Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom på canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Roines hundbilder

Kollade dina bilder du tagit på hundarna som lekte. Helt underbara bilder.
 
Hej

Zoomomfånget är inte allt.

Se till att inte passera 5.6 som sämsta bländare då autofokusen då inte blir vad den borde.

De superzoomar sigma o tamron nu pushar för har inte alls fått bra kritik vad jag förstått.

Roine
 
Vidvinkel!

Vidvinkel behöver jag väl inte så mycket för att fotta hundar? Ioförsig har jag en irländsk varghund men hon får väl plats på bilden hoppas jag!

Men passar Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM till 350D?
 
Re: Vidvinkel!

dogs skrev:
Vidvinkel behöver jag väl inte så mycket för att fotta hundar? Ioförsig har jag en irländsk varghund men hon får väl plats på bilden hoppas jag!

Men passar Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM till 350D?

28-200:an passar.

För att fotografera hundar utomhus behöver du inte vidvinkel. Men nått mer ska du väl ha kameran till?
 
Hundar

Jo fotta något mer än hundar blir det ju säkert.
Men jämfört med min G500 och dess vidvinkel så är det väl inte sämre eller!
 
Alltså

Jag vill inte fotografera en massa stora böljande fält och så! Jag har rest i Alperna mycket och där hade man kanske haft användning för vidvinkel kan jag tänka!
 
Jag kollade lite hos cyberfoto. Så här skriver de om brännvidden hos KM G500:

"8-24mm motsvarar 39-117mm på 35mm kamera"

Nu är inte 20D och 350D någon 35 mm kamera, så det blir till att räkna lite. Faktorn 1.6 kan du läsa ändlösa trådar om om du är intresserad.

39/1.6=24mm
117/1.6=73mm

Med en 350D eller 20D med ett 24-73mm objektiv får du möjlighet till samma utsnitt som med G500:an.

28-200 ger alltså lite mindre vidvinkel, men nästan tre gånger mer tele.

Men om du gillar utsnittsomfånget på G500:an så låg ju det bra i ett område där det finns en massa bra objektiv.

Ska du fota hundar som rör sig så ska du ha ett objektiv med snabb autofokus.
Gå alltså in för USM-objektiv.
 
Re: Alltså

dogs skrev:
Jag vill inte fotografera en massa stora böljande fält och så! Jag har rest i Alperna mycket och där hade man kanske haft användning för vidvinkel kan jag tänka!

Att fotografera med vindvinkel handlar inte bara om att få med så mycket som möjligt. För mig handlar det mer om att utnyttja att det som är närmast kameran blir större än det som är längre bort. Denna effekt blir större med vidvinkel.

Men jag ska inte försöka övertl dig att skaffa mer vidvinkel. Den dagen du saknar vidvinkeln kan du ju alltid komplettera med ett vidvinkelobjektiv.

Jag tror att 28-75:an kan bli riktigt bra för dig. Ljusstarkt och betydligt skarpare än 28-200:an.
 
Re: Re: Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM

froderberg skrev:
7ggr zoom men ingen vidvinkel. Sigmas 18-200 är i så fall mer att rekommendera.

Är det: Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF 2698 kr 3373 kr

Men där finns inget USM mojs på den!
 
Re: Re: Alltså

froderberg skrev:

Jag tror att 28-75:an kan bli riktigt bra för dig. Ljusstarkt och betydligt skarpare än 28-200:an.

Men.. Om jag släpper hundarna lösa vill jag kunna fotta dom fast dom är en bit ifrån mig. Det blir väl inte så mycket zoom med detta objektivet eller?
 
Re: Re: Re: Alltså

dogs skrev:
Men.. Om jag släpper hundarna lösa vill jag kunna fotta dom fast dom är en bit ifrån mig. Det blir väl inte så mycket zoom med detta objektivet eller?

Det blir som på din G500. En Canon 50-200 USM eller 75-300 USM blir ett fint komplement om du vill ta på längre håll medan 28-75:an är perfekt till porträtt på hundarna.

Som du märker undviker jag att rekommendera superzoomarna då de har så mycket sämre.
 
Re: Re: Re: Alltså

dogs skrev:
Men.. Om jag släpper hundarna lösa vill jag kunna fotta dom fast dom är en bit ifrån mig. Det blir väl inte så mycket zoom med detta objektivet eller?

Du kommer i sökaren se ganska precis samma sak som du ser i G500:an vid maximal inzoomning, som jag försökte beskriva nyss. 73 mm på en 20D motsvarar maximal zoom på G500:an. 75 och 73 är inte någon skillnad att tala om.
 
Jag har en kamera med 50X zoom. Den är skitkass, så att välja kamera efter hur många gångers zoom den har är att lura sig själv.

Skulle du t ex välja bil efter hur stora lyktor som sitter på? Bara för att en bil har stora lyktor så lyser de inte starkast.
 
Re: Re: Re: Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM

Hej

Vore jag dig så undvik en glugg med så dålig ljusstyrka som 6,3

Normalt tar 350D, 300D 10D och stänger av autofokusen om objektivet har högre värde än5,6, detta objektiv ljuger för kamerna så den försöker ändå.

Roine



dogs skrev:
Är det: Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF 2698 kr 3373 kr

Men där finns inget USM mojs på den!
 
Ytterligare ett alternativ är att du köper en Konica Minolta A2, Konica Minolta A200, Sony H1 eller en Panasonic LZ5.

Det blir mycket billigare även om det har sina begränsningar i form av sämre autofokus och längre skärpedjup samt mer brus.
 
Re: Re: Re: Re: Alltså

froderberg skrev:
Det blir som på din G500. En Canon 50-200 USM eller 75-300 USM blir ett fint komplement om du vill ta på längre håll medan 28-75:an är perfekt till porträtt på hundarna.

Som du märker undviker jag att rekommendera superzoomarna då de har så mycket sämre.

Men vilken är 28-75 då? Canon EF 24-85/3,5-4,5 USM svart och Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM hittar jag!
 
A2?

A2 tänkte jag på innan men jag vill inte ha en kompakt till. Måste testa spegelreflex. Vill inte var begränsad mer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.