Annons

Z3 - Erfarenheter och funderingar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Larza

Medlem
Vad tycker Ni som hunnit köpa denna tingest? Känns den bra att fota med!

Beskriv gärna lite mer ingående om vad Ni gillar, inte gillar, byggkvalite osv
 
Har bara haft min Z3:a i några dagar, här kommer några spontana kommentarer...

+ Känns rätt gedigen trots att allt är i plast.
+ Skönt grepp.
+ Den är snabb "i allt".
+ Filmkvaliten är bra.
- Kamerahuset blir varmt, antiskak-funktionen ?
- En farhåg är kort batteritid, har inte behövt ladda än dock...

(Jag jämför med min gamla Canon PowerShot G2)

Här kommer några bilder (tagna i auto-läge)

http://hem.bredband.net/b154692/index.html
 
Z3:an

Har haft min Z3 ett tag nu, och väldigt nöjd. Det känns som ett väldigt bra val som gav mycket kamera för pengarna.

Att den blir varm kan jag hålla med om, men det är bara om man har den igång under längre stunder. Värmen genereras i första hand av minneskortet (hittade en notering om det i manulen).

Vad gäller batteritiden så använder jag 2300mAh batterier och dom har räckt för mitt användande. Men sen får jag en känsla av att den drar en del ström när den är avstängd och framförallt när man kopplar dem via USB:n.

Kvaliten känns bra, inget knak och glapp. Det enda som jag har retat mig på är luckan till minneskortet som bara är fjäderbelastad och som jag har lyckats flippa upp ett par gånger mag jag har tagit upp den i väskan eller vridit den eller liknande.

Som fruktansvärd amatör så är min stora upplevelse att jag inte behöver slänga hälften av bilderna för att som är skaksuddiga. AS funktionen är guld värd för mig.


//TH
 
Cyberphoto

Nu har Cyberphoto testat Z3:an och den har fått bra kritik och stämpeln "Bra Köp".

Så det verkar som om jag gjorde ett bra val :)

Dom har lagt upp testbilder som visar vad jag tycker, dvs att dom har bra skärpa, bra färger och väldigt lite störningar längst ut i hörnen på bilderna.



//TH
 
Hej

Såg också cyberphotos lilla test och kan konstatera att jag också nog har gjort ett bra köp med tanke på prislappen, 4000kr. Jag är väldigt nöjd med kameran och tycker att den är väldigt snabb och ger bra bilder. Fokuseringens tiden är grym.
 
Hej

Detta kan jag nog ge ett litet svar på. Jag kör 2300mAh batterier och de räcker till kanske 300 (kanske ännu mer) bilder + några filmer samt ett oändligt fipplande i menyerna.

Jag är supernöjd med batteritiden.

Magnus
 
Jag är mindre nöjd med batteritiden.

Jag kör oxå med 2300h och kan inte påstå att jag får ut 300 bilder, snarare under 100, inkl normalt "fipplande".

Uppfattningar kring batteriprestanda är enligt mig en högst subjektiv parameter som grundar sig i tidigare erfarenheter (min gamla Canon G2 har grym batteritid jmf med Z3:an).

/Janne
 
jag kanske inte fipplar lika mycket som du :). Kom precis hem från en fjällvandring med ganska kyligt väder som ju kan påverka battertiden negativt. Fyllde minneskortet på 256mb utan att behöva byta batterier. Det tycker jag var bra. Men det är som du säger att man utgår ju ifrån vad man haft tidigare (olympus c-350).

Magnus
 
Jag får ut minst 300 bilder på Z1:an, skillnaden kan ju ligga i bildstabilisering. Om den t.ex. är ständigt påkopplad i kombination med kontinuerlig autofokus bör det ju drabba batteritiden negativt. Likaså om man kör med lång tid till kameran går i standby....
 
Batteritid?!

Jag använder (som alla andra tydligen) 2300mAh batterier. Jag har tagit som mest ca 200 bilder på en uppsättning, men då fanns det kraft kvar i batterierna.

Märker dock att om jag skall fota min dotter när hon leker på lekplatsen så räcker batterierna betydligt kortare, för det blir många in och utzoomningar och många fokuseringar. Ofta blir det kanske fem-tio fokuseringar innan det blir läge att ta en bild, och det drar ström.

Men med en extra fyra batterier i väskan så borde man klara det mesta :)


//TH
 
linjer i bilderna!?

Hej!

Jag funderar fortfarande på att köpa z3an, men jag har tittat på testbilder och många har linjer i bilden. Ser lite överdrivet ut som om bilden är utskriven på en gammal skrivare som inte har riktigt rätt radmatning. Se den här bilden från Cyberphotos test för ett väldigt tydligt exempel http://www.cyberphoto.se/bildexempel/dmz3/PICT0020.JPG
Den röda lacken är inte slät utan randig!

Är det nån annan som sett det här / kommit runt det. Är det bara i nån viss jpeg-komprimeringsgrad som det händer?

Jag förstår att det är en billig kamera där dom har klämt in så mycket dom kan, men om bildkvaliten inte är bra så hjälper det inte hur mycket bra finesser en kamera än har...
 
Hej

Din oro är berättigad tycker jag.
Jag köpte en Z3a för ungefär 2 veckor sedan och jag har vid ganska många bilder fått liknande ränder. Dessa uppträder främst vid dåligt ljus och högt ISO tal. Fast även med ISO 50 och blixt kan man ibland få lite svaga ränder.

Jag har ingen aning om vad detta är eller om det kanske är något fel på just min kamera.
På forumet digital så var det någon som skrev om just detta och han skulle lämna in sin kamera och kolla om det var något fel på den.

Annars är jag nöjd med kameran men ränderna kan verkligen vara irriterande. Vid dåligt ljus kan också bilderna bli lite korniga. Trots att jag nästan aldrig fotar över 100ISO.

Är det några andra som har uppleft problem med ränderna på Z3an?

//Johan
 
Hej

Sitter och tittar över mina bilder... vilken typ av bilder ser du linjerna på? Har du några problem med att kameran låser och stänger av sig i vissa lägen?

Magnus
 
Linjerna är kraftigast på bilder med höga ISO tal och stora kontraster. Det är det mörka områdena i bilden som linjerna syns mest.
Jag ska försöka att lägga upp en bild på hur det ser ut på min kamera snart.

Jag har mailat Minolta och frågot om det verkligen ska vara såhär, men har inte fått något svar ännu.

Kameran har låst sig ett fåtal gånger för mig med. Öppna då batterilocket något och sätt på kameran igen så fungerar den.
 
Re: linjer i bilderna!?

Wake skrev:

Den röda lacken är inte slät utan randig!

Kan säkert vara ett komprimerings"problem" men om det är det värsta med Z3 så sluta oroa er o ut o fota istället! Funderar allvarligt på att skänka en sån till flickorna i familjen.

Givetvis med baktanken att själv ha tillgång till en lätt kamera med brutalmycket brännvidd...

Hängningen som hävs med att göra kameran strömlös känner jag igen från storasyrran Aette, den gör likadant ibland. Nu har det hänt 10-12 ggr o jag har nog passerat 30000 bilder så det kan jag leva med...

/kg, som tror att Z3 är ett mycket bra köp
 
Jag håller med dig KG att cyberphotos exempelbild inte är mycket att bråka om.
Men de bilder jag har är ränderna betydligt mer urskiljbara och färgglada.

Brännvidden är brutal, där har jag inga klagomål.
 
KG - Vilka bilder funkar inte ? För mig funkar alla (även från jobbet).

Åter till batteritiden; efter att första tidens okynnes-zoomande och frekventa av-och-på-slående lugnat sig så måste jag nu ändra mitt tidigare omdöme "missnöjd" till "utan beröm godkänt". Jag misstänker att speciellt uppstart tar kräm ur batterierna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.