Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Jag tror att bristen på kritik hjälper till att tolkningarna och inflödet är så många. Jag, och de flesta andra, ger oftast bara positiv feedback, och bara till de utvalda bilder som vi gillar. Några verkar gilla det mesta. Vi kanske i högre grad skulle skriva kritiska saker som: "Denna bilden säger mig ingenting", eller: "En byggnad i svartvitt utan människor, är mer arkitektur och dokumentation, än gatufoto". Kanske skulle detta hjälpa till att öka kvaliteten. Handen på hjärtat: Många bilder håller inte. Det är mycket pseudohändelser, eller framkrystade bilder. Jag har hela tiden förespråkat en pool för snapshot/komik, vilket genom åren dykt upp i spontana debattrader, för att mynna ut i tomma intet. Så återigen bollas väl detta till Ulf. Det ska väl handla om bilder, och inte dogmatiska diskussioner? Och tilläggsvis: Det handlar inte på något sätt om att jag personligen tror att jag är bättre än andra. Någon kommer sannolikt att tolka mitt inlägg så. Men: Jag vill bara lära mig att ta bättre bilder....Solklart?
Affe, nu blir jag besviken...finns det inte sjömän i sjömansbiff? Då var det lilla roliga slut. ;-) Missförstånd mellan oss är inte kul, men det ÄR känsligt med bilder o orden som rör dessa. Det-goda-brödets bild har varit mycket nyttig och gett massor med inlägg, utbyte av åsikter och kommentarer. Utan den har vi kanske inte kommit så här långt...
Var står det att jag inte accepterar bilden på tjejen i Aya Napa? Den kändes inte klockren som gatufotobild vid en första anblick, men naturligtvis kollade jag vad det var för bild innan jag gjorde inlägget här. Vad jag däremot reagerar emot är attityden från Appia om att hans bilder ska in här, oavsett om de visar en tårta i fejset på en väktare eller upplagd på ett kafferep. Men bara för att man inte är på samma våglängd som många andra här behöver man ju inte gå så långt som att lämna poolen. Man kan ju stanna kvar och lära sig lite mer, därmed inte sagt att jag skulle vara läraren.
Appia. Nä, jag tror att tårtbilden satte sig i mitt minne mest pga diskussionen omkring den, om den skulle kunna räknas som gatufoto eller ej. Bilden du laddat upp nu ser jag som ett gatufoto, helt klart! Håller annars med dig, och Alf, om att det borde finnas en pool för situationsbilder/snaps. Men bara för att det inte finns det, så innebär ju inte det att man måste lägga upp bilderna i gatupoolen för det!
Som jag skrev förut, så tycker jag att tillströmning av bilder i gatupoolen är hög redan som den är nu. Skulle vi även börja lägga upp bilder som inte är gatufoto, så skulle den bli ännu högre.
Som jag skrev förut, så tycker jag att tillströmning av bilder i gatupoolen är hög redan som den är nu. Skulle vi även börja lägga upp bilder som inte är gatufoto, så skulle den bli ännu högre.
Förstår inte varför Appia Via vill göra Gatufotopoolen till Via Dolorosa istället för Lugna Gatan. Eller: varför måste man försöka tvinga oss gatufotoentusiaster att acceptera bilder som ibland ligger långt utanför gatufotogenren?
Det finns en pool för reportagebilder - den heter bildjournalistik. Där, liksom överallt, försöker vi visa bilder som väcker känslor.
Det finns en pool för reportagebilder - den heter bildjournalistik. Där, liksom överallt, försöker vi visa bilder som väcker känslor.
Jag ville med min kommentar inte i det minsta kritisera färgfotografi inom gatufoto. Jag tyckte mig bara se en intressant vändning. Kommentaren skulle upplevas dokumentärt - nästan som ett gatufoto. En observation utan värdering och ingripande. Jag håller med Mats om att färg passar bäst ibland, och ibland är det sv/v. Ska genast lägga upp en färgbild här.
Hej, det är klart att gatufoto i färg passar. För mig, som ofta lägger in både och, handlar det om bilden blir bättre i färg eller inte. Många gånger tar färgen bort fokus från det som är intressant, ibland förstärker färgen bilden. Sedan kan ju också svartvitt upplevas lite mer dokumentärt. Men det är ju precis som att allt pressfoto skulle vara svartvitt, men så är det ju absolut inte. Se bara på den underbara bilden från World Press Photo, en bild som är reportage, men som mycket väl skulle kunnat vara ett gatufoto: http://www.worldpressphoto.org/index.php?option=com_photogallery&task=view&id=899&Itemid=115&bandwidth=high
Det finns hur många bra exempel som helst på kända gatufotografer som blandar färg och svartvitt. Så fortsätt gärna med dina färgbilder Appia.sedan är det en helt annan fråga om din vattenskidåkarbild är ett gatufoto.
Det finns hur många bra exempel som helst på kända gatufotografer som blandar färg och svartvitt. Så fortsätt gärna med dina färgbilder Appia.sedan är det en helt annan fråga om din vattenskidåkarbild är ett gatufoto.
Hehe, tårtfotografen! :) Nä, alltså, om du vet att det inte är ett gatufoto, så ska du nog inte lägga upp den här. Bara onödigt, som jag ser det. Tillströmning av bilder i gatupoolen är ju redan hög som den är nu. Skulle vi börja lägga upp även bilder som inte är gatufoto, så skulle den bli ännu högre. Kanske för hög! Och det finns säkert en pool där din vattubild passar bättre i, eller?
Alla kanske har bråttom nu...bildmässigt...snart blir väl allt bara vitt... med några grå och svarta inslag. ;-) Hm, lite längre fram blir det väl bara rött...med några gröna små barr...ljus-punkter brukar ju också förekomma även ute i gatumiljön. Oj, det kan också bli spännande. Men nu är nu och lite gulorange finns väl ännu kvar. Man kanske borde skynda sig.........
Fick låna Rogers metod att skapa gatufoto, de gånger man egentligen inte alls "borde" ha tid att fota. Vi tar väl emot alla tips?
Men vi kan väl ändå behålla smyga-runt-metoden (flow-metoden) när man bara följer med strömmen och är på sin vakt om och när något händer...en blinkning, ett lyft ögonbryn o annat i vår dynamiska värld.
-------
hastade förbi
såg bilden
halade upp kameran
gjorde en snabb komposition
drog av några rutor
bar iväg till annat.../fotografen R
------
Men vi kan väl ändå behålla smyga-runt-metoden (flow-metoden) när man bara följer med strömmen och är på sin vakt om och när något händer...en blinkning, ett lyft ögonbryn o annat i vår dynamiska värld.
-------
hastade förbi
såg bilden
halade upp kameran
gjorde en snabb komposition
drog av några rutor
bar iväg till annat.../fotografen R
------