Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv för runt 5000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Hjelmutt

Medlem
Hej!

Har börjat fotografera nu och tycker det är skit skoj!
Tar mycke bilder inom action sport och har upptäckt att jag behöver ett zoom objektiv.

Nu finns det väldigt många olika att välja på, Så skulle gärna vilja ha lite hjälp på traven.
De kan ligga runt 5000kr, nytt eller begagnat spelar ingen roll.

räcker 200mm eller ska man försöka gå upp på 250, 300mm?

Kan tillägga att jag har en Canon 500D

//Mattias

Vilken sport?

Innomhussport brukar bli ljusstarka objektiv och ska det vara zoom så finns det bara ett alternativ som jag ser det.

Sigma 70-200 f2.8 beg runt 5000kr

Bättre belyst sport skulle jag köpa canon 70-200 f4

Hej!

Har börjat fotografera nu och tycker det är skit skoj!
Tar mycke bilder inom action sport och har upptäckt att jag behöver ett zoom objektiv.

Nu finns det väldigt många olika att välja på, Så skulle gärna vilja ha lite hjälp på traven.
De kan ligga runt 5000kr, nytt eller begagnat spelar ingen roll.

räcker 200mm eller ska man försöka gå upp på 250, 300mm?

Kan tillägga att jag har en Canon 500D

//Mattias

En vanlig nybörjarfråga! (inget illa menat)

Om du ska fota sport så behöver du ett ljusstarkt objektiv (dvs stor bländare) så att du kan ha snabba slutartider och frysa rörelsen (tex en motorcross, ishockey). Du får dessutom en suddig bakgrund som gör att objektet "sticker ut".

"Vilket objektiv?" Jag skulle rekommendera ett Sigma 70-200 2,8. 2,8 är en ganska stor bländare som kommer att räcka till dina ändamål. IS (ImageStabilization, bildstabilisator) behövs inte när du fotar sport. Eftersom att du ska ha snabba slutartider så att du kan frysa rörelserna så kommer IS inte ens att reagera.

70-200 räcker absolut när det gäller sport, du behöver inte kunna zooma mer. Beskär hellre.

Sigmat kostar ca 7500 nytt men beg så kan du någ få det för ca 5000. Var noga med att kolla så att optiken är ok när du köper beg. Köp bara om du har känt på objektivet och testat det.

Tamron har även en motsvarighet till Sigmas objektiv. Det kostar ca 7000. (jag rekommenderar Sigma)

Jag hoppas att du kan få nytta av mitt svar. Fråga gärna om det är något du undrar över.

/Hannes Månsson

Ps. Jag glömde tillägga att 70-200 motsvarar ca 105 - 300 på en fullformatare.

Tack för inlägget!
Mycket bra info där.

Vet att det är en nybörjarfråga som kan få svaret "SÖK" men eftersom att ni har så stor skrivlust här på sidan så skapade jag en tråd

Tack för inlägget!
Mycket bra info där.
Det var så lite så.

Vet att det är en nybörjarfråga som kan få svaret "SÖK" men eftersom att ni har så stor skrivlust här på sidan så skapade jag en tråd

Jag konstaterade bara ett faktum, Inte riktat mot dig. Att du skapade en tråd gjorde du helt rätt i.

Lycka till i objektivletandet och hojta bara till om det är något!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto