Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zorki 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hej på er
Jag har köpt en Zorki-4 och det jag behöver hjälp med är att tyda följande text:

"Warning, do not set the shutter speed until you have cocked the shutter.If you do it is possible to permanent damage your camera."

Det står också följande:

"Warning, never leave the camera permanent set on a slow shutter speed as damage will occur to the camera mechanism. It is a good idea not to leave the shutter cocked permanently as damage may occur to the mechanism".

Ok? Vad menas då med detta, kan någon vara snäll och ge lite tips :).

Jag kan förstå engelskan men jag får ändå inte ihop riktigt vad som menas med detta :).

Mvh
Tomas

Varning, ställ inte in slutartiden innan .... slutaren. Om du gör det riskerar du permanent skada den.

varning, låt aldrig slutaren vara inställd på långsam slutartid en längre tid då du kan skada slutarmekanismen. Det är en bra idee att inte lämna slutar ..... permanent eftersom det kan skada mekanismen.

Cocked kan ajg inte översätta, finns inte i något lexicon

Coocked skulle kunna betyda "låst" som något typ av uttryck.

Bra och tack Kalle. Men är det inte lite konstigt. Eller är det jag som är konstig? :). Jag är väl för mycket "digital skadad" :).

Mvh
Tomas

Cocked betyder här att slutaren är, hur ska man säga, mekanismen är uppskruvad, så att den är redo att användas

du ska alltså spänna den först, sen ställa in tiden, och sen exponera.

Jämför med en revolver, när hanen är spänd så är den "cocked".

Spänn slutaren innan du ändrar tiden. Oftast spänner man slutaren med frammatningsarmen men på Zorki 4 är det enbart hjul tror jag (såvida det inte är 4k för då har du en vanlig arm). Cock är alltså detsamma som spänna. Vet inte säkert men jag tror också att Zorki 4 har ridåslutare av tyg och då är det viktigt att inte lämna kameran med optiken riktad mot solen. Du kan annars få brännhål i ridån vilket inte är så kul. Någon annan som känner till Zorki 4 bättre?

Hej Nils
Jag läste om ridåslutaren och den är mycket riktigt av tyg och skall inte utsättas för direkt solljus. I övrigt vill jag tacka dig för mycket bra info. Tack vare er alla börjar det klarna lite nu :).

Mvh
Tomas

Tänk även på detta: "It must also be remembered not rotate the shutter speed dial in the interval between 1/30s and 1s as this can also damage the shutter mechanism." Vrid inte slutaren i intervallet 1/30 - 1 sek!

De här sovjetiska mätsökarvarianterna har sina egenheter som gör att de ibland kan vara lite långsamma att arbeta med. Annars är det nog ganska hållbara kameror i rejäl metall med relativt god optik som i vissa fall står sig väldigt bra. 50mm/2 Jupiter 8 (förkrigskopia av Zeiss Sonnar), 85mm/2 Jupiter 9 (även det en Zeiss Sonnar-kopia) och vidvinkeln Jupiter 12 35mm (också förkrigskopia av Zeiss Biogon) är ganska eftertraktade klassiker (om än ibland lite trögarbetade, har själv en väldigt bra 50mm Jupiter 8 som är optiskt bra men som har bländarvredet ute på den roterande frontlinsen och det är inte riktigt bra eller snabbarbetat som jag upplever det då man kan ändra avstånd av misstag ibland när man ändrar bländarringen. Har därför skaffat en annan normal till min kamera nu. Annars var jag väldigt nöjd med den optiska kvalitén.

Mycket intressant att höra. Det skall bli spännande att prove på kameran. Jag har en Pentax ME som jag köpte ganska nyligen och från att bara ha fotat med ett Nikon D70 system så är jag helt frälst i allt som har med film att göra. Jag går som kärringen mot strömmen :). När det gäller dessa äldre kameror så är det som med äldre bilar, det är en helt annan känsla även om inte allt är ergonomiskt och tekniskt perfekt. Mycket kul att höra att optiken är bra, det sitter en Jupiter 8 på denna och allt ser visuellt ut att vara i mycket fint skick.

