Annons

zoom vs. fast optik i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
Tänkte plåta med Canon 10D i Studio. Har 28-138 USM IS på kameran och skall ta bilder både på grupp och porträtt i olika utsnitt (helkropp, halvkropp).

Om jag kör fast optik (50/1.8 mk II) kommer jag få springa rätt mycket fram och tillbaka. Tänkte köra zoomen istället.

Kör med bländare 8 alt. 11 och om jag kör zoom i brännvidderna 45-90mm. Enligt Photodo är det marginell skillnad på MTF värdena vid bländare 8 vid denna brännvid i förhållande till 50/1.8 (II).

Kan man jämföra MTF-värden på det här sättet?

Kan också tilläggas att 28-135 skarpaste brännviddsområde är just vid 50-70 mm och skarpast vid bl. 8-11.

Har någon erfarenhet om skillnaden med 10D.

mvh
Robert

Du kan vara lugn och köra zoomen i studio.

1. Du kör ju på bländare 8-11 där skillnaderna är minimala.

2. Du säkert inga raka linjer om du ska plåta folk i studio som stör om de blir nöjda.

3. Det krävs bästa filmen för att se skillnader i MTF på optimala bländare.

Men viktigast: LÅT INTE TANKEN PÅ SKÄRPA PÅVERKA DIN KREATIVITET OCH STYRA BRÄNNVIDDSVAL. Vissa skillnader får man ibland leva med för att få en bra bild istället för bara en skarp.

Tack Magnus

Mycket bra påpekande.

Tänkte just på att det är mycket lättare att komponera bilden med den flexiblare zoomen, nu när jag skall ta många olika typer av bilder.

mvh
Robert

använd fast

vil du ha bra kvalitet kör då på fast. Det är skillnad varför skulle det annars finnas fasta objektiv!!

Re: använd fast

altrax skrev:
vil du ha bra kvalitet kör då på fast. Det är skillnad varför skulle det annars finnas fasta objektiv!!

Skärpa är inte allt. Tycker det låter som en plan att lätt kunna komponera om och testa olika utsnitt utan att behöva släpa runt stativet. Det finns massor av kanonbra zoomobjektiv, med skärpa som är BRA NOG, speciellt om man bländar ner.

Kanske lite utanför ämnet här.
Har lite pengar att sätta sprätt på så undrar om skillnaden i skärpa mellan;
Canon EF 70-200/2,8 L USM och
Canon EF 135/2 L USM.

altrax skrev:

Om bra bilder bara innebar maximal skärpa skulle jag nog få slänga många bilder.

men det är ju klart. Det finns ju folk som bara plåtar testtavlor.

Jag föredrar själv zoom i studio för flexibilitetens skull. En 28-135 täcker allt, även om 28-läget är lite för vidvinkligt.

altrax skrev:

Hade jag kört bländare 4 t ex. hade jag inte tvekat ett ögonblick att köra med fast glugg, likaså om jag hade kört i 28 alt 135 mm läget. Kommer mest att pendla mellan 40-90 mm. Jag har dock 50/1.8 och 85/1.8 att tillgå men det blir en massa byten nu nar jag skall ändra brännvidd så pass ofta.

När jag kör enbart porträtt använder jag uteslutande 85:an, vilket är en kanonglugg för ändamålet, då kör jag även med kortare skärpedjup, bl 2.8-4.

Nu blir det mer att hitta intressanta vinklar att ta bilderna.

Sedan kör jag med 10D:n så den utnyttjar bästa delen av optiken, och dessutom blir 135-läget ointressant.

Hade jag tagit bilder på t ex. en stor orkester, där jag utnyttjat 28-läget hade jag hellre tagit en fast 28:a, dessutom springer man inte fram och tillbaka lika mycket.

Jag skall i varje fall testa att ta en bild med den fasta 50:an och sedan med zoomen inställd på samma brännvidd för att se hur pass stor skillnad det blir.

Tack för era synpunkter förresten.

mvh
Robban

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Synd om man måste riva väggen bara för att kunna plåta helbilder med 50mm på en 10D... :)

Det är sant, man får backa en hel del. Bra med nervösa "modeller" som är i studio första gången. Mindre bra när man försöker bygga upp en kontakt mellan fotograf och modell (missförstå mig inte, det gör ofta min flickvän när jag pratar i dessa termer :) ).

/R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar