Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom på canon

Produkter
(logga in för att koppla)

dogs

Avslutat medlemskap
Hej
Nybörjarfråga angående Canon EOS-20D Kit EF-S (18-55mm) vilken jag tänkt köpa. Jag ska ha den mest till att fotografera hundar med. Nu tänkte jag på zoomen om den nu är 10X är det beroende på objektivet? Får jag 10 x zoom på det objektivet eller?

MVH Marika
 
X faktorn är skillnaden mellan minsta o högsta värdet/lägsta

DVS du hadde behövt 18-180 för att få 10ggr

Denna fråga var nyss uppe och man skall nog tänka i andra termer när det gäller dessa kamror.

Du täcker mycket om du köper detta och så en zoom til då du vet mer vad du behöver, för det är dett värde till som är viktigt, och det är ljsstyrkan (största bländaren). Så lågt värde som du har råd med är bra.

Så ett 24-70/2.8 är "bättre" än ett 24-70/5.6

Du kan då fota när det är lite mörkare.

Roine
 
Frågan är om du inte ska köpa en 350D istället och få ett bättre objektiv.

18-55:an ger 3 gångers zoom men är tyvärr inte så ljusstarkt. 55/18=3,05..

Köper du en 350D istället får råd med ett EF 17-85/3,5-5,6 IS som ger större zoomomfång och bättre skärpa. Visserligen lika ljussvagt men med skakstabilisering som ger stadigare och skarpare bilder.

Ett annat objektiv är Sigma 18-50/2,8 som är betydligt ljusstarkare och därför lämpligt vid inomhusfoto. Dock lika litet zoomomfång som 18-50:an. (Jag testar detta objektiv och förklarar ljusstyrka i Allt om Digitalfoto 4/05 som kommer i butik i veckan)

350D och 20D är lika och ger samma fina bildkvalitet men det skiljer en hel del i pris.
 
Mycket bra förslag.

Fick just min 350D och den känns "rätt"

Har en 1D mk2 o en 300D också, så jag har referenser.
 
Fotoaffären sa!!!

Hörde mig för i fotoaffären för ett år sen angående EOS 300D och dom sa att kvaliten i huset inte var så bra och att det lätt kom smuts in. Vilket det inte gjorde så lätt i 10D. Och att man fick lämna in den på servicen och det kostar tydligen skjortan! Det borde vara samma sak med 350D och 20D. Eftersom den ska användas i hundmiljö är jag rädd för att huset inte klarar av "smutsen"

Är det så illa med 300 och 350 modellerna?
 
Hej

Tro inte du behöver oroa dig, 350D är dessutom behändigare, lättare och lite mer robust än 300D

Jag har dragit rund D30, D60, 300D i thailand och andra länder, på flottar, elefantturer, på jeepsafarin med damm så vi fick ha munskydd o de har klarat sig.

Se bara till att inte utsätta den för regn och inte byta objektiv då den är skitig.

Regnar det lite lätt brukar jag stoppa in hela kamerna i en plastpåse o sätta gummisnodd vid objetivets framkant så allt är inne i påsen.

Roine
 
Låter ju bra

Låter ju bra! Jag har liksom slagit bort 300D helt efter han sa så i affären. Han ville väl sälja en dyrare kamera! Är det samma hus på 350D?
 
Det är tråkigt att höra att fotoäffären uppenbart pratar gojja. Givetvis tjänar de mer på att sälja 20D.

10D, 20D, 300D och 350D saknar alla den extra tätning som finns i proffshusen.

Kamerorna klarar normalt en hel del smuts och även fukt men ska man vara ute i 2 timmers hällregn och fotografera behöver man proffshusen.

Visst kommer det alltid in damm på sensorn, särskilt om man byter objektiv ofta. Men det är inget farligt utan med en enkel rengöringssats kan man lätt få rent sensorn igen.

300D har visat sig vara en mycket hållbar kamera och trasiga kameror beror uteslutande på extemt våld, typ att de tappas i marken från hög höjd eller får bada ihavet.

350D är minst lika hållbar och känns dessutom väldigt hållbar. Visserligen är 350D byggd i plast o´ch 20D i metall - men plast kan hålla lika bra som metall. Det bara känns svagare.

Den enda svaga punkten är 18-55-zoomen som jag tycker att du ska hitta ett alternativ till.
 
Re: Låter ju bra

dogs skrev:
Låter ju bra! Jag har liksom slagit bort 300D helt efter han sa så i affären. Han ville väl sälja en dyrare kamera! Är det samma hus på 350D?

350D är ett 25% mindre hus än 300D. Det känns betydligt tåligare och exklusivare, men eftersom 300D håller hur bra som helst är det svårt att säga om 350D skulle vara ännu bättre.

Men ju lättare kameran är desto bättre håller den om den tappas...
 
Objektiv?

Jag vill kunna zooma in minst 5X. Fotografera utomhus mest. Helst i starkt solljus. Inte så noga att den ska klara mörkt
 
Re: Fotoaffären sa!!!

dogs skrev:
Hörde mig för i fotoaffären för ett år sen angående EOS 300D och dom sa att kvaliten i huset inte var så bra och att det lätt kom smuts in. Vilket det inte gjorde så lätt i 10D. Och att man fick lämna in den på servicen och det kostar tydligen skjortan! Det borde vara samma sak med 350D och 20D. Eftersom den ska användas i hundmiljö är jag rädd för att huset inte klarar av "smutsen"

Är det så illa med 300 och 350 modellerna?
Haha! Vilket klockrent försäljar-BS (BullShit!) Visst, 20D är förstås mekaniskt bättre men damm-snicksnacket kan du nog lägga åt sidan. Det är ju inte precis stora hål/glipor i kamerorna, inte ens i 350D...
Det är oftast huvudlöst att prioritera 20D istället för bra optik.
Jag håller helt med ovanstående att du bör lägga pengarna på ett riktigt bra objektiv istället, och sådana är ganska dyra...
 
Re: Objektiv?

dogs skrev:
Jag vill kunna zooma in minst 5X. Fotografera utomhus mest. Helst i starkt solljus. Inte så noga att den ska klara mörkt

Canon EF 17-85/3,5-5,6 ger 5x zoomomfång och är ett lämpligt allroundobjektiv.

Med större zoomomfång riskerar du att tappa skärpa och då diverse optiska problem. Då är det idé att komplettera med en separat telezoom som Canon 50-200 eller 75-300
 
Jag såg under din profil att du har en G500 som "zoomar" mellan 39-117mm. Objektivet som motsvarar det på 350D är t.ex. ett Tamron 28-75/f2.8. Vill du har mer zoom, då får det bli något teleobjektiv. Du måste ha en kamera som klarar av att följa hunden, typ 350D. Köp inte 20D om du inte har råd med bättre objektiv.

Tätning på huset behövs inte, dra en fryspåse över det om det regnar. Hundar blir ändå fula när pälsen är blöt, dessutom luktar de illa, så man vill inte vara ute i regnet och fota.
 
Hittar inte det objektivet

Hittar inte Canon EF 17-85/3,5-5,6.
Har kollat cyberphoto och hegethorns.
Men hittar ett CANON 24-85/3,5-4,5 USM.
 
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/17-85.php

Lite dyr kanske.

Problemet med 28-75/2,8:an är att den inte ger vidvinkel på en digitalkamera. Alltså inte så värst allround. Men 28-75:an är väldigt skarpt och ljusstarkt.

Observera att zoomomfånget anget i gånger inte talar om hur mycket tele eller vidvinkel du får. 5x-zoom kan alltså betyda väldigt olika saker.
 
EF-S 17-85/4-5.6 är för ljussvag, du måste ha minst 2.8 i bländare, helst neråt 1.8 för att släppa in rejält med ljus.

Magnus> helt rätt, men det är precis samma omfång som hennes G500, det var därför jag tipsade om det. Man behöver inte vidvinkel vid djurfoto, inte mer än 28*1.6, imho
 
marooned skrev:
EF-S 17-85/4-5.6 är för ljussvag, du måste ha minst 2.8 i bländare, helst neråt 1.8 för att släppa in rejält med ljus.

Inte för ljussvag för att fotografera hundar i solsken. Men lite väl ljussvag för allroundfotografering på vinterhalvåret.

Sigma 18-50 är ljusstarkt, kompakt och perfekt för allroundfotografering men kan behöva kompletteras med en telezoom.

http://www.cyberphoto.se/sigma/18-50_28.php
 
Re: Fotoaffären sa!!!

dogs skrev:
Hörde mig för i fotoaffären för ett år sen angående EOS 300D och dom sa att kvaliten i huset inte var så bra och att det lätt kom smuts in. Vilket det inte gjorde så lätt i 10D. Och att man fick lämna in den på servicen och det kostar tydligen skjortan! Det borde vara samma sak med 350D och 20D. Eftersom den ska användas i hundmiljö är jag rädd för att huset inte klarar av "smutsen"

Är det så illa med 300 och 350 modellerna?

Det där var det värsta skitsnack jag någonsin hört. För mig låter det som att de till varje pris ville sälja en 10D för sin egen profit skull än att tillfreställa kundens egenmtliga behov. Det är samma fattning på de bägge kamerorna så det lär komma in precis lika mycket damm i dem. Samma sak gäller givetvis mellan 350DD och 20D.
Beträffande skillnader i bygget av kamerornam är själva huset byggt i plast i 300/350D medans 10/20D har huset byggt i en metallegering. Dock är metall och plast lika duktiga på att stoppa damm. Plast har funnits i mer än femtio år i olika skepnader. Att påstå att plast är det samma dåliga kvalité måste betyda att butikens personal inte gjort sin hemläxa. Vi har plast i allt möjligt idag och plast har även poitiva egenskaper, som att det tar upp stötar bättre, isolerar mot kyla (skönare att hålla i plast än metall i minusgrader) och är lättare samt billigare att massproducera. Om plast vore ett dåligt matrial skulle inte flygplan och rymdfarkoster byggas av plastkomposit.

Om man nu betänker prisskillnaden på 20D och 350D kommer det att finnas mer pengar över för rengöring av sensorn, vilket kan behövas någon gång per år. Kostnaden för rengöring är den samma oavsett vilken kamera det rör sig om.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.