Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zörk multifokussystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Hejsan,

Är det någon som har testat Zörk multifokussystem (MFS), eller Zoerk som det skrivs i engelsktalande länder?
Det ska ge tilt upp till 30 grader i valfri riktning och låter spännande både för makro och miniatyrfotograferande.
Finns det någon som säljer det i Sverige?

Jodå, jag har en sådan. Använder den tillsammans med en rodensstock rodagon 90/f4.

Jämfört med tex canons TS 90/4 så kan man summera det så här:

-Möjlighet till mycket större tilt, upp till 30° om man har ett objektiv med riktigt stor projiiceringscirkel.
Med rodagon 90 kan man tilta till 24° ungerfär, sedan vinjetterar hörnen.
Nu är inte tilteffekten linjär, dvs man får inte dubbelt så stor effekt om man tilltar till 20 istället för 10, men det är ändå en påtaglig skillnad jämfört med canon som tiltar till 8 eller 10 grader.

-Den är bökig att använda, det finns ju ingen bländarautomatik. Dessutom så långt från vädertätad som det är överhuvudtaget är möjligt...

-Den tar extension tubes väldigt bra. Men zörks koncept är idiotiskt, man måste skruva av den bakre delen av adaptern (den med bajonetten) och sätta tuberna i mellan tiltadaptern och den bakre delen av adaptern.
Det är mycket bättre med vanliga mellanringar som sätts mellan objektiv och kamera.

-Live view är ett måste, annars hamnar fokus garanterat fel om man tiltar rejält. (Du kan fotografera en person på 20m avstånd, sätta fokus på ögonen samtidigt som överkroppen är oskarp).

-Canons 90TS är känd för att vara ohyggligt skarp, men den rodagon jag har kan knappast vara sämre. Det blir jävligt bra helt enkelt.

Problemet med zörken är nypriset samt att man måste få tag på en rodenstock också (köp inte nytt får då blir det dyrare än canons eget.) Tycker du att det är viktigt med den extra tiltvinkeln och om du inte behöver saknar shiften på 90ts så kan det vara en idé, annars tillför det inget speciellt.

Tack för infon.

Jag har Nikon (D90) och Nikons alternativ verkar starta runt 15kkr för PC som de heter (perpective control).
Har även kollat lite på Arax TS men kvalitén är inte alltid den bästa har jag hört.

Hittade rodenstock på Ebay men kvarstår i så fall att ropa hem ett.
Köpte du din Zörk ny? Beställde du från Tyskland då?

Tack för infon.

Jag har Nikon (D90) och Nikons alternativ verkar starta runt 15kkr för PC som de heter (perpective control).
Har även kollat lite på Arax TS men kvalitén är inte alltid den bästa har jag hört.

Hittade rodenstock på Ebay men kvarstår i så fall att ropa hem ett.
Köpte du din Zörk ny? Beställde du från Tyskland då?

Köpte vissa delar till MFS nytt, vissa hittade jag på ebay, rodenstocken också på ebay.
Du köper direkt från zörk, servicen är bra.
Men som sagt, det är knöligt att använda. Skulle råda dig till att pröva ett nikon original först får att se hur mycket tilt du behöver. Borde väl gå att hitta begagnat.

Araxen lär väl inte prestera så bra, i alla fall inte jämfört med rodenstock.

Jag har provat ett Nikon orginal lite grann, och kan inte säga att det var jättelätt att ställa in.
Vad är det som är (ännu) svårare med Zörk? Exponeringen?
Live View har jag och det blir ju samma med båda objektiven.

Jag har hållt ögonen öppna efter ett Nikon PC men inte hittat något beggat. Får kanske sätta in en annons och kolla om det finns några i så fall.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto