ANNONS
Annons

Zeiss Ikon Ikoflex

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Någon som har några fakta om den här kameran?
Har hittat en på annons som till ett pris som känns helt ok enligt mig som inget vet.

Objektivet är ett Novar 75/1:3.5, är det något att ha?

Det finns en risk att kameran inte är använd sedan 1960talet och isåfall lär slutare och bländare inte vara i bästa skick antar jag, kan det vara värt att serva?

Novar är ett trelinsigt objektiv som tillverkades åt Zeiss av olika optikföretag. Den Novar som sitter på Ikoflex, fokuserar med hela objektivet istället för med frontlinsinställning, och är således lite bättre än de Novarobjektiv som sitter på t.ex. Ikontakameror.

Kan ta fina bilder, vad jag sett av en annan på Fotosidan, som har just en sådan.

Slutaren kan vara ok på kameran. Be säljaren testa den på de längre tiderna, så ni vet om de fungerar som de ska.

Har efter kontakt med säljaren fått reda på att slutaren inte vill vara med på längre tider men verkar funka ok på de kortare, med tanke på priset så kommer jag att slå till iaf, 550:- för kamera en Sixtomat ljusmätare och blixt.
Går den inte att använda så gör den sig bra i bokhyllan.

Att objektivet var ok låter bra iaf om den skulle funka tillfredställande.

Jag har en liknande kamera, samma märke dock tillverkad tidigare.

Skrev en recention om den förut, inte kanonbra med den sammanfattar vad jag tyckt....

Vidare kan jag säga att sen jag skrev min recention har jag användt den "mellan varven" och den ger bra bilder, slutartiderna är inte exakta men för mitt exemplar håller de måttet, tom med studioblixtar.....

//Axel

Jag har en Ikoflex II nånting från 1956 som jag gav 700:- för på en samlarmässa för 6-7 år sedan.
Den har annan optik än din tilltänkta.

Min har en liten egenhet:
Den har ett räkneverk för filmframmatningen. Det går alltså inte att dra fram filmen hur långt som helst som man kunde göra på billigare kamror från den tiden. I dessa fick man titta genom dett röda ögat och dra fram filmen så att siffrorna tryckta på skyddspappret syntes. Min kamera drar fram filmen lite olika långt. I början av rullen går det bra men i slutet börjar filmrutorna överlappa varann. Detta har jag löst genom att tejpa två lager med eltejp på filmspolen.
Räkneverket går två varv. Ett varv då man spolar upp slutsnutten på den film man fotat klart + början av den film man ska fota på härnäst samt ett varv då man fotar. Det kan vara bra att tänka på.

550 kr är inte farligt, men med tanke på att en slutarrengöring kostar en tusenlapp, så kanske du kunde hitta en Rolleicord II eller III med Xenar där slutartiderna funkar, för ungefär samma pris. Då får du dessutom ett fyrlinsigt objektiv.

J. Patric skrev:
550 kr är inte farligt, men med tanke på att en slutarrengöring kostar en tusenlapp, så kanske du kunde hitta en Rolleicord II eller III med Xenar där slutartiderna funkar, för ungefär samma pris. Då får du dessutom ett fyrlinsigt objektiv.

Nä jag tycker inte heller det, och funkar den inte tillfredställande så hamnar den i bokhyllan istället där gör den sig väldigt bra.

Förresten, om det går lätt att öppna slutaren så kan man försöka smörja axlarna i långtidsverket med pyttelite symaskinsolja. Bara dutta med spetsen på en tandpetare med lite olja.

Jag lyckades få igång en Rolleicord på detta sätt. Sekunden låg på sex sekunder innan, men nu har den fungerat fint i tio år.

Har använt en Ikoflex la 1953-1958 med Novar och Prontor SVS slutare 1sek-1/300 full synk. Objektivet tecknar mjukare än Tessaren.

J. Patric skrev:
Förresten, om det går lätt att öppna slutaren så kan man försöka smörja axlarna i långtidsverket med pyttelite symaskinsolja. Bara dutta med spetsen på en tandpetare med lite olja.

Jag lyckades få igång en Rolleicord på detta sätt. Sekunden låg på sex sekunder innan, men nu har den fungerat fint i tio år.

Får kolla på det när jag får hem den vilket torde vara mitten/slutet av veckan.

Nu har jag fått hem kameran och det utvändiga skicket var som väntat och den är laddad med sin första rulle Astia i min ägo(det var utförsäljning på Kameradoktorn). Men jag blir inte klok på det här med slutartider på den.. Jag har inte lyckats hittar hur jag ställer dem, hittar inga vred eller liknande för det utan bara två "spännarmar" på sidan av optiken och en arm som går att ställa om mellan X och M den ena "spännarmen" är märkt M och jag antar att de har med varandra att göra.

Nån som vet hur man gör??

PÅ min så sitter det ytterligare en arm på linsens vänstersida med vilken man ändrar bländare, slutar justerar man med ett vred, tandad ring, på samma vänstersida.....En glugg i metallen på linsen visar vilken tid man ställt in....

(Usel förklaring men det är svårt att hitta orden...)

Såg på holtins resension om slutartider, de är inte steglösa- de ändras genom att en kurva som ändrar höjd stegvis flyttas med inställningsreglaget.Tetsta på långa tider så märks det nog bäst.

M och X hör till blixtsynken. M är för blixtlampor (som nästan aldrig används längre), och X är för vanlig elektronblixt.

Jonas, vad är det för Ikoflex? Hittade du modellen genom Google?

J. Patric skrev:
M och X hör till blixtsynken. M är för blixtlampor (som nästan aldrig används längre), och X är för vanlig elektronblixt.

Jonas, vad är det för Ikoflex? Hittade du modellen genom Google?

Japp, har kommit fram till att det är en har kommit fram till att det borde vara en Ikoflex Ib, jag är inte tvärsäker iom att jag anser att avtrckaren är fel placerad men det är den enda jag lyckats hitta med "min" optik. Det stämmer även tidsmässigt med uppgifterna om inköp mm jag har fått, enligt säljaren skulle den vara inköpt i slutet av 50-talet.
Tror att den är såld i Tyskland eller Österrike urprungligen iom att det sitter exponeringstabeller på "skorstenen" och den info jag har hittat säger att det endast var i dessa länder det gjorde.

Ska försöka hitta någon sida där jag kan tolka serienummret för att få fram fakta istället för gissningar..

törnan skrev:
Japp, har kommit fram till att det är en har kommit fram till att det borde vara en Ikoflex Ib, jag är inte tvärsäker iom att jag anser att avtrckaren är fel placerad men det är den enda jag lyckats hitta med "min" optik.

Jag antar att man kunde välja mellan Tessar och Novar på en del modeller, som annars var identiskt lika förutom prisskillnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar