.

Bort med Galleri FS...det förstör gemenskapen på FS. det blir lite vi och dom känsla tycker jag.
Man kan vara en jäkligt duktig fotograf även om man inte lyckats få med sina bilder där.
Det är mycket kompisröstande och sånt hatar jag!!!!
Tyvärr så har hela fotosidan blivit så....vissa kommenterar bara vissas bilder osv. Ryggdunkningar så att man vill kräkas....
Tack ordet!
/Annika
Svar från David Elmfeldt 2011-02-25 08:29
Annika, tack för input. Visst är det väl ett visst mått av tävlingsmoment och då kan man ju vissa uppleva det som du. Vi kommer dock inte ta bort Galleri FS.

Jag tycker det är positivt att du känner dig så trygg att du inte behöver det längre. Det betyder att du utvecklats som fotograf.
Jag får väl lägga mig i debatten då jag själv dragit igång en debatt i min blogg. Håller med Annika, plocka bort det, som det är idag känns det inte särskilt seriöst. När jag började häcka på FS 08 så var det Galleriet som var den stooora bekräftelsen på att man var duktig, för detta galleri verkade vara det som gällde som bevis på att man var bra! Själv fick jag med två bilder, vilka jag plockat bort. Men när jag fick in dessa så var jag överlycklig, men varför det? Nä, den bekräftelsen behöver jag inte längre. Men debatten har ständigt varit på gång. Vi är många, även jag, som säkert har känt nedslaget för nejet, vad är det för fel med min bild etc etc.

"Medlemmarna är juryn, men värdarna har sista ordet, det är ytterst få bilder som har övervägande positiva röster" skriver du, ska man skratta eller gråta. Att kompisrösta är teoretiskt möjligt, men visst är det så, jag har själv gjort det, jag och många andra. Lägg ner skiten.


Jag har kommit till den slutsatsen att jag är mer glad och nöjd åt andra medlemmars kommentarer, när någon tar min bild som favorit, det känns väldigt upplyftande. Ryggdunkningar är nog vad man själv gör det till. Vill man inte ha vänlistan så går det ta bort den också, men jag gillar mina "vänner" och få följa deras fotografiska resa. Vissa har man mindre kontakt med, men jag har också fått vänner som jag har bra kontakt med.

Lite positivet nu också, FS har varit ett fantastiskt verktyg för mig i min resa som fotograf, jag har lärt mig så mycket genom andras bilder och texter. Jag gillar att kika i poolerna för att få inspiration och nya idéer. Och jag saknar INTE Galleriet alls, jag vet vart jag står i mitt fotograferande. Jag behöver ingen som säger ja, men jag behöver kommentarer, både som ryggdunk och även konstruktiv kritik. Vi vill nog alla ha någon form av bekräftelse på våra bilder. Gillar man inte det man ser så är det bara att låta bli att kommentera, hur enkelt som helst.
Tack för ordet/Bente
Svar från David Elmfeldt 2011-02-25 08:32
Bente, mitt svar till dig blir som till Annika. Det är bra att du känner att du utvecklats och att Galleri FS inte behövs i ditt fotograferande nu.

Angående kompisröstningen så är det alltså så att om 10 av dina kompisar röstar Ja och en röster Nej så är det ingen garanti alls att bilden kommer med. Värdarna har sista ordet och sätter sig ofta emot den vägledande röstningen (på båda håll). Och det tror jag är väldigt bra.

Kul med en positiv slutkläm och att FS och dess medlemmar gett dig en fin resa. Som förmodligen är långt ifrån slut.
Jag har av olika anledningar bestämt mig för att inte försöka komma med i galleri FS.
Å jag kan väl i sammanhanget då tycka att Galleri FS är ganska ojämt,
många bra bilder samsas med skäligen enkla Photoshopmontage.

Sedan kan man väl kanske undra vad det är för unikt att komma med i något där det ingår så många bilder, och så olika bildtyper som sagt... ;)

Men, smaken är olika, så får man se det, och sannolikt är Galleri FS ett bra "medlemsdragplåster" för Fotosidan. :)
Svar från David Elmfeldt 2011-02-25 08:38
Tycker det är fel att säga Photoshopmontage. Det är lite att sätta sig på höga hästar och tycka illa om en annan genre. Kanske är det så att du inte förstår dig på storheten och finessen eftersom du själv inte jobbar med sånt!? Jag är nämligen ganska säker på att många "photoshopmonterare" tycker gatufoto är en enkel och intetsägande genre. Respekt min gode Bengt :)
Hej, David..

Läser vad du skriver och finner det intressant..
Liten fundering kring reglerna för poolen, dock.
Där står uttryckligen "Ingen ram", samt "ingen signatur".

Detta gör mig förbryllad, då som den "laglydiga" jag är, så har de bilder jag i alla fall lägger in i slussen varken ram eller signatur. Men likaväl ser man bilder i galleriet med både ramar och signaturer. Lite nyfiken på hur det rimmar med pool-reglerna. Jag röstar i regel ner dessa, med motivering om reglerna. Tyvärr, men..

Förslag vore att meddela vederbörande att "bilden kommer med i galleriet om ramen/signaturen tas bort" ??

Bara en tanke (om det inte ökar arbetsbördan ytterligare)..

Ha de..
/Tobbe
Till er alla som tycker att galleriet skall plockas bort . Självklart så finns det bra bilder som inte kom med och lika självklart finns det någon dålig bild som kom in . Jag tycker en bra bild är underbar och någon annan ruskar på huvudet och tycker bläää.
Man kan plocka bort bilder därifrån på eget bevåg men man kan inte sätta dit dem . Kan det vara detta som skapar debatten? Jag får inte själv bestämma??

För mig verkar det som att det finns en massa folk här på FS som själv vill bestämma, bestämma vad som är bra , bestämma hur man skall kommenteras och bestämma vad som skall kommenteras.
Allt detta kan de inte göra i galleri FS . Där är man utlämnad och kan inte påverka , det hjälper inte att kommentera runtomkring sig och dunka rygg, man får ju för fan inte ens sätta ut sitt namn på bilden.....