Det är precis som Nils säger, spänn slutaren FÖRE du ändrar slutartid. Det ska man göra på alla kameror med slutare av gammal leica-typ.

Om Zorkin är nyservad så är det en rolig kamera att fotografera med. Jupiter 8 är en fin optik, men det är en god idé att investera i ett motljusskydd. Gängan är 40,5 mm. Photax har ett billigt i gummi som funkar bra. Passa även på att köpa ett tiopack efke 50 iso. Det är en vinnande kombination ihop med zorkin.

Nils, kanonbilder. Tack för att du visade vad man kan göra me dd et objektivet.

Björn, mycket bra information. Jag skall besöka deras sida direkt och se vad jag hittar.

Mvh
Tomas

Grattis till ditt inköp! Ryss-kamerorna är som sagt långsamma att arbeta med men de presterar bra bilder och är trevliga att använda. Jag fotograferar nästan enbart med ryska kameror, då mest Zenit.

De varningar som har diskuterats är viktiga för att inte förstöra mekanismen i slutaren. Se till att inte lämna kameran med spänd slutare när du slutar fota för dagen, fjädrarna kan bli utmattade. Samma gäller fjädrarna i verket för de långsamma tiderna. 1/30 sek. är den långsammaste tiden för ridåslutaren utan att ett fördröjande verk skall hålla slutaren öppen. Denna tid är även blixtsynktiden.

Det är särskilt viktigt att ställa in slutartiden efter det att slutaren är spänd. Kolla vilken slutartid ratten pekar på med ospänd slutare och spänn slutaren. Som du ser indikerar slutartidsratten endast rätt slutartid när den är spänd. Tänk också på att inte låta något komma åt denna ratt när du tar bilden, ratten roterar och tiderna kan bli mystiska om man bromsar den med ett finger eller liknande...

Om jag inte helt missminner mig är det en liten "pigg" som sitter i mekanismen mellan 1/30 sek. och 1 sek. och denna pigg synkroniserar blixten med slutaren, därför kan man inte föra slutartidsratten korta vägen mellan 1/30 sek och 1 sek.

Lycka till med din nya kamera, jag hoppas och tror att du kommer att bli nöjd! Som Björn Ylienpää sa, köp lite Efke-film att använda till kameran, det är en utmärkt kombination!

C. Hansson skrev:

Om jag inte helt missminner mig är det en liten "pigg" som sitter i mekanismen mellan 1/30 sek. och 1 sek. och denna pigg synkroniserar blixten med slutaren, därför kan man inte föra slutartidsratten korta vägen mellan 1/30 sek och 1 sek.

Jag tror att den främsta orsaken till att man måste gå den långa vägen till 1 sek. är att man under rörelsen från 1/60 ner till 1 sek. drar upp urverket för de långa (dvs > 1/30) slutartiderna. Skulle man ta genvägen (vilket jag inte tror är möjligt utan orimligt mycket våld) så spänns inte det urverket och hela mekansimen hamnar antagligen i ett onormal tillstånd.

Rick Oleson har en bra artikel om slutarmekanismen i FED och Zorki här:
http://rick_oleson.tripod.com/index-131.html

Mvh,
Anders

Mycket bra info från er båda (Anders och Christopher), ovärderligt när man är helt ny på kamera modellen.

Tack och bock
/Tomas

Min bror köpte en Zorki med 50/2.0 i slutet av 70-talet, i England. Det tog mycket fina bilder innan slutaren la av. Jag jämförde den med min Contaflex som hade Zeiss Tessaroptik, men den senare hade inte en chans, i skärpehänseende. Att Contaflexen annars är en bättre kamera - den fungerar fortfarande - hör väl inte hit. Jag gillar annars mätsökarkameror, och när det gäller de ryska kamerorna är Kievs Contaxkopia min favorit. Tyst, robust och betydligt driftsäkrare än Zorkin. Tyvärr är min 4a inte brukbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar