Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom på olika optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svikt

Aktiv medlem
Hej. Jag är nybörjare på detta med fotografering.
Hur ser man vad det är för zoom på objektivet, när det bara står tex. 18-55mm.
Eller 24-85/3,5-4,5 Usm.
Eller 20-35/3,5-4,5 Usm.

Hur tyder man dessa siffror?
När man köpte digital kompactkamran så står det ju helt tydligt Optisk zoom 3x.
Vill lära mig. Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet på zoomen.
Tack på förhand.


/Novisen
 
Brän viden på vanlig 3x kamera brukar vara ca 35-105. Högre sifror mer zoom. Din kamera har även en faktor på 1.5 eller 1.6 som man får räkna med. Det var dom första sifrorna det andra är Bländaren (Ljus genom släpp) lägre sifror är snabbare och dyrare. Vill du fråga mer, släng in dom i min gästbok så svarar jag om jag kan.

MVH Örian
 
Att det står 3x zoom är ett väldigt dåligt sett att beskriva vilka bildvinklar kamerans objektiv klarar.
Du kan lätt översätta tex 18-55 till samma form genom att ta 55/18 = 3.05x zoom.

Det du kanske är ute efter är ett objektiv med "mycket zoom" vilket jag då kan tänkas betyda en liten bildvinkel så du tex kan fota fåglar och sånt som är längre bort?

Då behöver du ett objektiv med lång brännvidd, tex ett 300 millimtersobjektiv.

Att tänka på är också att ju fler "gångers zoom" ett objektiv klarar av destå mer komprimisser är det oftast i det, och det är det som är tjusningen med att kunna byta objektiv. Man kan ha två som täcker in ett lika stort eller mycket större område, men samtidigt med mycket mindre kompromisser.
 
Svikt skrev:
Hej. Jag är nybörjare på detta med fotografering.
Hur ser man vad det är för zoom på objektivet, när det bara står tex. 18-55mm.
Eller 24-85/3,5-4,5 Usm.
Eller 20-35/3,5-4,5 Usm.

Hur tyder man dessa siffror?
När man köpte digital kompactkamran så står det ju helt tydligt Optisk zoom 3x.
Vill lära mig. Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet på zoomen.
Tack på förhand.


/Novisen

Nja, alltså, 3x zoom är egentligen väldigt otydligt. Det som då anges är det brännviddsomfång som optiken har, det säger inget om hur "nära" man kommer.
Ett 10-30 mm objektiv har exempelvis 3x zoom, precis som ett 100-300 mm också. Ändå kommer man mycket "närmare" med 100-300. Ju högre brännvidd desto mindre bildvinkel, alltså kommer man "närmare" då.

3.5-4.5 anger största bländare på objektivet vid minsta brännvid och största brännvidd. Ju större bländare desto mer ljus släpps in och desto snabbare slutartider kan användas och det blir mindre skakningsoskärpa (och desto dyrare blir objektivet).

USM anger att det är en ultraljudsmotor på objektivet, vilket gör att fokuseringen är snabb och ljudlös (=bra).

Hoppas att det klarnade lite.

Mvh

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.