Annons

Zeiss Ikon, Ikoflex TLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Peperoros

Medlem
Hej!

Jag har fått ärva en Ikoflex TLR.

Den är i mycket fint skick utöver att den verkar behövas rengöras/oljas upp då den fastnar på tidsinställning och slutartider på 1sek+.

Är det här något jag kan ge mig på själv, eller ska jag ge den till en reperatör? Jag har ingen erfarenhet av att plocka isär och ihop kameror, bara objektiv.

I så fall, finns det några Kalmar/Ölandsbor som kan rekommendera ett ställe? Eller ja, skicka iväg med posten om det nu krävs.
Jag ska ut och leta lite nu i veckan, men har ni någon ni litar på så gör jag ett besök där också!
 
Hej

Kanske helt fel Ort men,jag servade min Rolleiflex TLR på Schöneer's i stockholm.och den blev som ny.
Dom kanske kan tipsa dig om det finns någon närmare.ifall du inte vill skicka den dit.

Mvh Per Hillbom
 
Jag har också en Ikoflex. Med samma problematik. Har du testat att fota med den? Det kostar en del att få den fixad. 500 kr skulle jag tippa. LP-foto (Stockholm) är annars ett säkert tips. Själv har jag kommit fram till att jag i regel bara använder de korta tiderna. Vad du ska akta dig för är att röra självutlösaren, det kan låsa hela kameran. (Den sitter troligtvis intill omställaren för blixt, V markerar självutlösaren. Jag fick också min Ikoflex men kom sedan över en Rolleiflex som jag använder desto oftare, båda kamerorna är i dagens läge lämpliga för svartvit fotografi. Filmen är som du säkert vet lite svårare att få tag på (120-film) och framkallas lämpligtvis av fotografen själv.
 
Pelle64:
Väntar på svar ifrån Schöneer's!

Finns inte många dedikerade fotoaffärer i närheten, så det blir nog att skicka iväg den.

Urr:
Har inte fotat med den ännu. Får nog testa en rulle innan jag skickar iväg den för reperation ifall det blir 500kr+.

Kommer främst använda den för landskap, så jag behöver nog de lägre hastigheterna.

Har pillat lite på självutlösaren och den verkar inte må så himla bra. Kan vara en fjäder, kan vara lite seg och smutsig olja.

Hittade rullar på cyberphoto.se. Utöver det så fanns det inte mycket alls.

Om allt funkar bra i slutändan så är jag sugen på en canoscan 9000.
 
Hej,

pröva att trycka av 30-40 gånger, då lossnar det ibland på gamla kameror. De långa tiderna brukar vara för långa om den har stått ett par decennier.
 
Hej,

pröva att trycka av 30-40 gånger, då lossnar det ibland på gamla kameror. De långa tiderna brukar vara för långa om den har stått ett par decennier.

Jag blir tvungen att trycka på, ja vad man nu kallar den spaken som man behöver trycka ned, och det låter inte bra. Låter precis som självutlösaren, mekanik som snurrar.

Det är precis vid 1/10 sekund, mellan 1/10 och 1/25 funkar det.
 
LP-foto ville ha 1000kr, ifall han nu inte menade att ersätta hela slutaren.

Jag kan nog leva med att inte använda lägre slutartiden. Lite måste den här kameran få leka igen!
 
[...] båda kamerorna är i dagens läge lämpliga för svartvit fotografi. Filmen är som du säkert vet lite svårare att få tag på (120-film) och framkallas lämpligtvis av fotografen själv.

Jag tycker inte att det är mycket svårare att få tag på 120-film än 135-film. Framkallning av båda typerna finns det firmor som gör via postorder, för färgfilm. Däremot kan du ha rätt i att det enklaste och billigaste när det gäller svartvit film är att framkalla den själv.
 
Just det, glömde bort tråden!

Jag fixade problemet själv.

Hittade en kille genom flickr som hade gått igenom en hel Ikoflex 1a.

Vi löste det helt enkelt genom en droppe aceton på området där det kärvade lite. 5-6dar senare och den funkar fortfarande.

Fick 6rullar igår och ska testa dem i helgen!

Mycket glad!
 
Framkallade nyss en gammal film jag haft liggande, och den gav verkligen mersmak. Hade helt glömt motiven då det var nåstan tjugo år sedan jag tog den.
Beställde därför ett gäng T-Max och tänker fota lite analogt mellanformat med min gamla Ikoflex (och med Seagullen, det vore kul att jämföra kvaliteten på bilderna och ffa optiken).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.