Annons

Z3 - Erfarenheter och funderingar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är fortfarande nöjd med min Z3 efter snart en månads användande. Uppdaterad plus/minus lista:

+ supermakroläget (låst vid lägsta brännvid) som har en närgräns på 1 cm fungerar bra.
- vanliga makroläget (med tele) som har en närgräns på >1.2m känns sämre, upplever problem att få rätt fokus.
- tycker mig se brus-tendenser även under normala foto-situationer.
- EVF-sökaren är för grynig för att använda
 
Här kommer ett litet urklipp ur en bild som visar ränderna. Vad tror ni mer kunniga? Ska det vara så här?

Bilden är tagen med blixt och ISO 200. Avståndet är kanske 2 meter.

//Johan
 

Bilagor

  • rander.jpg
    rander.jpg
    35.6 KB · Visningar: 323
Re: linjer i bilderna!?

Wake skrev:
Hej!

Jag funderar fortfarande på att köpa z3an, men jag har tittat på testbilder och många har linjer i bilden. Ser lite överdrivet ut som om bilden är utskriven på en gammal skrivare som inte har riktigt rätt radmatning. Se den här bilden från Cyberphotos test för ett väldigt tydligt exempel http://www.cyberphoto.se/bildexempel/dmz3/PICT0020.JPG
Den röda lacken är inte slät utan randig!

Är det nån annan som sett det här / kommit runt det. Är det bara i nån viss jpeg-komprimeringsgrad som det händer?



Ja det var nog min tråd du hade läst , http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=26186

Jag hade inte bara ränder, utan fruktansvärt mkt brus i bilden oavsett iso, sen så vart bilderna rödbrusiga i den högra kanten på bilden och ca 10-20% in från kanten sett.Inget vidare.
Min kamera tyckte dom dock direkt på supporten att den va trasig.Jag fick skicka in den så den blev ivägskickad iförrgår till Tyskland på reparation.(Dåligt att man inte får en ny direkt när det är ett sk fabrikationsfel tycker jag).
Så jag hoppas att alla ränder/brus/missfärgningar är borta när jag får tillbaks den annars kommer jag att häva köpet direkt och köpa en Canon istället. :)

//Magnus
 
Johan Svan skrev:
Här kommer ett litet urklipp ur en bild som visar ränderna. Vad tror ni mer kunniga? Ska det vara så här?

Bilden är tagen med blixt och ISO 200. Avståndet är kanske 2 meter.

//Johan

Det där känner jag igen, framförallt ränderna nertill i bild.

Har du inte ringt supporten än??? ;)
 
ser inga ränder, bara en del brus i kolmörker... f ö kan jag mycket väl tänka mej en Z3 i huset. Baserat på de bilderna.
 
Snake skrev:
Det där känner jag igen, framförallt ränderna nertill i bild.

Har du inte ringt supporten än??? ;)

Jag mailade de för nästan en vecka sen utan svar.
Får väl ta och ringa imorgon då.

Var dina bilder sämre än mina? Var det något problem att få de att skicka tillbaka kameran?

Jag har letat efter rödbrusiga kanter på mina bilder men har inte hittat någonting.

Vilken support var det förresten du kontaktade?

//Johan
 
Jag har nu kastat iväg en beställning på kameran... Tog 12 2300mah uppladningsbara med (pga tvivelaktig strömförbrukning?) tog även ett 256 mb kort + att jag har ett 128 hemma... ska nog räcka en stund...
 
Johan Svan skrev:
Jag mailade de för nästan en vecka sen utan svar.
Får väl ta och ringa imorgon då.

Var dina bilder sämre än mina? Var det något problem att få de att skicka tillbaka kameran?

Jag har letat efter rödbrusiga kanter på mina bilder men har inte hittat någonting.

Vilken support var det förresten du kontaktade?

//Johan

Japp..jag mailade åxå, men det gav inget resultat.
Ringde istället upp dom, för mina bilder var mkt sämre än dina.

Jag ringde teknisk support hos Konica, se till att du har ett par bilder utlagda på nätet eller klara att maila över direkt som dom kan titta på direkt o ge ett utlåtande.

Jag skulle skicka tillbaka min på reparation sade dom på supporten, det tyckte jag va kasst eftersom man köpt en splitter ny kamera o den va trasig vid öppnandet (DOA), så jag ringde upp dom efter det att dom fått in kameran o fick prata med en kille som hade lite service-mind iaf, jag fick en splitter ny kamera på posten igår. =)
Det första jag testade va o ta ett kort me linsskyddet på, har inte det minsta lilla brus, "döda pixlar" eller nåt längre vid 15sek slutartid, inte ens i ISO 100... :-D

Ska testa den lite mer noggrant under helgen.Återkommer om detta eller kolla i mitt Konica Minolta Forum. där hittar du det du behöver för att kontakta supporten åxå.
Men som det ser ut nu verkar den kanonbra iaf, en annan sak jag såg var att jag har en nyare firmware i min nu, V1.01......den gamla va det v1.00 i...kanske är nåt fixat i den nu så att dom som haft problem med AF har fått sina böner hörda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.