Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zommobjektiv till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte 55-200mm zoomen som komplement till mitt 18-55mm på min D50. Jag har inte använt det så värst mycket än men pris/prestanda förhållandet går inte att klaga på. Jag skulle vilja dock ha lite längre zoom än 200mm.

Läs Tom Hogans test:

http://www.bythom.com/55200lens.htm

En fråga till; Vad är ett Nikon 70-210mm f4-5.6 av icke "D"-typen värt? Vad skulle ni man kan ge för ett sådant max?

Jag gav 1500kr för min D-version. D-versioner i bra skick brukar gå för uppemot 2000kr och ibland tom något mer, men vanligare runt 1500kr.
Jag skulle personligen säga att 1000-1500kr kan vara okej för en icke-D, beroende på skicket.
Men vad säljaren får ut i slutändan är ju dock beroende på vad andra är beredda att betala för åxå.:)

Börjar det närma sig 2000kr kan det vara värt att överväga Sigma 70-300/4-5.6 APO DG istället. Vad gäller skärpa är de relativt lika mellan 70 och 200, men då har ju Sigman ytterligare lite längre räckvidd, även om den är något mjuk över 200mm, och garanti.
Sigman är dock plastigare.

D-versionen kan ju vara attraktiv för den snabbare fokusen och det kan ju vara värt en liten slant extra, om man har nytta av det.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto