Annons

Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Hittade en Zeiss Ikon Super Ikonta idag på en second hand affär. Såg fin ut med hel bälg och funkande "rattar" och fint fodral, men avtryckaren verkade ha fastnat (eller så var det handhavandefel:). De skulle ha 150:- för den, men jag vågade inte slå till.

Kan det vara något? Vad mer ska jag titta efter som gör det värt pengarna?

Fungerande Super Ikonta med Tessar-optik brukar gå för kring en tusenlapp eller mer. Fast jag har hört att filmframmatningen inte fungerar utan det kan bli överlappning mellan rutorna. Kan kanske vara olika på olika Ikonta-modeller för det finns några stycken. Är det enbart vred som inte är kopplat till slutarspänning brukar det vara ett rött bildräknefönster på baksidan och då ska det inte vara problem med frammatningen, bara vrida så långt att nästa siffra kommer upp. Men jag vet inte om din Ikonta har det? Kanske har ingen det utan alla modeller har frammatning med arm som är kopplat till slutarspänning?

Graal skrev:
Fungerande Super Ikonta med Tessar-optik brukar gå för kring en tusenlapp eller mer. Fast jag har hört att filmframmatningen inte fungerar utan det kan bli överlappning mellan rutorna. Kan kanske vara olika på olika Ikonta-modeller för det finns några stycken. Är det enbart vred som inte är kopplat till slutarspänning brukar det vara ett rött bildräknefönster på baksidan och då ska det inte vara problem med frammatningen, bara vrida så långt att nästa siffra kommer upp. Men jag vet inte om din Ikonta har det? Kanske har ingen det utan alla modeller har frammatning med arm som är kopplat till slutarspänning?

Nu kollade jag inte kameran ingående då jag var osäker på vad jag skulle titta efter. (Har inte köpt den än). Men det fanns ett rött fönster för att kolla filmframmatningen baktill. Frammatningen sköttes genom att vrida en ratt. Sökaren satt på vänster sida och var ganska liten. (Alltså ingen uppfällbar). Det funkade inte att trycka ned avtryckaren men det kanske beror på något jag missat.

Fler tips på vad jag kan kolla? Annars får den hamna i bokhyllan som samlarobjekt :)

Slutaren ska spännas före avtryck. Görs i regel med arm på sidan av optiken där också slutaren sitter. Ibland krävs också att man matat fram filmen (dubbelexponeringsspärr) för att slutaren ska kunna utlösas.

Graal skrev:
Slutaren ska spännas före avtryck. Görs i regel med arm på sidan av optiken där också slutaren sitter. Ibland krävs också att man matat fram filmen (dubbelexponeringsspärr) för att slutaren ska kunna utlösas.

Aha! Ska kolla igen. Tack för svaren.

Se gärna mina inlägg om Super Ikonta här på forum, och under recensioner. Om kameran funkar är den väldigt bra, men frammatningen är enligt min erfarenhet en svag pumnkt på modeller med automatiskt räkneverk.

Hör av dig igen - med data på optik, sluutare etc, när du handlat så ska vi luska ut vilken modell det är.

Graal skrev:

Inspekterade kameran lite noggrannare igår. Armen du nämnde verkar ha fastnat i spänt(åt vänster/uppåt?) läge och avtryckaren gick fortfarande inte att trycka ner. Pillade ett tag men gav sedan upp. Kanske enkelt att fixa om man får av optiken? Frågan är om man vågar köpa kamaran eller om det blir för mycket att reparera?

Urban: Kollade optiken men kommer inte ihåg namnet nu då jag tvekade om funktionaliteten. Var i alla fall ett dubbelnamn. Tror det stod typ: 5.6 75mm på optiken. Annars inga benämningar på huset vad jag kunde se. Får åka ner och ta en bild på kameran på lördag.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar