Annons

Zoom 18-200 kontra 18-135 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cil00nm9

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har ett Canon EFS 18-200 objektiv, och jag funderar över hur zoomen "egentligen fungerar".

Mellan 18 - ~130 upplever jag att kameran zoomar mycket men från 135-200 händer det egentligen inte så mycket.

Zoomar jag in lika mycket om jag ställer mitt 18-200 objektiv på 135, som om jag skulle ställa in ett 18-135 objektiv på 135? För utan att kunna terorin bakom, känns det för mig som att jag skulle uppleva samma zoom mellan 70-135 som för 135-200??

/Mattias

Ditt 18-200 är bara 200 på oändligt avstånd. Vid närgränsen är det kanske 100-135mm eller så, så är det med många zoomobjektiv, speciellt långzoomare. Vrid fokusringen/avståndet till oändligt och prova att zomma igen så kommer du att se skillnad mellan 135 och 200.

Senast ändrad:
Ok. Tack för bra svar! Som många gånger, ger ofta bra svar upphov till nya frågor (jag är trots allt bara mycket glad amatör..)

Hur ställer jag in fokusering/avstånd på oändligt? (jag har en canon 500D)

Ditt objektiv har två ringar som går att vrida på. Den ena ändrar brännvidden den andra ändrar fokusavstånd, från nära i ena ändläget till oändligt avstånd i andra ändläget. Kameran behöver inte vara på, titta i sökaren och vrid.

Du har redan fått ett möjligt svar på din fråga, men det finns ytterligare en anledning till att du tycker skillnaden är liten.

Det är så att förstoringsgraden är inte linjär, utan exponentiell. Det betyder att en inzoomning från 18 till 24 mm är lika stor som en inzoomning från 135 till 200 mm (bägge ger dig ungefär halva det ursprungliga utsnittet), zoomeffekten är således större ju kortare bränvidd du har.

Tråkigt nog betyder detta att det i praktiken inte är värst stor skillnad mellan 135 och 200 mm, att zooma från 70 till 135 mm ger faktiskt dubbelt så stor förstoring (du får då ungefär en fjärdedel av det ursprungliga utnsittet).

Till sist, 135 mm skall ge samma utsnitt oberoende av vilket objektiv du använder. I praktiken kan det dock skilja en del, i enlighet med tidigare förklaring.

ANNONS