Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss 16-80

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,
Jag har gått och sparat på mina fina gamla KM 17-35 samt 28-75 i väntan på ett FF-hus. Nu när det väl kommit så köpte jag en APC i alla fall. Eftersom 16-80 kommit till APC så verkar det som ett bättre val. Jag kommer nog ha svårt att slita mig från mina gamla objektiv, men jag har läst så mkt positivt om 16-80 så nu börjar det nog bli läge att byta ändå (så kan ju någon med FF-hus bli glad istället). Är det någon som kan rekommendera det, och framför allt, är det någon som jämfört det med 17-35 eller 28-75?

Mvh
Björn

Jag har tagit några bilder med ett butiksex och det verkar väldigt bra. Tecknar skarpt och ger fina färger och kontraster. Dock så tyckte jag det var för dyrt så mitt val föll på Tamron 17-50 som dessutom har 2,8 men jag kan sakna omfånget ibland.

Ps, det ligger ett ex på blocket för en hyffsad peng.

Jag är inte imponerad av de tre exemplar jag haft hemma innan jag slutligen annullerade ordern - med säljarens förståelse.

Det första var tokskarp på vänstra sidan och helt åt h-lv-t- på den högra. Nummer två givk inte att skruva in i fokus ens på verkstad i Tyskland och nummer tre rasslade som en skallerorm. Jag värgar betala de pengar det handlar om för sådan sk-t och håller mig till mina gamla Minolta i avvaktan på en stabilare lösning.

hrmm, det kanske är det som ligger på annons :)

Det är ju j-vligt knepigt att de håller sådan kass kvalle. Det bådar ju inte gott för framtiden. Det står ju trots allt Zeiss på den !?
Man kan ju fråga sig om de görs på samma fabrik som de dyrare zeiss som ligger uppåt 20 000:- I så fall blir man ju mörkrädd.
Har tyvärr läst om fler som haft dem på rep. Den allmänna rekomendationen är att köpa det i butik så man får prova det innan. Gäller väl bara att ha något bra motiv så att det att avgöra skärpan bra i affären.

//Björn

Senast ändrad:
I butik hjälpte inte mig - jag hade alla tre till påseende hemma och kunde sätta upp dem i bänk, men vad hjälpte det?

Världens dyraste dörrstopp - fast när jag påstod det på dyxum.com höll de på att lyncha mig. Känsligt kapitel tydligen detta att 16-80ZA inte hålller måttet när det gäller tillverkningskvalitet.

Det är Mattssons Foto i Lund som annonserar ut på Blocket. Kör dit imorgon och testa själv, bättre förutsättningar får du ju knappast.

2 minus till för det objektivet är ljusstyrkan och byggkvaliten. För 10 lakan (Det ligger väl där nytt) tycker jag man borde få fast 2,8. Den mekaniska känslan matchar inte heller prisnivån. Det har iofs tyngd som vittnar om "rediga glasbitar".
Optiskt var det ex jag testade bra.

Jo, ett test blir det nog i alla fall. Så får vi se.
Jag la ner mycket tid på att hitta 28-75. 17-35 har jag haft sen starten. Jag är as-nöjd med dem, så jag vill ju inte byta bort dem mot ngt skit direkt.
Jag är mer nöjd med 17-35 än 28-75 men det kan bero på att skärpedjupet är bättre på vidvinkeln, vilket gör att skärpan alltid verkar sitta där. Jag tror inte jag lyckats få ett suddigt foto med 17-35, men det har ju hänt med 28-75 (händer rätt ofta faktiskt, om man inte kör på 5,6 eller högre).
En annan aspekt är ju att 16-80 är dyr som fan, och därför får den kanske onödigt mycket "försvar" från dem som pungat ut med mkt pengar för den.

Jaja, återkommer om jag får testa den i butik...

2 minus till för det objektivet är ljusstyrkan och byggkvaliten. För 10 lakan (Det ligger väl där nytt) tycker jag man borde få fast 2,8. Den mekaniska känslan matchar inte heller prisnivån. Det har iofs tyngd som vittnar om "rediga glasbitar".
Optiskt var det ex jag testade bra.

Optiskt sett verkar CZ fortfarande leverera, men mekaniskt tydligen inte. Min gissning är att CZ levererar ett "optikkoncept" som Sony får ta hand om och bygga in i egen mekanik. Livsfarligt för deras varumärke om de inte samtidigt ställer krav på mekaniken!

Kanske en aning off topic: Ännu värre är att CZ är på väg att underminera sitt en gång oerhört höga anseende när de lånar ut sitt varumärke till undermåliga plastlinser i Nokiatelefåner och tom. webkameror. Jag ryser!

Senast ändrad:
Välj något annat

Kanske lite off topic men ändå. Jag var på väg att köpa CZ 16-80 till min Alfa 700 trots det jättehöga priset men då jag på olika siter läst alla negativa omdömen om ojämn kvalitet och dåligt hantverk vad gäller konstruktionen köpte jag i stället ett Sigma 17-70mm 1:2,8 - 4,5 och är tillräckligt nöjd med resultatet. Kanske skulle du testa ett sådant i butik.

Det är ju skräp att jag inte ska kunna känna fullt förtroende för ett sådant "stärnmärke" som CZ. Om de kommer med ny teknik kanske jag tänker om men jag ville ha mitt objektiv nu.

Har varit och kikat på det, men jag hoppade över. Bildmässigt var det faktiskt helt ok av vad jag kunde se i kameran, inte alls så dåligt som jag föreställt mig. Kvalitetsmässigt så var det tveksamt. Manuell fokus kändes inte övertygande alls och den rasslade en del. Fokuseringen var annars snabb på min a700, men det är min 28-75 också. Räfflorna i gummiringarna känns inte helt genomtänkt då de fylls med skit, men det kanske är bagateller.
Priset var helt ok (under halva nypriset) men det kanske säger en del det också. Mina gamla objektiv har tappat mindre i värde under längre tid än så...
Jag har funderat på sigma också. Jag hade ett 12-24 innan som jag var nöjd med (förutom att jag inte hade FF-hus). Köpte ett 10-2,8 HSM för ett tag sedan och kvalitetsmässigt ligger de ett par steg före (vilket känns väldigt konstigt). Får se om någon handlare har 17-50 hsm eller 17-70 hemma.

Mvh
Björn

Då gjorde du samma reflektion, byggkvaliten ligger låångt efter prisnivån, åtminstone nypriset.

Ett svårt objektiv att läsa sig till på internet, många ogillar det. Så är det med vissa gluggar i alla familjer. Jag har haft ett 16-80 men inte längre och var väldigt nöjd med det så länge jag hade APS-C, saknar det ibland ;-)

Har fått låna ett tamron 17-50 2,8 nu (och polaren fick låna mitt 28-75 till sin A850) så får väl se hur det funkar. Det är ju inte HSM, men det var ju inte mitt 28-75 heller. Fokuserar ändå rätt snabbt.
Då blir det väl till att kränga 17-35 till någon 850/900-ägare också.
Om det är någon som är sugen så säg till.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto