Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon Super Ikonta 532/16, tillverkningsår?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En riktigt rolig kamera som allt verkar fungera på. (Jag fick hem den igår så jag har inte hunnit köra någon film igenom den.)

Jag tror att jag har lyckats datera den, men det vore kul om någon annan gjorde ett försök så får vi se om vi kommer fram till samma tidsperiod.

Bilagor

• PA260381_small.jpg
    PA260381_small.jpg
    58.6 KB · Visningar: 428
  • PA260382_small.jpg
    PA260382_small.jpg
    86.6 KB · Visningar: 422
  • PA260383_small.jpg
    PA260383_small.jpg
    70.7 KB · Visningar: 434
Härlig kamera! Jag har själv nyss skaffat en super ikonta IV, och den är juvlig att fota med.

Gissar på 1937.

Super Ikonta ÄR SUPER

En riktigt rolig kamera som allt verkar fungera på. (Jag fick hem den igår så jag har inte hunnit köra någon film igenom den.)

Jag tror att jag har lyckats datera den, men det vore kul om någon annan gjorde ett försök så får vi se om vi kommer fram till samma tidsperiod.

532/16 tillverkades mellan åren 1937-1956 i vill jag minnas 4 eller 5 olika varianter. Med ledning av optiknumret blir det 1937 som är tillverkningsår. Då kameran vad jag kan se inte är synkad för blixt vill jag datera den till mellan 1948-51 detta beroende på att slutaren därefter hade beteckningen Synchro Compur Rapid
Mvh Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Menar du att objektivet skulle vara tillverkat 1937 medan resten av kameran skulle vara tillverkad mellan 1948 och 1951?

Jag har hittat en lista på serienummer för Zeissobjektiv och baserat på den så är objektivet tillverkat 1937. Tillverkade Zeiss såna mängder objektiv att de hade lager för många års tillverkning?

Vad finns det för ledtrådar för att datera resten av kameran, om den nu inte kan antas vara tillverkad samtidigt som objektivet?

Zeiss Super Ikonta

Menar du att objektivet skulle vara tillverkat 1937 medan resten av kameran skulle vara tillverkad mellan 1948 och 1951?

Jag har hittat en lista på serienummer för Zeissobjektiv och baserat på den så är objektivet tillverkat 1937. Tillverkade Zeiss såna mängder objektiv att de hade lager för många års tillverkning?

Vad finns det för ledtrådar för att datera resten av kameran, om den nu inte kan antas vara tillverkad samtidigt som objektivet?

Jag har en hel del oftast i Tyskland tryckta böcker och andra trycksaker där det jag skrivit har relevans.
För mig verkar det också lite förbryllande att optiken är gjord -37. Dock får vi betänka att mellan 39-45 ställdes de flesta fabrikerna om för produktion av krigsmaterial. Zeiss var därvid inget undantag.
Skall bli spännande att följa Din tråd och se om signaturen Patte kommer med inlägg. Han är väl en av de mest bevandrade i frågan om äldre kameror.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

...

Skulle kanske kunna vara så? Zeiss, liksom flera företag i nazityskland, beordrades att enbart producera för krigsmakten under perioder. Säkerligen hade man optik liggandes på lager som kunde sättas ihop till färdiga kameror först efter krigsslutet, eftersom den civila produktionen var blockerad. T.ex utvecklade teknikerna på Zeiss några prototyper av den första enögda spegelreflexkameran under raster och på fritiden, detta redan före krigsutbrottet 1939. Prototyperna försvann under kriget och den första enögda spegelreflexen (Contax S) kom därför inte i produktion förrän 1949. Hitler försenade alltså kamerautvecklingen med minst 10 år.

Jag är ganska väl insatt i historien om Contax S, och såvitt jag vet fanns det bara idéer och planer på en sådan kamera hos Zeiss innan kriget. Först efter kriget kunde planerna sättas i verket och prototyper tillverkas och produktion påbörjas (I Jena eller Dresden i östzonen).

I mitt fall med en Super Ikonta så handlar det istället om att det skulle finnas ett lager med färdiga objektiv kvar, som tillverkats så pass tidigt som 1937, och som skulle användas för kameraproduktion efter kriget. 1937 är lite för tidigt för att Zeiss skulle ha tvingats ställa om till att producera krigsmateriel, tycker jag, men jag är nyfiken på om någon kan ge förslag på ledtrådar för att kanske kunna datera min kamera närmare.

The plot thickens! :)

Senast ändrad:
T.ex utvecklade teknikerna på Zeiss några prototyper av den första enögda spegelreflexkameran under raster och på fritiden, detta redan före krigsutbrottet 1939. Prototyperna försvann under kriget och den första enögda spegelreflexen (Contax S) kom därför inte i produktion förrän 1949. Hitler försenade alltså kamerautvecklingen med minst 10 år.

Den första enögda spegelreflexkameran för småbildsfilm var Ihagee Kine-Exakta från 1936. Den hade dock inte en pentaprisma utan en "skorstenssökare" (ungefär som Hasselblad). Den nya med Contax S var just pentaprismat.

En riktig kännare av Zeiss Dresden

Om Du går in på min hemsida www.museikameror.olofstrom.net och klickar Dig fram till LÄNKAR och där öppnar den som leder till Klaus-Eckard Riess så finns där mycket information om Zeiss i Dresden.
Bl.a. får man där läsa om Klaus och hans föräldrar som var verksamma hos Zeiss.

Tack för påminnelsen! "Dresdens undergang 1945" har jag läst förut, och det är ingen uppbygglig berättelse.

Den första enögda spegelreflexkameran för småbildsfilm var Ihagee Kine-Exakta från 1936. Den hade dock inte en pentaprisma utan en "skorstenssökare" (ungefär som Hasselblad). Den nya med Contax S var just pentaprismat.

Var precis pentaprisma jag menade, ursäkta. Annars så var den första enögda spegelreflexkameran tillverkad redan på senmedeltid någon gång och inte av Ihagee på 1900-talet, dock inte med ljuskänsligt material som upptagningsmedium (det började man med i början av 1800-talet då Talbot i England gjorde såna kameror för sina silverbestrukna pappersnegativ http://www.edinphoto.org.uk/1_p/1_photographers_talbot_smm_camera_obscura.htm. Leonardo da Vici använde en sån kamera när han tecknade på 1400-talet. Från 1500-talet använde man dessutom glasoptik i kamerorna (innan bara ett litet hål , pinhole).

Bilagor

• CameraObscuraBox.jpg
    CameraObscuraBox.jpg
    17.9 KB · Visningar: 436
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar