Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

zenit-e hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

per_silja

Aktiv medlem
hej hej

Köpte en zenit-e på tradera för att tag sen. Har inte fotat med den än, men har laddat och tryckt ett par gånger för att testa om den fungerade...det gjorde den. Nu tog jag fram den, några veckor senare, å då har den gått sönder på nåt vis. Nu när jag laddade så fick den inte med sig den där tygridån (kan inte beskriva det bättre), och efter ett tag så släppte den och ridån flög tillbaka helt. Man kan dra fram den med nåt vred, men den åker tillbaka så fort man släpper. Dessutom så har avtryvkarknappen har fastnat nere. Hoppas nån förstår vad jag menar iallafall.

Hur fixar jag detta?

Har kameran självutlösare? Det brukar vara en av de första grejerna att becka igen. Testa i så fall om den har fastnat i uppdraget läge och om det går att tvinga den till ursprungsläget.

Annars får du nog betrakta kameran som trasig om slutaren hängt sig.

Självutlösaren har inte hängt sig, slutaren öppnas inte och avtryckaren sitter fast fortfarande....
får väl köpa en till.

Jag har lärt mig att min Chinon CE-4 kräver batterier för att avtryckaren ska funka. Slutaren är tydligen elektromagnetisk eller nåt.
Kan det vara samma problem med din kamera?

Spegeln har fastnat i uppfält läge också...så man ser inget i sökaren. Den skulle va i fint skick stog det...skojjare!....usch

tacj tacj....den sidan kommer komma väl till pass

Nä....allt funkade ju förut, man bara laddade å tryckte av. Har i och försig läst att slutaren ska trassla när kameran blir äldre, men det e konstigt att den pajjade just när jag köpt den.

Min KX har aldrig strulat. Den bara går och går och går...
Köp en Pentax nästa gång. :)
Chinon är också ett bra märke, billigare än Pentax dessutom. Objektiv med PK-fattning funkar på båda eller om det är äldre kameror, M42-gänga.

Jo denna har M42-gänga också tror jag.
Grejjen e att jag inte är ute efter bästa kvalité, är inne på lomo stilen. Hade tänkt att exprimentera en del med zeniten...

Jo jag har flera på G...beställt från lomography.com också. Har hört massa kul om zenit-e bara så jag ville testa.

hehe...jag har lagt bud på en av zenitarna där. Vill ju helst att den jag redan har ska fungera bara.

Jag har haft en hel del Zenit kameror och de brukade hitta på en massa sånt bus. Om jag minns väl så kunde man vrida på avtryckaren så att den låste sig på något sätt. Har du provat att vrida på den lite till höger eller vänster? I så fall gör det, det kanske löser problemet. Om inte skicka mail på [email protected] (mig) och jag ska försöka skaka fram nåt annat...

Ja fysatan!!! det funkade ju.....vet inte om jag vill tacka dig Georgios, nu har jag ju redan lagt bud på en zenit på tradera. Kan man yrka på att man va berusad när man lade budet eller nåt? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar