ANNONS
Annons

Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)

damtralla

Ny medlem
Hallåj!

Jag har just köpt mig en bäljkamera från tradera.
Kostade 200 kronor och heter just Zeiss Ikon nettar 515/2 eller 515/12 eller vad det nu var...
Har tagit den första rullen nyss.

Det var väldigt jobbigt att arbeta utan ljusmätare, samt att jag var tvungen att försöka minnas om jag exponerat bilden som är framdragen eller inte. Men jag är ett riktigt oldschoolfan, så detta är bara spännande. De sista 3 exponeringarna (det blir 8 på en vanlig 120rulle då varje bild är 6x9 istället för 6x6) anväde jag min canon eos 300 som ljusmätare, och jag fick lov att öppna varenda fönster och sätta zeisskameran på B och manuellt exponera bilden i ungefär 1.5 sek. Eftersom tiderna är mellan 25 och 125.

Objektivet: 105mm Telma 1:6,3 (aldrig sett något liknande)

Ska lägga upp bilderna i mitt album när jag framkallat dem. Spännande...

p.s: Det finns tyvärr inte någon spelgelsökare i kameran. Man får "flärpa upp" ett förstorningsglas på sidan av huset. Eller gissa.

Slutaren går väldigt segt har jag märkt, så jag måste filura ut hur man plockar isär kameran så jag kan rengöra den. Vet någon hur man gör detta?

Strax före mitten på denna sida finns lite information och bilder på din modell av Nettar 6x9 (515/2) m.fl. Det är slutaren som heter Telma, optiken är nog en Novar/Nettar Anastigmat. Det är inte så svårt att skruva bort optiken från slutaren tror jag, eftersom den sitter relativt lättillgängligt, och sedan kan slutaren läggas i kemiskt ren bensin något dygn. Därefter är den i princip som ny.

Jag har en liknande okänd kamera. Ett tips är att du drar fram filmen precis innan du ska exponera, så hinner den inte bli slapp och böja sig.

damtralla skrev:
Hallåj!

Kostade 200 kronor och heter just Zeiss Ikon nettar 515/2 eller 515/12 eller vad det nu var...

p

Spännande!
Häftigt!!
Jag väntar på bilder!! :)
B)

Har provat att skruva och tryckt på allt, men har ännu inte lyckats ta isär något. Jag slår vad om att jag måste köpa miniskruvmejslar. Finns endel skruvar på optiken som ser lovande ut.

Ja miniskruvmejslar måste du ha. Claes Ohlsson har billiga och mycket bra set. Dock inte de allra billigaste.

Passa på att göra rent linserna i objektivet när du ändå är där och skruvar. Gjorde underverk med min gamla Bessa-kamera. Om slutaren är svår att göra ren kan du ju testa vilka tider den ger nu och använda dem. Mittentiderna brukar vara bäst.

/matti

damtralla skrev:
Hallåj!

Det var väldigt jobbigt att arbeta utan ljusmätare, samt att jag var tvungen att försöka minnas om jag exponerat bilden som är framdragen eller inte. Men jag är ett riktigt oldschoolfan, så detta är bara spännande. De sista 3 exponeringarna (det blir 8 på en vanlig 120rulle då varje bild är 6x9 istället för 6x6) anväde jag min canon eos 300 som ljusmätare, och jag fick lov att öppna varenda fönster och sätta zeisskameran på B och manuellt exponera bilden i ungefär 1.5 sek. Eftersom tiderna är mellan 25 och 125.

Objektivet: 105mm Telma 1:6,3 (aldrig sett något liknande)

p.s: Det finns tyvärr inte någon spelgelsökare i kameran. Man får "flärpa upp" ett förstorningsglas på sidan av huset. Eller gissa.

Det här gillar jag! :)

En fritänkare!
Som vågar/vill pröva litet annorlunda!

Bra,
och kul gjort Fredrik!!

B)

Coolt!

Jag har en likadan kamera. Den är jätte kul att arbeta med kameran, dock så skanar jag X-sync på den modellen. Något som hade varit riktigt praktiskt då bilt är att föredra i vissa situationer.

Jag har framkallat TriX i som körts i den och det blev riktigt snyggt. Har även kört en massa Fujifilm RHPIII film i den (ASA400 Chrome) som jag ännu inte vet hur det ser ut...

Chris

Nu har jag skruvat isär kameran, tyvärr en aning för mycket, jag kan inte få ihop den igen... Men jag får nog ihop den så småningom, bara jag får pilla lite.

Slutaren var inte alls smutsig. Mycket annat var det dock. Har gjort rent det mesta nu.

Vet någon nått serviceställe för sådanahär kameror? Skulle nog vara bäst att låta dom fixa den så det blir rätt och jag inte gör mer skada på den.

Tack för alla svar /Fredrik

ett råd på vägen

Pilla inte på slutaren om du inte vet vad du gör. Dina slutartider kan bli...konstiga om du har tur och om du har otur... ja... du fattar...

Det finns en kille i USA som lagar gammla Zeiss kameror och ser till att slutaren blir rengjord och testar tiderna på den och om du har en dålig bälg så ersätter han den med. Dock är han inte billig.

Jag hittade länken till honom när jag surfade runt på Photo.net och Largeformat Forum.

I sverige vet jag ingen som lagar gammla kameror, men det finns nog i tyskland eller england skulle jag tro.

De här kamerorna (min 515/2 med telma slutare och Novar Anastigmat är från 1939/40) är nästan 70 år gammla och det finns inte så många som vet hur man lagar dem längre. Möjligen skulle en storformats kamerareperatör kunna fixa kameran men jag är inte säker. Det skulle garanterat kosta mer än kameran.

Chris

Ska man lämna in en sådan här kamera för lagning hos någon firma är det nog bättre att fundera på att skaffa en likadan begagnad och då kolla så att slutaren fungerar. Du kan säkert få tag på flera fungerande likadana för samma pris som det kostar att laga den du har. Kolla på Tradera, där brukar det vara lätta att hitta den här kameratypen och man kan få dom ganska billigt. Mejla säljaren och kolla så att du får garantier på att den fungerar (ev att du även kan få köpet att gå tillbaka om den inte fungerar) innan du bjuder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar