ANNONS
Annons

zoom-objektiv till 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

nike83

Medlem
hejsan

Jag är en glad amatör som ska åka till Asien under julen.

Är intresserad av att komplettera min nybörjarkamera (Canon 1000d) med ett zoom-objektiv. Vill få med mig en del av Asien hem, så jag vill "komma lite närmare" än mitt standard 18-55mm!

funderar på att skaffa ett zoom-objektiv, kanske 75-250 eller 300...

vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha och vad är onödigt?

jag hade tänkt mig en budget på max 2000kr.

kanske inte är värt att uppgradera min nybörjarkamera med ett bättre objektiv?

tacksam för konstruktiva förslag! :)

/Fredrik

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II Sägs ju vara bra .Och visst är det lönt till din 1000d .Fast det är en billig instegskamera så är det en bra kamera

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II Sägs ju vara bra .Och visst är det lönt till din 1000d .Fast det är en billig instegskamera så är det en bra kamera

Helt rätt!
1000D är en bra kamera som kan göras mer användbar med en telezoom..
55-250 som nämns ovan är en riktigt trevlig glugg för den lilla peng den kostar.
Kör en själv på en 550D och är helnöjd.
Har stora artilleriet också men det är ofta det stannar hemma just för att det är... stort.
Å då kvittar det hur eleganta bilder jag kunde ha tagit om de inte blev tagna för att kamera och glugg vaktar huset när jag är ute.

det objektivet kostar 2500kr.

jag är mer ute efter, behöver jag 300mm?
Behöver jag IS?
Behöver jag USM ?

/fredrik

Köp det beg.
Finns då och nu för 1500spänn och uppåt här på FS.
Vad du behöver kan bara du själv svara på men om du är osäker och har en budget på 2 papp så skulle jag säga hellre 250mm med bildkvalitet än en sunkeglugg på 300mm för en dryg tusing som du ändå inte kan köra på 300mm för att det är för oskarpt längst ut.
Då är du kanske nere på 250mm ändå och inte riktigt glad med resten av gluggen.

IS finnes på 55-250 och är bra att ha, speciellt med tanke på att 1000D har ett ganska begränsat ISO-område. Man lever bra utan det, litet bättre med :)

USM behövs inte alls även om det är en välsignelse att slippa objektiv som väsnas när det fokuserar.
Det är lite oika... 55-250 låter inte så farligt medan en EF28/2.8 kan skrämma hästar i sken.
Ingen av dem har USM.

Köp det beg.
Finns då och nu för 1500spänn och uppåt här på FS.
Vad du behöver kan bara du själv svara på men om du är osäker och har en budget på 2 papp så skulle jag säga hellre 250mm med bildkvalitet än en sunkeglugg på 300mm för en dryg tusing som du ändå inte kan köra på 300mm för att det är för oskarpt längst ut.
Då är du kanske nere på 250mm ändå och inte riktigt glad med resten av gluggen.

IS finnes på 55-250 och är bra att ha, speciellt med tanke på att 1000D har ett ganska begränsat ISO-område. Man lever bra utan det, litet bättre med :)

USM behövs inte alls även om det är en välsignelse att slippa objektiv som väsnas när det fokuserar.
Det är lite oika... 55-250 låter inte så farligt medan en EF28/2.8 kan skrämma hästar i sken.
Ingen av dem har USM.

okey, ska kolla lite på blocket och här!

hur skulle det funka med en 200 då? verkar finnas för under 2000kr, typ : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=423458

om jag ska ha en 250 så är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=213262 detta ett bra alternativ?

hur är det med märken? kommer jag märka någon större skillnad?

mitt sökresultat från prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=288,441,337&o=produkt_pris_inkmoms&l=s79314939 om jag köper ny, vilken skulle ni välja?

Hej, missa inte prisjakts fiffiga kolumner "Rank" respektive "Butiker". Om en produkt har bra ranking och säljs av många butiker så är det ju en indikation på att det är en populär produkt. EF-S 55-250 är tydligen ett av de allra populäraste objektiven (alla kategorier) och produkter brukar vara populära av en anledning - det är bra och prisvärt.

Mitt svar på din fråga är alltså EF-S 55-250 om du är begränsad till 2000 kr. Kan du tänka dig det dubbla så tillkommer EF 70-300 och Tamrons 70-300 som tänkbara alternativ men jag är inte säker på att det blir mycket bättre (jag har aldrig testat nåt av dem). Kan du tänka dig ända upp till 5000 så blir istället EF 70-200 f/4 L USM det solklara valet.

Hej, missa inte prisjakts fiffiga kolumner "Rank" respektive "Butiker". Om en produkt har bra ranking och säljs av många butiker så är det ju en indikation på att det är en populär produkt. EF-S 55-250 är tydligen ett av de allra populäraste objektiven (alla kategorier) och produkter brukar vara populära av en anledning - det är bra och prisvärt.

Mitt svar på din fråga är alltså EF-S 55-250 om du är begränsad till 2000 kr. Kan du tänka dig det dubbla så tillkommer EF 70-300 och Tamrons 70-300 som tänkbara alternativ men jag är inte säker på att det blir mycket bättre (jag har aldrig testat nåt av dem). Kan du tänka dig ända upp till 5000 så blir istället EF 70-200 f/4 L USM det solklara valet.

tackar, den informationen hade jag missat (rank)

vad tror du/ni om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=423458

tackar, den informationen hade jag missat (rank)

vad tror du/ni om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=423458

Jag har ingen koll på det Sigmat. Själv hade jag utan tvekan föredragit EF-S 55-250 före det av olika anledningar:

- För att välja tredjepartsalternativ måste det finnas en rejäl fördel. Vanligtvis är priset för Sigma m.fl. lockande, men i det här fallet är det inte billigare.

- Specifikationerna är också till Canons fördel, samma maximala bländare men snäppet längre brännvidd för Canon.

- Sist men inte minst, när man inte har egen erfarenhet är väl diverse tester det bästa man kan gå på. Läs t.ex. om alternativen på slrgear (ev av flera bra testsajter). Jag gillar bl.a. deras pedagogiska grafer för skärpa som funktion av brännvidd och bländare:
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1248/cat/all
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1113/cat/all

Jag kan bara stämma in i rekommendationerna för EF-S 55-250. Jag roade mig nyss här med att fotogtafera grannens tak, dels med EF-S 55-250 och dels med Tamron 28-300. Visst 300 ger lite mer förstoring men skillnaden i skärpa är högst påtaglig till Canons fördel, även om Tamronen också ställdes på 250mm. Här har Canon verkligen lyckats att göra ett både bra och billigt objektiv, som passar utmärkt ihop med 1000D och EF-S18-55 till ett bra och lätt resepaket.

tack ska ni ha, jag har bestämt mig för att det blir en sådan!

får se om det blir beggad eller ny för 2000kr.

tackar igen för hjälpen!

var till mediamarkt idag och skulle kolla vad de tar för objektivet. dock hade de bara version 2, och den till 1990:-. så det blev en II istället för den första versionen. de sa i butiken att 2an var snabbare i fokusen.

var till mediamarkt idag och skulle kolla vad de tar för objektivet. dock hade de bara version 2, och den till 1990:-. så det blev en II istället för den första versionen. de sa i butiken att 2an var snabbare i fokusen.

Hör du inte själv hur dumt det låter. Du litar mer på en säljare på Media Markt än oss fotografer på Fotosidan. Grattis till ditt nya objektiv!

Hör du inte själv hur dumt det låter. Du litar mer på en säljare på Media Markt än oss fotografer på Fotosidan. Grattis till ditt nya objektiv!

Anders

har någon avrått mig från att köpa version 2 av objektivet? skulle det vara sämre menar du? tror du version 2 är sämre än version 1? förstår inte alls hur du resonerar!

Jag vet inte vad som lät så "dumt", det är bara små skillnader mellan version 1 och version 2, lite normal produkutveckling bara som knappast är värt ett nytt versionsnummer, utan det är nog mer ett marknadsföringsknep, men det är hur som hellst ett mycket bra köp. Lycka till.

Anders

har någon avrått mig från att köpa version 2 av objektivet? skulle det vara sämre menar du? tror du version 2 är sämre än version 1? förstår inte alls hur du resonerar!

Ber så mycket om ursäkt, jag läste slarvigt och fick för mig att du var inne på någon Sigma/Tamron lågpriszoom framför EF-S 55-250 IS (oavsett version).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar