Grahams naturöga

En betoning på naturupplevelser men ingenting uteslutas...

Vårresa till Tåkern och Skåne

Det har blivit en tradition för oss att resa till Skåne varje vår för att skåda och fotografera fåglar och andra djur. Under senare år har vi stannat vid Tåkern för att bryta den långa bilresan.

Min svägerska bor i Helsingborg och vi brukar bo i bostadsrättsföreningens gästlägenhet. Normalt träffar vi henne på kvällarna för att umgås och äta mat tillsammans men detta har inte varit möjligt under pandemin. Nu kunde vi ses nästan som vanligt igen. Även om pandemin inte är över helt, är vi alla vaccinerade och läget är lugnare. Det gjorde årets resa mycket trevligare. Tack Klara!

Del 1: Tåkern 20-21 april

Fisktärna

20 april
Vi anlände till Tåkern sent under eftermiddagen. Som vanligt bodde vi på vandrarhemmet i Svanhals. Tyvärr, blev det nog för sista gången eftersom Hanna och Björn, som vi har känt under många år, tvingas sälja stället. Vi kommer att sakna vandrarhemmet väldigt mycket. Det har hög standard och de vann  t.o.m. "Årets kudde" 2016, STF:s högsta utmärkelse.

Vi gick ner till sjön så fort vi hade packat upp och stannade där i flera timmar innan vi åt middag på vandrarhemmet.

Storspov Storspov Kricka (hane) Fisktärna

21 april
Nästa morgon gick jag ner till sjön tidigt. Jag plåtade mest Bruna kärrhökar, Fisktärnor och Tofsvipor men även Enkelbeckasiner och en Rördrom på avstånd. Sedan drack min fru och jag kaffe tillsammans.

Brun kärrhök Brun kärrhök Fisktärna Fisktärna
Fisktärna Fisktärna Rördrom Rördrom

... och flera par Grågäss hade fått dunungar.

Grågåsfamilj

Del 2: Skåne 22-25 april

Vi körde ner till Skåne den 21 april men första utflykten blev dagen därpå.

22 april
Kullaberg, Mölle, Lerhamn, Hittarp

Tornfalk Gravand och Större strandpipare

Vi körde upp till Kullaberg men såg varken Pilgrimsfalk eller Tumlare och inte så mycket annat heller.
Sedan gjorde vi en vandring i naturreservatet vid Mölle. Klockgrodorna sjöng fint med jag fick inte några bra bilder. Vi hade räknat med att se flera i Lerhamn men så blev det inte. Däremot tog jag några bilder på en Tornfalk.
Lerhamn var också en besvikelse men i Hittarp var det många Gravänder och en liten grupp Större strandpipare. Det blev ingen bra början fotografiskt men det var en mycket trevlig dag ändå och jag visste att det skulle bli bättre.

Röd glada

23 april
Kävlingeån, Vombs ängar, Flyinge Ridakademi

Som vanligt såg vi inte några Kungsfiskare vid Kävlingeån (det var flera år sedan sist) men däremot årets första Lövsångare som sjöng väldigt fint dessutom. Det var mycket vatten på andra sidan stigen från ån och som vanligt var det många änder och vadare, samtliga för långt borta för bilder. Plötsligt flög det upp tiotusentals Vitkindade gäss  i luften. Jag har aldrig sett så många tidigare. Det påminde mig om de enorma starflockar som bildas ibland.

En bonde körde traktor på åkern på andra sidan ån och en Vit stork flög ner bakom honom för att kalasa på det som grävdes upp.
Vi såg flera Rödglador i området men de var högt uppe i luften och långt borta men sedan flög en närmare och närmare stigen och jag fick flera närbilder.

Det var inte så mycket att se vid Vombs ängar men jag kom nära en Storspov genom att använda bilen som gömsle. Det fanns även några Gulärlor på marken.

Flyinge Ridakademi har ingått i Skånes Storkprojekt i många år och det är en mycket bra plats att fotografera de Vita storkarna som häckar på taken samt i närliggande träd.
Jag såg även 2 storkar som slogs i luften, ett beteende som jag aldrig har sett tidigare.

