Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Zoom/macro-objektiv(?) till min *ist DS
- Trådstartare snysop
- Start datum
Dajo
Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Någon som kan svara på om själva objektivet är uppbyggt på likadant när det är samma modell, men att det är olika fästen till infattningen?
Eller gör man 5 olika objektiv pga att det är till 5 olika kameramärken?
// Jocke
Det är med största säkerhet identiskt bortsett från elektroniken samt fästet som ju måste vara kompatibelt med kameran det ska sitta på.
Autofokus och bländarmekanism skiljer en hel del också. Canon har t ex elektrisk bländarstyrning och Nikon mekanisk. Nikon har mekanisk autofokus men Canon motorn i objektivet. Nikon har bländarring osv. Så i slutänden tror jag det är rätt många bitar som är olika i objektiven.
interpix
Aktiv medlem
10x15 är så litet att det borde det flesta objektiv klara hyfsat skärpemässigt iaf om man blända ner ett par steg. Samma gäller väl för CA att det minskar vid nedbländning men sånt syns ju även i mindre bildformat.
Bajonetten på istD känns som ett kassaskåp. Mer orolig för att remmen skall nötas av någon dag.
Bajonetten på istD känns som ett kassaskåp. Mer orolig för att remmen skall nötas av någon dag.
Dajo
Aktiv medlem
snysop skrev:
Haha, "pentax på ett objektiv", japp... risken finns... Objektivet är ju nästan större än kameran.
Hm, det låter ju inte så illa iallafall. Ska se om jag kan hitta några bilder tagna med objektivet. Det är ju skrämmande billigt så man "förväntar" sig nästan att det ska vara kasst. Men sen är skillnaden på kasst och kasst olika för olika människor... Min nivå för kass bildkvalité är inte lika hög som för de resterande 95% av fotosidans medelemmar...
Kort sagt, jag vill ha skarpa bilder så de kan printas ut i storlek 10x15 etc. Inget lupp-tittande eller noga granskande... Däremot så är jag allergisk mot kromatisk aberation, men vem är inte det?
Skarpa bilder i 10x15 cm får du med nästan alla objektiv. Det är när du börjar komma upp i 20x30 cm och större som dom stora skillanderna framträder även om dom är synliga i mindre format för den som vet vad han ska leta efter.
Men det är precis som du säger att man får utgå från sina krav.
En yrkesfotograf skulle förmdligen inte vilja bli förknippad med en bild tagen på 300mm läget med ett Sigma 70-300 samtidigt som en glad amatör tycker bilden blev jättefin och hänger upp på väggen och visar stolt upp för vänner och bekanta.
Olika referensramar helt enkelt.
Angående vikten så kan jag ju avslöja att mitt Sigma 70-200 väger 1.3 kg....
Av den anledningen vill jag inte ha för liten kamera utan skulle gärna se att D70 (som jag har) var lite större och i metall (efterträdaren till D100 kan bli trevlig att uppgradera till om ett år eller två).
Senast ändrad:
snysop
Aktiv medlem
1,3kg... oj. Det måste vara som för småhundar, högt kilopris...
Hmm... Då kanske inte det superbilliga Pentax-objektivet är så dumt för mig ändå... Det skiljer ju sig en hel del i pris och om jag ändå bara vill ha små bilder så syns "problemen" mindre.
Men ändå är jag lite orolig, har fått mail och inlägg där folk har berättat att man bör välja Pentax-objektiven men att man skall akta sig för några zoom-objektiv som är riktigt usla... Detta lär ju vara ett sådant. Men jag hoppas att den duger för mina behov. *fundersam*
Hmm... Då kanske inte det superbilliga Pentax-objektivet är så dumt för mig ändå... Det skiljer ju sig en hel del i pris och om jag ändå bara vill ha små bilder så syns "problemen" mindre.
Men ändå är jag lite orolig, har fått mail och inlägg där folk har berättat att man bör välja Pentax-objektiven men att man skall akta sig för några zoom-objektiv som är riktigt usla... Detta lär ju vara ett sådant. Men jag hoppas att den duger för mina behov. *fundersam*
Dajo
Aktiv medlem
snysop skrev:
Hittade två ägare till Pentax-obj, mailade dem om deras erfarenheter, väntar spänt på deras erfarenheter.
tänkte just tipsa dig om det
Tänk på att motljuskåpan inte ingår i priset (160kr till)...
Det bästa vore om du kunde hitta det i någon butik och ta en serie provbilder och se med egna ögon om det duger för dig.
Det är ju trots allt du som ska ha det.
snysop
Aktiv medlem
Dajo skrev:
tänkte just tipsa dig om det
Tänk på att motljuskåpan inte ingår i priset (160kr till)...
Det bästa vore om du kunde hitta det i någon butik och ta en serie provbilder och se med egna ögon om det duger för dig.
Det är ju trots allt du som ska ha det.
Hmm, ja det blir nog svårt att hitta... :-/ Hade svårt att hitta kameran.
Dum fråga kanske, men till mitt 18-55 fick jag ett motljusskydd. Fungerar inte den på Pentax-objektivet?
avslutat_bj
Aktiv medlem
Gränsen för acceptabel kvalitet varierar, ja.
På min vägg hänger småbrusiga delförstoringar, som motsvarar minst 50x70cm (om det hade varit hela bilden). De är tagna med digitalkompakt.
Ett och ett halvt kilo teleobjektiv kan vara bra, men risken finns att det ligger på hyllan rätt ofta - och då blir det förb#$@{§ inte en bild över huvud taget.
Eller är det bara jag som är lat och har låga kvalitetskrav?
---------------
Motljusskyddet skall skärma av omgivningen som inte kommer med på bilden. Du behöver alltså en "snävare strut" till tele än till vidvinkel.
På min vägg hänger småbrusiga delförstoringar, som motsvarar minst 50x70cm (om det hade varit hela bilden). De är tagna med digitalkompakt.
Ett och ett halvt kilo teleobjektiv kan vara bra, men risken finns att det ligger på hyllan rätt ofta - och då blir det förb#$@{§ inte en bild över huvud taget.
---------------
Motljusskyddet skall skärma av omgivningen som inte kommer med på bilden. Du behöver alltså en "snävare strut" till tele än till vidvinkel.
Dajo
Aktiv medlem
snysop skrev:
Hmm, ja det blir nog svårt att hitta... :-/ Hade svårt att hitta kameran.
Dum fråga kanske, men till mitt 18-55 fick jag ett motljusskydd. Fungerar inte den på Pentax-objektivet?
Förmodligen inte då ditt 18-55 är 52mm och 75-200 är 58mm vid filtergängorna och därmed bör motljusskyddet ochså vara olika.
Med 99% säkerhet är det så.
interpix
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Gränsen för acceptabel kvalitet varierar, ja.
---------------
Bara innehållet är tilräckligt bra är jag också rätt förlåtande till tekniska brister. Vore kul att se en bild på väggen
snysop
Aktiv medlem
Daniel, Ok tack! Nu tror jag att jag har greppat det där med storlekar. Bättre sent än aldrig.
Annars är det ju som Bengt säger, hellre "kassa" bilder med objektivet än att man inte "orkar" ta med sig det... Pentaxen väger ju 200gr mindre och för mig så är det positivt, eftersom att jag inte kommer använda den varje dag så har jag inga jättekrav på att den skall vara hållbar som ett pansarfordon.
Jag får helt enkelt hitta en affär där man får lov att testa de tre objektiven och därefter göra mitt val. Nu vet jag iaf vilka tre som är aktuella.
Annars är det ju som Bengt säger, hellre "kassa" bilder med objektivet än att man inte "orkar" ta med sig det... Pentaxen väger ju 200gr mindre och för mig så är det positivt, eftersom att jag inte kommer använda den varje dag så har jag inga jättekrav på att den skall vara hållbar som ett pansarfordon.
Jag får helt enkelt hitta en affär där man får lov att testa de tre objektiven och därefter göra mitt val. Nu vet jag iaf vilka tre som är aktuella.
Dajo
Aktiv medlem
snysop skrev:
Daniel, Ok tack! Nu tror jag att jag har greppat det där med storlekar. Bättre sent än aldrig.
Känn lite på dom med andra kamerorna i butiken om dom inte har Pentaxversionen på lager vilket är ganska sannolikt. Du får i alla fall en känsla av hur smidiga dom är att hantera.
Köp inte FÖR billigt heller. Det är ju inget kul att komma på en månad senare att man nog skulle haft det där lite dyrare objektivet ändå.
Pentax 75-300 har dessutom inte Macro vilket ju gör att ett sådant måste köpas till och då blir det inte lika billigt längre.
skarpedjup
Aktiv medlem
snysop skrev:
Sigman låter ju som en bra affär... Men nu när jag såg vikten så blir jag lite orolig... 585 gr!? Det är ju ungefär vad kameran väger... Känns det inte instabilt att ha ett lika tungt eller tyngre objektiv på kamerna?
Vill du ha en rejäl zoom till kameran, kommer det väga, så är det. Mitt Pentax FA300/4.5 väger nog runt 1 kg.
Vill du ha skarpa bilder, så är ett stativ att föredra med, ett enbens räcker att börja med.
avslutat_bj
Aktiv medlem
papi skrev:
Bara innehållet är tilräckligt bra är jag också rätt förlåtande till tekniska brister. Vore kul att se en bild på väggen
Jag såg massor av bilder på min vita vägg när jag höll på med dia. Just nu ser jag en bild på min skärm, och det gör du också...
Bengt, trött.
Bilagor
interpix
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Jag såg massor av bilder på min vita vägg när jag höll på med dia. Just nu ser jag en bild på min skärm, och det gör du också...
Bengt, trött.
Den har jag lite svårt att förstå.. hoppas vi inte missförstått varanda på något sätt! vh Patrick
Senast ändrad:
avslutat_bj
Aktiv medlem
Äsch... jag trodde du missförstod avsiktligt...
bild på vägg = bild av vägg
osv.
Men jag var ju trött.
bild på vägg = bild av vägg
osv.
Men jag var ju trött.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
En 70-300 utan "Macro" blir enligt mig som att kasta pengar i sjön, eftersom en liknande lins med macro [som heter Sigma] faktkiskt inte kostar så mycket mer.
Den väger absolut inte mer än att bajonetten klarar det, oavsett composit/metall bajonett. Men det beror ju såklart även på handhavandet.
Många fotar ju med linser som väger många kg,, på samma bajonett som många amatörer,,,
Att sedan fota med en 4kg lins utan att hålla i/under linsen är ju omöjligt och bör inte tvingas heller,,
Jag vet iaf En fotograf som kirrar en del fotoprojekt nästan enbart med ett Sigma 70-300 DL macro.
Ingen vitts att klaga på bildkvaliteten till l det priset.
Mvh Niclas,
Den väger absolut inte mer än att bajonetten klarar det, oavsett composit/metall bajonett. Men det beror ju såklart även på handhavandet.
Många fotar ju med linser som väger många kg,, på samma bajonett som många amatörer,,,
Att sedan fota med en 4kg lins utan att hålla i/under linsen är ju omöjligt och bör inte tvingas heller,,
Jag vet iaf En fotograf som kirrar en del fotoprojekt nästan enbart med ett Sigma 70-300 DL macro.
Ingen vitts att klaga på bildkvaliteten till l det priset.
Mvh Niclas,
skarpedjup
Aktiv medlem
Så köp Sigma objektivet du!