Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss ZK för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om ZF-objektiven är ganska lika Voigtländers SL-objektiv och att ZF inte är helt lik Contax gamla objektiv så tror jag inte att SL-objektiven har något med saken att göra.
Zeiss vill använda sina befintliga optikkonstruktioner i stället för att köpa in en konkurents (Voigtländer) instruktioner.

De objektiv som kommit ut för Nikon i ZF har alla funnits för Contax. Ingen av objektiven har funnits i SL-sortimentet.

Troligen blir Pentax-varianten lik ZF-varianten. Bajonett och vred måste givetvis göras om.

Jag fick föresten mitt ZF100/2 Makro-Planar nu i veckan. Ett finfint objektiv.

Större skala än 1:2 saknar jag inte trots att jag har haft det tidigare. Det finns alltid mellanringar att ta till i de extrema tillfällena.

/Erik
 
Jag har inte sagt att de optiskt har med varandra att göra, jag pratar om exteriören och mekaniken. Optiktuber, bländarringar, fokusringar och så vidare. Onekligen delar de design här, vilket inte är så konstigt eftersom de tillverkas i samma fabrik så det är mer ekonomiskt att dela exteriördetaljer med varandra.

Hälsar
R
 
Samtliga ZF har en uppdaterad optisk design. Det är alltså inte bara gamla objektiv i ny tappning. Ursäkta off-topic här, men det var kul att höra att du fått tag på en 2/100! Det vore intressant att se några testbilder...
 
Letar efter 25:an till min K10D. Någon som sett den tillgänglig någonstans? Börjar ju tvivla på att den verkligen kommit ut till affärerna...
 
Från press-releasen:

---

The first lens will be available for shipping in August 2007:

Planar T* 1,4/50 ZK
503,36 € (without VAT)

All other lenses will be available in Q4 2007

---

Med tanke på vissa förseningar som de haft tidigare så kommer det antagligen att dröja ett tag. Tror att Cosina har lite kämpigt att hinna med produktionen också, kanske.
 
Dear Mr. Kirkhoff,

Thank you for your inquiry.

We are sorry to inform you that at the moment, the ZK 25/2.8 is not available yet.
Please note that we are planning to finish the production by November.

Hoping that this will not be too late for you.

Best regards

Filomena Moore
 
Fuzzy Stone skrev:
Letar efter 25:an till min K10D. Någon som sett den tillgänglig någonstans? Börjar ju tvivla på att den verkligen kommit ut till affärerna...

Jag jämför specifikationerna på den med min gamla tysktillverkade Distagon T* 25mm/2,8 från slutet av 70-talet. I princip exakt samma längd och diameter, liknande närgräns men lite tyngre än den gamla. kanske för att den har fler linser 10/8 mot den gamla 8/7? Jämför också med Distagon 25mm/2,8 för Contarex från 60-talet och jag tror att där är grundkonstruktionen för denna optik som sedan utvecklats vidare i två steg. Min 25:a för Contax har lite vignettering som syns ibland men annars en ganska fin optik. På en liten sensor bör docj vignetteringen inte synas speciellt mycket. Testvärden och omdömen för Contax-25:an samt övrig Zeiss-optik från tidigare finns här! De nya ZF/ZK-optiken har man inte testat där ännu.

En optik som jag inte riktigt förstår varför man inte tagit fram i ZF/ZK-version ännu är 85mm/2,8. Bör inte bli så fasligt dyr som de ljusstarkare varianterna. Titta på testevärdena och omdömena här så förstår ni varför. Toppvärden och jämnt både för mitt och kant i hela bländarregistret. Inga svagheter rapporterade och mycket små avvikelser vad gäller linsfel. Mina praktiska erfarenher av denna optik stämmer väl med vad som skrivs i testet. Kan det bli mycket bättre?
 
Förstår inte varför de inte har AF på gluggarna? Zeiss borde fan kunna slå de flesta objektivs AF om de bara la ned lite arbete att utveckla det. Vill några stofiler fortfarande använda MF är det väll bara att slå av AF? Förstår inte hur de tänker, de måste ju gå miste om hundratusentals kunder genom att inte ha AF?!
 
Martin-B skrev:
Förstår inte varför de inte har AF på gluggarna? Zeiss borde fan kunna slå de flesta objektivs AF om de bara la ned lite arbete att utveckla det. Vill några stofiler fortfarande använda MF är det väll bara att slå av AF? Förstår inte hur de tänker, de måste ju gå miste om hundratusentals kunder genom att inte ha AF?!
Jag tror inte Zeiss har tillgång till nödvändig information i hur autofokusen ska konstrueras. De har nog inte resurser eller intresse för att ta fram det genom "reverse engineering" som vissa andra "pirattillverkare" gjort.

Sony och Zeiss har ju redan ett tätt samarbete så där har Zeiss inga svårigheter att få alla underlag som behövs för konstruera autofokusen, men övriga kameratillverkare vill nog inte lämna ut sån information till Zeiss.
 
Martin-B skrev:
Förstår inte varför de inte har AF på gluggarna? Zeiss borde fan kunna slå de flesta objektivs AF om de bara la ned lite arbete att utveckla det. Vill några stofiler fortfarande använda MF är det väll bara att slå av AF? Förstår inte hur de tänker, de måste ju gå miste om hundratusentals kunder genom att inte ha AF?!

Tjänare grabben!
Vi är nog många - även jag som har vissen syn - som tilltalas av känslan att ställa in skärpan manuellt. Det är INTE samma sak som att ställa ett autofokusobjektiv på M och snurra på den klena ratten där allt känns plastigt, lätt och dött.
Nej, det handlar om att GE SIG TID att fokusera och tänka lite mer, samt den gedigna feta känslan där du riktigt känner hur smidigt skärpeinställningen rör sig i oljan...
Visserligen kan du missa en del snabba lägen (där du inte är förberedd) osv, men du kan aldrig jämföra ett manuellt objektiv med autofokus. Jag hade tidigare en del nikon och contaxobjektiv med manuell inställning/autofokus att jämföra med.
Det viktigaste är dock inte det manuella! Utan vad du helt enkelt själv subjektivt föredrar. Inget är fel. Jag som ser visset kommer att skaffa mig manuella objektiv till min kamera, just för känslan. Självklart kommer jag att missa en del oförberedda bilder men det får jag stå ut med. Dessutom kommer jag att lämna zoomvärlden för fast brännvidd. För mig handlar fotografering om att i ett lugnt tempo komponera bilden och att njuta av denna stund - i nuet.
Vi är dock alla olika och gör våra egna val efter de erfarenheter vi har.
Säger bara - lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.