Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom upp till 300-400mm, canon eller annat fabrikat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Jag behöver ett objektiv med zoom från 70-100mm upp till 3-400mm. Vill använda det för mycket fågel, natur, skärgårdsfoto. Prisklass upp till 7000:-?
Vilka objektiv finns och vilka rekommenderar ni till mig?

Jag använder mig av en eos 350.

Ju längre brännvidd desto viktigare med en bra autofokus. Jag använder inte frivilligt annat än Canons USM-objektiv för telen. För 7000:- borde du kunna hitta något riktigt kul, ännu roligare om du kan stå ut med begagnat.

Exakt vilka modeller som finns kan säkert andra komma med råd om, men testa och jämför fokuseringen då skiljer rätt mycket där.

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Kostar ca 6000. Kanske lite kort för fågel.
Annars Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM. Tyvärr betydligt dyrare (1490 Euro på Pixxass) men finns begagnat för mindre pengar.

Tack för svaren. Då jag fotograferat Icke digitalt mestadels så känns det som att komma in i en djungel med alla beteckningar..
Tack då har jag några referensobjektiv att börja kolla efter och "plugga" in.

I den prisklassen så skulle jag absolut rekomendera ett 70-300 is (den nya) då det är ett aldeles utmärkt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar