Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

z6 - Vit prick i sökaren i P,A,S-läge, men ej i M-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Jag stötte på en för mig udda sak idag. När jag är i P,A eller S-läge, så har jag en vit pixel i sökaren (båda displayerna), men det är inte något som dyker upp i bilderna. När jag slår över till M-läge försvinner den vita punkten (varje gång, så det är just de tre lägena jag ser den i...).

Är det något jag ska slå av/på i kameran för att lösa det?

Lyckas inte komma på vad tusan det kan vara för något.
 
Skulle kunna vara en het pixel på sensorn eftersom du ser på bägge skärmar. Har du en råfil att uppladda till Google drive eller dylikt? Dra t.ex. i väg en bild på ISO 1600 under och mot nåt dunkelt. Skakningsoskärpa spelar ingen roll men se till att det inte finns någon brusreducering påslagen i kameran.
 
Skulle kunna vara en het pixel på sensorn eftersom du ser på bägge skärmar. Har du en råfil att uppladda till Google drive eller dylikt? Dra t.ex. i väg en bild på ISO 1600 under och mot nåt dunkelt. Skakningsoskärpa spelar ingen roll men se till att det inte finns någon brusreducering påslagen i kameran.

Syns ingenting i bilderna och den syns inte i sökaren förutom i just PAS-lägena, så funderar på om det är en inställning. Stängde av IBIS, men visas fortfarande. Tar med tre rawfiler nedan

https://1drv.ms/u/s!AnYz-pgSrL_TgeJK-kFu33Nju9e_vA?e=EY02Kc

I den dunkla bilden kan man se den när man ändrar exponering i nikons raw-konverteringsprogramvara, men sedan försvinner den...

1881.jpg
 
Senast ändrad:
Du har en röd defekt/het pixel som sitter som lyser i de två sista bilderna, höger om mitten en bit upp. Den första bild med 6 sekunder i slutartid får jag inte till riktigt i RawTherapee eller darktable. Jag får inte ens fram Bayermönstret i den.
 

Bilagor

  • Skärmbild från 2020-03-08 21-42-36.jpg
    Skärmbild från 2020-03-08 21-42-36.jpg
    41.7 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
Testade två sensorrengöringar efter varandra som det stod på sidan och nu verkar det vara borta.
 
Får inte fram någon defekt pixel så den har säkert mappats bort nu.

Konstigt att jag aldrig hört talas om detta tycker jag, men å andra sidan körde jag aldrig på höga iso med min gamla D800E. Z6an klarar ju mycket sämre ljusförhållanden, så den ser ju mer sådan användning också.

Skickade ett mail till Nikon och frågade varför de inte informerar bättre om denna fix.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.