Annons

Zeiss Ikon Contina III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag är ny medlem här, jag hade ett fotointresse för trettio år sen men sen moppe, damer och öl emellan, följt av en massa annat. Men nu har intresset återuppstått, till stor del pga tv-serien Alla är fotografer. Så jag har grävt upp farsans gamla kamera enl. rubriken, den här modellen tillverkades 1955 - 1958.

Nu är det så att den har börjat kärva lite i objektivet, visst kan man lämna in den och lägga ner ett par tusen på den, men då kan jag lika gärna ha dom pengarna som grundplåt till en Bladare eller Rolli. Jag läste någonstans att man kan få fart på ringarna genom att värma på dom lite försiktigt med en hårtork, Är det någon som har nåt att säga om det, för jag är helt vilse i pannkakan och brinner av iver att få börja ta en massa überpretentiösa bilde i svartvitt. // Peter
 
Låter riskabelt att ge sig på en gammal kamera med hårtork. Jo, det gamla tyska centralslutarna kan becka igen med åren. Men i regel är det bara de långa tiderna som strular. Jag lämnade in min Contaflex III för rengöring en gång. Sedan har den funkat bra. Det gnisslar i mekaniken när man byter tid men det är nog helt normalt på dessa finmekaniska prylar. Finns en kille här på Fotosidan som nog kan hjälpa dig, han har en hemsida: www.analogakameror.se.
 
Tack så mycket!

Tanken med hårtorken var tydligen att mjuka upp det gamla fettet, men jag kände rent spontant att det kändes lite tveksamt. Tack för hjälpen. / Peter
 
Problemet som jag är rädd för är att det blir så att oljan blir rinnig och hamnar där den inte ska vara. Det skulle i så fall kunna ställa till med mer skada än nytta. Ibland är det dumt att chansa men det kan också vara dumt att fega. Det är en avvägningsfråga. Om man värmer får man nog göra det med en viss försiktighet.
 
Slutaren eller avståndsinställningen

Pratar vi inte om 2 olika saker här i denna tråden. Osäker på vad Peter menar med ”kärvar i objektivet” respektiver ”Urr” som pratar om slutarfel.
Om det är så att Peter menar avståndsinställningen har jag provat med att försiktigt värma tills avståndsinställningen går lite lättare. Vad gäller slutaren så håller jag absolut med om att försiktighet bör iakttas.
Slutarreparationer på analoga kameror gör KameraTeknik i Malmö 040-231118, en av få kvarvarande personer som kan sådant. E-post: [email protected]
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 
Det handlar om dom ringar som grovt räknat är utmärkta med 14 och 15. 14 rör sig nu ganska obehindrat efter att ha motionerats lite, 15 är svårväckt. Sen har jag upptäckt att dom hänger ihop på nåt sätt, får stava mig igenom manualen. Jag använde den aldrig så mycket när jag var ung för trettio år sen (den var ju inte cool) så jag har aldrig varit så insatt i hur den funkar faktiskt. Det är hög tid att ta reda på det nu, jag kan inte förnedra mig själv mer nu efter att ha blottat mina briser på kunskap igår och efterlyst en fotokurs. :)

http://www.cameramanuals.org/zeiss_ikon/zeiss_ikon_contina_matic_ii_iii.pdf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.