Röd glada Röd glada Röd glada Vitkindade gäss Vitkindade gäss
Lövsångare Rödglada Rödglada Rödglada Vitkindade gäss Vitkindade gäss
Gulärla Storspov Storspov Vit stork Vit stork Vita storkar slås
Gulärla Storspov Storspov Vit stork och cyklist Vit stork Vita storkar slås

24 april
Skanör

Småtärna

Skanör är en favoritplats i Skåne. Delvis är det en mycket vacker stad, delvis är det en väldigt bra plats att skåda och plåta fåglar.
Vi blev inte besvikna. Det som jag hoppades att se där var Tornfalkar, Sånglärkor, Småtärnor, Kentska tärnor, Kungsfåglar (gärna en Brandkronad kungsfågel) och Skärfläckor. Jag lyckades se och fotografera alla dessa arter förutom de minsta. Det blev en mycket lyckad dag.
Medan jag fotograferade Skärfläckor såg jag en stor rovfågel i luften. Den landade i vassarna intill den lilla dammen på andra sidan stigen. Sedan flög den över vägen och landade i gräset bredvid min fru. Flygförmågan var tydligen begränsad av en skadad vinge. Efter att ha tittat på bilderna sedan blev jag övertygad om att den var en Brun kärrhök men visste inte om den var en hane eller en hona. Jag kollade bilder och beskrivningar i mina fältguider och kände att fågeln var en 2:e sommar hane.  Jag skickade upp bilderna i ett ID-forum sedan. Man kan följa diskussionen på engelska här: https://www.birdforum.net/threads/skan%C3%B6r-south-sweden-24th-april.424043/
Fågeln tycks vara en 2:e sommar hane precis som jag trodde men kan möjligen vara en mycket gammal hona.

Sånglärka Sånglärka Sånglärka Tornfalk Kentsk tärna Kensk tärna

25 april
Helsingborg

Rödhake

Sista dagen i Skåne var mycket avkopplande. På kvällen åt vi middag på en restaurang tillsamman med min svägerska och under dagen gick min fru och jag en mycket trevlig promenad i Filborna skogspark där vi såg årets första Svartvita flugsnappare och jag fotograferade Rödhaken ovan.

Del 3: Tåkern 26-28 april

Fisktärnor

26 april
Vi kom till Tåkern sent under eftermiddagen och gick ner till sjön så fort vi hade lagt in bagaget på vandrarhemmet. Jag fotograferade Fisktärnor, Brunänder och Skäggdoppingar tills det var dags att äta middag.

Fisktärna Fisktärnor Tofsvippa Tofsvipa
Fisktärna Fisktärnor Tofsvipa Tofsvipa
Tofsvipa Tofsvipor Fisktärna Tofsvipa Brunand
Tofsvipa Tofsvipor Fisktärnor och Tofsvipa Brunand

27 april
Dagens överraskning var en Brun kärrhökhona som kom väldigt nära medan jag var i gömslet vid Svanhals. Det blev en mycket bra start på dagen.
Sedan åkte vi till Naturum. I skogspartiet på vägen från parkeringen upptäckte Judit, min fru, en Mindre hackspetthane. Jag hann ta ett par närbilder innan han flög bort.  Efter besöket i Naturum, där vi rapporterade hackspetten, tog vi en promenad då jag fotograferade gåsfamiljen och Rödbenan. Åkte även till Hov sedan men det gav inte så mycket, tyvärr. Vi åt vår lunchmatsäck i tornet.

Brun kärrhök (hona)

Brun kärrhök Brun kärrhök Brun kärrhök Brun kärrhök Brun kärrhök Brun kärrhök
Brun kärrhök (hona) Brun kärrhök (hona) Brun kärrhök (hona) Brun kärrhök (hona) Brun kärrhök (hona) Brun kärrhök (hona)
Fisktärna Skäggdopping Skäggdopping Mindre hackspett Grågäss
Fisktärna Skäggdopping Skäggdopping Mindre hackspett (hane) Grågåsfamilj Tofsvipa
Rödbena Rödbena

28 april
Det var sista dagen under vår aprilresa. Jag satt på plattformen i vassen och såg ut mot sjön då jag hörde någonting som fick mig att vända om. Fick syn på några Rördrommar som flög upp från vassen. Jag hade inte mycket tid att agera och de var ganska långt borta men det var roligt att se dem i alla fall. Det finns 3 stycken i andra bilden nedan men den till vänster är svår att upptäcka.
Lite senare kom en Sädesärla och satte sig på räcket för att hålla mig sällskap.

Sädesärla

Fisktärna Fisktärna Fisktärna Fisktärna Fisktärna
Rördrom Rördrommar Sädesärla Gulärla
Rördrommar 3 Rördrommar Sädesärla Gulärla
Postat 2022-05-29 17:08 | Läst 642 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera