Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ZIP-Drive

Produkter
(logga in för att koppla)

thosta

Aktiv medlem
Med tanke på debatten om livslängden på cd undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att lagra bilder ZIP?, bättre eller sämmre än CD?.
 
Bra fråga Thomas! Det kanske står något om livslängden på http://www.iomega-europe.com

Jag har sedan några år tillbaka både 100- och 250 Mb diskar liggandes, och senast jag kollade var 250-disken oläslig. Vad det beror på vet jag inte, men det var klart irriterande att inte kunna läsa disken när man vet att det ligger viktiga filer på den! Grr.. :(
 
thosta skrev:
Med tanke på debatten om livslängden på cd undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att lagra bilder ZIP?, bättre eller sämmre än CD?.

Då zip-skivorna är en magnetisk skiva så skulle jag tippa på att zip är sämre än CD.
 
Säger som Stefan. Mina gamla Zip-skivor var efter ett par år helt oläsliga. Inget pålitligt långtidslagringsmedium med andra ord. Alls. Undvik.
 
Det bästa datalagringsmediat ur arkivsynpunkt sägs vara MO-skivor (magnetoptiska), typ minidisc. Jag har 11 år gamla MD-inspelningar som alla låter helt perfekt. Tyvärr är MO ganska ute som datamedia. Nu har jag 20 år gamla CD-skivor som låter bra med, men de är iofs inte brända..
Nu är Hi-MD på G som lagrar 1GB per skiva, musik eller data. Blir det en hit kanske det blir en räddningsplanka för alla oss digitalfotografer. Med stor spridning blir både spelare och skivor billigare och möjligheter att i framtiden läsa mediat hyggligt stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.